Blå skärm

Problem eller tips om själva datorn
Post Reply
User avatar
Rickard Widén
Posts: 147
Joined: 2009 Sep 03 8:16 pm

Blå skärm

Post by Rickard Widén »

Nu har jag haft ett problem med att datorn slår av sig själv ibland,och det kommer upp en blå bild med en massa siffror på har precis formaterat om datorn men det är samma problem ändå.Någon som kan ha några tips på vad det kan vara.Har alla senaste drivrutinerna till allting,får jag inte ordning på den snart så får man köpa en ny.

(Har XP och SP3)
User avatar
Simon Ek
Posts: 709
Joined: 2007 Jan 05 6:18 pm

Post by Simon Ek »

En grej kan vara att ditt Virusprogram hittat ett virus och för att skydda dina filer stänger den ner datorn. Jag hade F-Secure ett tag och när jag fick ett virus stängde F-secure av datorn...lite jobbit men jäklig säkert!

Om du kan, testa att starta datorn i Felsäkert läge genom att trycka F8 i uppstarten. Sen kan du kolla igenom dina hårddiskar om du har nåt skumt liggande. I värsta fall kan du behöva ställa tillbaka datorn ett par dagar (säg en vecka sen). Det gör du i kontrollpanelen.

Vill du vara hundraprocentig på att lösa problemet kan du ju alltid ominstallera Windows...
Image
User avatar
Rickard Widén
Posts: 147
Joined: 2009 Sep 03 8:16 pm

Post by Rickard Widén »

Har inte f-secure jag har avast,och jag formaterade datorn igår kväll men fortfarande samma problem.
User avatar
Simon Ek
Posts: 709
Joined: 2007 Jan 05 6:18 pm

Post by Simon Ek »

Testa att starta i felsäkert läge och kopiera alla nödvändiga filer till ett usb eller nåt och återställ datorn några dagar.
Image
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Kan vara någon del av hårdvaran. Kanske så enkelt som kylning. Se till att göra rent från damm och katthår, som brukar vara ne klassiker om man har ett av dessa rovdjur hemma :wink:
User avatar
Rickard Widén
Posts: 147
Joined: 2009 Sep 03 8:16 pm

Post by Rickard Widén »

Erik Persson wrote:Kan vara någon del av hårdvaran. Kanske så enkelt som kylning. Se till att göra rent från damm och katthår, som brukar vara ne klassiker om man har ett av dessa rovdjur hemma :wink:
Har blåst rent den så den är klinisk ren,vad gäller kylning så har jag tagit bort sidan på datorn och ställt dit en extra bordsfläkt utan någon skillnad.
User avatar
Rickard Widén
Posts: 147
Joined: 2009 Sep 03 8:16 pm

Post by Rickard Widén »

Det var miit ljudkort som va paj
Post Reply