Är dessa grafikkort något att ha över huvudtaget?

Problem eller tips om själva datorn
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Är dessa grafikkort något att ha över huvudtaget?

Post by Mattias Ahlstrom »

Ni är många som engagerat er när jag hade problem med mitt grafikkort. Tack för det!! Det hela slutade ju med att jag lämnade tillbaka det nya grafikkortet och köpte ett gammalt av en kompis. Det ursprungliga kortet som gick sönder var ett Ti4200. Från 2002 eller nåt. Inget höjdarkort idag men RBR funkade utmärkt. Kortet som sitter i nu heter 5200FX. RBR funkar att köra men det går väldigt ryckigt så det blir väldigt svårkört. Nästan ingen idé att tävla för man tappar så mycket tid.
Funderar på att sätta i ett nytt kort i alla fall men då ett som inte kräver extra strömförsörjning. (Tror nätdelen inte orkade driva det nya kort jag satte i förut.) Jag är alltså ute efter ett kort som är jämförbart med mitt första, Ti4200. Behöver inte vara bättre, dock får det inte vara sämre. Måste hålla kostnaden nere så jag vill helst inte byta ut halva datorn för att det ska funka.
Vad tror ni om dessa kort:

http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=46837

http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=78240

Är dem nåt att ha eller är det bara dynga?
Ska som sagt klara av RBR smärtfritt men högre krav har jag inte.
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Ingen som har några erfarenheter av dessa kort?
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Har ingen direkt erfarenhet men kolla denna lista som kan ge ett hum om kortens inbördes prestanda.

Själv har jag ett 7900GT som jag inhandlade på Elgiganten. Minns inte märket, men det var rätt kurs då. Blev tvungen att byta kylfläkt till en zalman för ingen av bönderna som sökte fru hade en höfläkt som lät högre. Har nu stabil temperatur och en okej ljudnivå.
Tom Östertun
Posts: 624
Joined: 2008 Nov 08 3:36 am

Post by Tom Östertun »

Lyfter den här tråden. Är GEFORCE GTX 260 nåt att ha..? Måste byta grafikkort då det jag har nu suger och det är överkomligt pris på det här. Några erfarenheter? Andra tips?
Yokohama Motorsport
User avatar
Erik Brodin
Posts: 1521
Joined: 2008 Feb 23 5:57 pm

Post by Erik Brodin »

Annars är det här ett riktigt bra kort för bra pris !

PS Du lär använda musen och markera hela och sedan kopiera för att länken ska funka !

http://www.netonnet.se/art/dator/datork ... 2351,4038)
User avatar
Simon Ek
Posts: 709
Joined: 2007 Jan 05 6:18 pm

Post by Simon Ek »

Vi får inte glömma att GeForce 9800 serien är nästan exakt kopia av 8800 serien!! Lite, och då menar jag LITE bättre prestanda är det hos 9800 men mycket liten. Ska man köpa värstingkorten idag är det antingen nVidia GTX 295 eller ATI Radeon HD 5970...
Image
User avatar
Johan Gustavsson
Posts: 853
Joined: 2008 Jan 15 10:11 pm

Post by Johan Gustavsson »

Simon Ek wrote:Vi får inte glömma att GeForce 9800 serien är nästan exakt kopia av 8800 serien!! Lite, och då menar jag LITE bättre prestanda är det hos 9800 men mycket liten. Ska man köpa värstingkorten idag är det antingen nVidia GTX 295 eller ATI Radeon HD 5970...
Om några månader så ska nya GTX 300 serien komma. Har hört att dom korten ska ha ungefär 3-4gånger bättre prestanda än 200 serien.
User avatar
Simon Ek
Posts: 709
Joined: 2007 Jan 05 6:18 pm

Post by Simon Ek »

Låter intressant :wink:
Image
User avatar
Johan Gustavsson
Posts: 853
Joined: 2008 Jan 15 10:11 pm

Post by Johan Gustavsson »

Simon Ek wrote:Låter intressant :wink:
Och antagligen ganska dyrt :P
Håkan Björkman
Posts: 110
Joined: 2007 Feb 13 6:15 pm

Post by Håkan Björkman »

Tom Östertun wrote:Lyfter den här tråden. Är GEFORCE GTX 260 nåt att ha..? Måste byta grafikkort då det jag har nu suger och det är överkomligt pris på det här. Några erfarenheter? Andra tips?
jag har ett GTX260 och kör med högsta inställningarna på de mesta. Rekomenderas
Tom Östertun
Posts: 624
Joined: 2008 Nov 08 3:36 am

Post by Tom Östertun »

Håkan Björkman wrote:
Tom Östertun wrote:Lyfter den här tråden. Är GEFORCE GTX 260 nåt att ha..? Måste byta grafikkort då det jag har nu suger och det är överkomligt pris på det här. Några erfarenheter? Andra tips?
jag har ett GTX260 och kör med högsta inställningarna på de mesta. Rekomenderas
Där kom svaret jag väntade på. :) Spelar bara RBR, så nåt värstingkort behöver jag inte. Så det är ett vettigt köp då?
Yokohama Motorsport
User avatar
Erik Brodin
Posts: 1521
Joined: 2008 Feb 23 5:57 pm

Post by Erik Brodin »

Men Simon du kan knappast säga att ett 9800GT 1GB är dåligt? Det tar rF,Simbin liren och såklart RBR på högsta vad jag vet. 1000kr är inte mycket för det kortet IMO.
User avatar
Simon Ek
Posts: 709
Joined: 2007 Jan 05 6:18 pm

Post by Simon Ek »

Absolut inte, jag säger inte att det är dåligt! Jag har själv ett 9800GTX, men jag ville bara säga att det är ungefär lika bra som ett 8800 kort :wink:
Image
User avatar
Ulf Carlsson
Posts: 1299
Joined: 2009 Jan 03 8:45 am

Post by Ulf Carlsson »

Är det stor skillnad i prestanda på dessa 2 kort.
NvidiaGeForce 9600 GT.
ATI Radeon HD 6850
User avatar
Johan Gustavsson
Posts: 853
Joined: 2008 Jan 15 10:11 pm

Post by Johan Gustavsson »

ATI kortet är mycket nyare och det presterar bättre i nyare spel. Hur stor skillnad det blir i gamla spel som rbr vet jag inte.
Post Reply