2008 (Deltävling 6, Götene MK)

Mattias Ahlströms serie

Moderator: Mattias Ahlstrom

User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

2008 (Deltävling 6, Götene MK)

Post by Mattias Ahlstrom »

Nu har det blivit dags för den sista deltävlingen i cupen. Det blir samma finalbana som förra året. Kinnekulle Ring. Ni som körde då minns kanske att banan består av grus och är ganska snabb.
Peter Sandberg har lyckats rycka lite i toppen och har nu 16 poängs försprång på tvåan Daniel Molin. Han behöver alltså bara bli 4:a i b-finalen för att säkra segern. Molin är ohotad på sin andraplats men efter honom är det jämnt. Anton Brorsson, Jonas Molin, Tommie Lindberg, Dennis Hernehult och Mikael Svärd ryms inom 6 poäng.

Tommie Lindberg har redan vunnit S1600-ligan men bakom honom är det ännu ovisst. En av medaljkandidaterna är norske Petter Olsen som debuterade i förra tävlingen.

Med andra ord kan publik och tävlande räkna med en spännande tävling!

KVAL:

Daniel Molin gjorde garanterat vad han kunde under kvalet. Han var snabbast i tre av omgångarna. Omgång 2 kunde det emellertid tagit stopp för honom då han var av banan och nästan slog av höger backspegel mot marken. Han redde dock ut situationen och kunde köra i mål med näst bästa tid. Den omgången vanns utav Peter Sandberg som även blev näst bäste man i kvalet. I och med att Sandberg kvalade in till a-finalen innebär det att han säkrat segern i cupen.
Petter Olsen, som var snabbaste S1600-förare förra tävlingen blev även kvalsnabbast bland S1600-bilarna idag. Han kan dock räkna med tufft motstånd från Anders Svärd i sin Ford Fiesta när dem möts i b-finalen.


C-FINAL

Det skulle visa sig bli lite oväntade resultat i den sista tävlingen. Några väntade a- och b-finalister hade det motigt i kvalet och fick nöja sig med en plats i c-finalen. Jonas Molin, Anders Alm och Tommie Lindberg var några av dem. De två andra som stod uppställda var Johan Gustavsson och Bengt-Arne Molin. Peter Friman kom inte till start. Jonas Molin hade ännu en bra chans att hamna på pallen i totala cupen och Alm hade chanser även han. Johan Gustavsson låg inför tävlingen på en tredje plats i S1600-ligan och Bengt-Arne Molin ville säkert sätta ”junior” på plats i finaltävlingen så de flesta hade mycket att kämpa för.
Gustavsson var först iväg, följd av Alm, Bengt-Arne trea med sonen skuggande bakom. För Lindberg fortsatte lyckan lysa med sin frånvaro då han efter en tidig avåkning tappade mycket. På andra varvet hände något för Gustavsson så han föll tillbaka och var nästan ett halvt varv efter de övriga. Samtidigt smet Jonas förbi Bengt-Arne. På näst sista varvet kom Lindberg fel över ett krön och ”gjorde ett antal varv” som han själv uttryckte det. Han kunde fortsätta men tempot var nu så pass lågt att han till slut kom i mål som siste man. Molin försökte jaga ikapp Alm i ledningen men kom aldrig riktigt nära. Ställningen i c-finalen blev alltså Anders Alm, Jonas Molin, Bengt-Arne Molin, Johan Gustavsson och Tommie Lindberg. Skulle det räcka för Jonas och Johan nu? Skulle deras poäng att räcka till för pallen? Alm som nu avancerade till b-final hade ännu chansen men då behövdes nog även en plats i a-finalen.


B-FINAL

Här stod nu ett helt koppel av förare: Anders Alm, Anders Svärd, Jimmy Alfredsson, Kimi Jaiem, Leif Backlund, Mikael Svärd och norske Petter Olsen. Riktig kamp nu mellan Alm och Svärd. En a-finalplats för någon av dem skulle innebära goda chanser att ta tredjeplatsen i cupen. Olsen hade också chans på tredjeplatsen i S1600-ligan.
Alfredsson var snabbast från startlinjen följd av Jaiem, Olsen, Mikael Svärd, Alm, Anders Svärd och Backlund. Det var tight, trång och lite bökigt större delen av heatet. Jaiem bröt på andra varvet, strax därefter fick Alfredsson problem och bröt även han till slut. Olsen vann heatet efter mycket fin körning före Anders Svärd, Mikael Svärd, Backlund och Alm.


A-FINAL

Även om a-finalen var ganska betydelselös för sammandraget så låg det naturligtvis lite prestige i att vinna sista deltävlingen. Peter Sandberg och Daniel Molin behöver knappast någon längre presentation men där stod även Per Isacsson, Tomas Nordins, Kenneth Nyström och Petter Olsen.
När bilarna for iväg var Molin först. Där hade han tydligen bestämt sig för att vara för han lät ingen annan överta den platsen under hela heatet. Sandberg gjorde vad han kunde för att ändra på det men han låg tvåa från start till mål. Isacsson låg länge trea men bröt efter halva heatet. Under andra halvan klättrade Nordins från sjätte till fjärde plats. I mål blev ställningen: Molin, Sandberg, Nordins, Olsen och Nyström.




MYCKET JÄMNT OM TOTALA TREDJEPLATSERNA BÅDE I CUPEN OCH S1600-LIGAN

Det blev, inte helt oväntat, Peter Sandberg som fick kliva högst upp på podiet i årets Rallycross-cup. Han stannade på hela 119 poäng. Tvåa med 108 poäng kom Daniel Molin och det blev till slut Mikael Svärd som tog tredjeplatsen i cupen. Han hade samma poäng som Jonas Molin, 51, så det krävdes alltså särskiljning. Ingen av dem hade någon förstaplats från någon deltävling, inte heller 2:a- eller 3:e-plats. Däremot hade båda blivit 4:a och 5:a i varsin tävling. Avgörandet kom på att Mikael Svärd även hade en 6:e-plats i bagaget vilket inte Jonas Molin hade. Snacka om jämnt!

Vem som skulle vinna S1600-ligan stod klart redan efter 4:e deltävlingen. Segraren heter Tommie Lindberg som vann cupen med övertygande 41 poäng. Christer Wallin var illa ute efter att ha missat finalåken idag men han fick ändå några S1600-poäng och klarade 2:a-platsen med några poängs marginal. Han stannade på 18 poäng. Både Petter Olsen och Johan Gustavsson stannade på 16 poäng men 3:e-platsen gick till Petter Olsen eftersom han hade 2 segrar vilket inte Johan Gustavsson hade.


TOPP TRE
RALLYCROSS-CUPEN:

PETER SANDBERG
DANIEL MOLIN
MIKAEL SVÄRD


S1600-LIGAN:

TOMMIE LINDBERG
CHRISTER WALLIN
PETTER OLSEN


ETT STORT GRATTIS TILL ER!!!
Attachments
Resultattavla, Götene MK.jpg
(113.09 KiB) Downloaded 324 times
Molin.jpg
Här kör Molin mot segern i a-finalen men som ni ser blev det lite sviter på bilen efter den lilla avåkningen i andra kvalomgången. Som tur var blev det bara plåt- och plastskador så det fixades lätt med lite silvertejp!
(134.8 KiB) Downloaded 359 times
Last edited by Mattias Ahlstrom on 2009 Jan 22 6:39 pm, edited 3 times in total.
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Re: Deltävling 6, Götene MK

Post by Hasse Onkamo »

Mattias Ahlstrom wrote:Nu har det blivit dags för den sista deltävlingen i cupen. Det blir samma finalbana som förra året. Kinnekulle Ring. Ni som körde då minns kanske att banan består av grus och är ganska snabb.
Peter Sandberg har lyckats rycka lite i toppen och har nu 16 poängs försprång på tvåan Daniel Molin. Han behöver alltså bara bli 4:a i b-finalen för att säkra segern. Molin är ohotad på sin andraplats men efter honom är det jämnt. Anton Brorsson, Jonas Molin, Tommie Lindberg, Dennis Hernehult och Mikael Svärd ryms inom 6 poäng.

Tommie Lindberg har redan vunnit S1600-ligan men bakom honom är det ännu ovisst. En av medaljkandidaterna är norske Petter Olsen som debuterade i förra tävlingen.

Med andra ord kan publik och tävlande räkna med en spännande tävling!

Namn i plugin: Rallycross, Götene MK

Lösen: bredsladd

Direktlänk till tävlingen: http://rbr.onlineracing.cz/index.php?ac ... a6999e5d93
Man skulle kanske vara med o ställa till det lite för medalj anspiranterna :D
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Re: Deltävling 6, Götene MK

Post by Mattias Ahlstrom »

Hasse Onkamo wrote:
Man skulle kanske vara med o ställa till det lite för medalj anspiranterna :D
Det tycker jag. Du har ju faktiskt teoretiskt en chans på tredjeplatsen.
User avatar
Johan Gustavsson
Posts: 853
Joined: 2008 Jan 15 10:11 pm

Post by Johan Gustavsson »

Fan...skrota bilen på 3de omgången

Det verkar som att jag bara kan köra rbr när det verkligen gäller, Jag kan snart bygga upp en egen skrot med bilar. Verför går det bara bra i Rbr serien men aldrig annars????

over and out.. Grattis till vinnarna i Cupen :D
Steve Røkland
Posts: 41
Joined: 2008 Mar 30 7:24 pm

Post by Steve Røkland »

gikk veldig dårlig for meg også i debuten i rallycross-cupen, men det var gøy:D

hvordan gjør dere det med poeng og finaler??
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Steve Røkland wrote:gikk veldig dårlig for meg også i debuten i rallycross-cupen, men det var gøy:D

hvordan gjør dere det med poeng og finaler??
Sitter på jobbet så jag hinner inte förklara nu men det fungerar som en riktig rallycrosstävling. Det står också i tråden "Regler".
User avatar
Daniel Molin
Posts: 113
Joined: 2007 Feb 22 5:07 pm

Post by Daniel Molin »

Ibland har man lite flyt :)

[youtube]http://www.youtube.com/v/WJywZQJeAHo[/youtube]
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

Molin, vilken sträck mod är det du har?
såg att du har lite avspärrningsband och "nät" på ställen där jag inte har det...
har sett fler som har det också men aldrig hitta vart man kan ladda ner den..

skulle du kunna länka till den?
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Molin// Det blir en massa silvertejp på högersidan i a-finalen, alltså?
User avatar
Daniel Molin
Posts: 113
Joined: 2007 Feb 22 5:07 pm

Post by Daniel Molin »

Andreas// Vet inte om jag använder något mod, har bara installerat spelet men aldrig något mod till sträckorna.

Mattias// Hehe, tur att man alltid har med sig två rullar tejp :)
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

ok Daniel...
kan du då packa ihop alla dina filer som heter (börjar med) track_20 till track_27 och skicka dem till mig?
det är ganska många filer (typ 96st)..
de ligger i MAPS foldern i rbr ;)

kan ju vara jag som installerat lite moddar osv som tagit bort de grejjerna...
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Hur i he---e kan du köra på 3,15 :?: Min bästa tid med en wrc bil är 3,16 o då gick det bra (tyckte jag :P ) Min bästa tid med N4 bil är 3,23 :oops:
Bra kört av dom flesta .... Själv fick jag bara till en SS med bra tid .
Så en C final får duga bra
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
Peter Sandberg
Posts: 104
Joined: 2007 Jan 02 12:45 am

Post by Peter Sandberg »

Det gick i princip som jag tänkt mig på kvalet, att köra på 17, 18 tider och hålla mig på vägen.(Nu gick det lite långsammare efter några småmisstag.) Tänkte att de tiderna borde räcka till a final.
Nu ska jag försöka ge Molin en match i finalen.

Vill tacka Mattias för det fina priset du har ordnat. Med Björn Waldegårds autograf, kan det bli bättre? :D
Leif Backlund
Posts: 83
Joined: 2007 Feb 28 11:11 pm

Post by Leif Backlund »

Inte för att vara besvärlig, men borde inte jag få vara med nånstans i listan, har väl inget med A-final att göra, men jag har iaf kört kvalet?
User avatar
Daniel Molin
Posts: 113
Joined: 2007 Feb 22 5:07 pm

Post by Daniel Molin »

Andreas// Japp kan fixa det på söndag när jag kommer hem. Åka lite riktig bil imorgon i Strömkarlen :)

Alm/ Det kan du med om du håller uppe farten o inte sladdar :) Nöta på bara så kommer det.

Håller med Sandberg, klockrent pris o en av de roligaste serierna att köra! Bara att tacka Mr Ahlsröm.
Sen hoppas vi på fight i finalen, har för mig att de flesta åkte på 15 tider förra året i A så det kan nog bli hårt om det!
Locked