Rally med lite rallycrossinslag.

Mattias Ahlströms serie

Moderator: Mattias Ahlstrom

User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Rally med lite rallycrossinslag.

Post by Mattias Ahlstrom »

Funderade på att göra en tävling där resultatet räknas på samma sätt som rallycross. Alltså, 3 eller 4 kvalheat där placeringarna ger platssiffror. Den snabbaste i varje heat får 1 poäng, tvåan får 2 o.s.v. Därefter räknar jag samman alla kvalheat och gör sedan finaler till dem som kvalat in. Någon som nappar på det? För er som inte vet hur rallycrossresultat räknas kommer jag beskriva det bättre lite senare. Tänkte först kolla om det finns intresse. Ja....jag vet att detta är ett rallyspel men man kan ju trixa till det lite ibland. :wink:
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Skriv gärna om ni tycker idén är bra eller dålig.
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Mattias Ahlstrom wrote:Skriv gärna om ni tycker idén är bra eller dålig.
Jag är med :D
Henrik Frisk
Posts: 34
Joined: 2007 Mar 20 9:22 am

Post by Henrik Frisk »

jag är me
/Mvh Henrik
User avatar
Marcus Strand
Posts: 573
Joined: 2007 Jan 01 2:33 pm

Post by Marcus Strand »

Låter rätt fränt! Det blir lite som Broditsnurren i Karlsborg. Där får de snabbaste köra en extra omgång...
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Hasse Onkamo wrote:
Mattias Ahlstrom wrote:Skriv gärna om ni tycker idén är bra eller dålig.
Jag är med :D

Ja me :mrgreen:
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
Peter Sandberg
Posts: 104
Joined: 2007 Jan 02 12:45 am

Post by Peter Sandberg »

Låter kul
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Jag kommer lägga in en "rallycross"-tävling med kvalheat torsdag, fredag och finaler lördag och söndag. Mer info kommer senare.
User avatar
Marcus Strand
Posts: 573
Joined: 2007 Jan 01 2:33 pm

Post by Marcus Strand »

Okej! då har men några dagar att träna då :wink:
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Just det men eftersom jag ska försöka simulera en rallycrosstävling så bra som möjligt blir det bara en och samma sträcka som kommer köras i alla "heat". Vilken det blir avslöjas inte förrän det blir dags för tävling. Träna på nu, allihop.
Marcus Jansson
Posts: 505
Joined: 2007 Jan 01 6:45 pm

Post by Marcus Jansson »

fränt , räkna me mig
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Jag kommer öppna tävlingens kvalheat på torsdag kl.00.01. Kvalet pågår till kl 22.00 på fredag. Anledningen till att det slutar redan kl. 22 är att jag vill ha en liten stund på mig att sammanställa resultaten för att sedan starta finalerna kl. 00.01 på lördag. Dessa pågår hela lördagen och söndagen.

Kvalet kommer bestå av en sträcka som körs 4 gånger. Första sträckan blir alltså omgång 1, andra sträckan blir omg. 2 o.s.v. Superallyregler kommer att gälla så om ni bryter en omgång kommer ni kunna starta igen i nästa. Det kommer även vara ordentligt med servicetid så ni hinner fixa bilen ordentligt inför nästa omgång.
Eftersom en rallycrossbana ofta ger lite större utrymme för avåkningar jämfört med en rallysträcka i skogen kommer tävlingen att köras med ”reduced damage”.
I kvalet kommer jag bara att titta på resultaten i respektive omgång, (varje sträcka i rallyt) alltså INTE rallyts slutresultat.
För er som inte vet hur rallycrossresultat räknas så funkar det ungefär såhär:
Alla förare kör sitt heat i omgången. Därefter placeras dem efter vilken tid dem fick i heatet. När alla omgångar är körda räknas omgångarnas placeringar ihop till en platssiffra. Ex: en förare får bästa tid i första omgånen, tredje tid i andra omgånen, andra tid i tredje omgången och 14:e tid i sista omgånge. Detta ger placeringarna 1, 3, 2 och 14. Dessa plussas ihop och ger platssiffra 20. De sex förare med lägst platssiffra är kvalificerade till A-final och de sex nästa kommer till B-final.
Ofta räknar man bara de tre bästa placeringarna, vilket även jag kommer göra här, så om ni kör bort er i en omgång finns ännu chansen att lyckas ta sig till final.
Jag kommer inte använda mig av runner-up. D.v.s när segraren i B-finalen får köra A-finalen. Anledningen är att tävlingen då skulle bli så utdragen eftersom B-finalen då måste avslutas innan A-finalen körs.

Kvalresultaten kommer jag presentera här i forumet under fredagkvällen och även vilka som får köra finalerna. Jag kommer också att skriva finalernas lösenord här så jag litar på att bara ni som kvalificerat er kommer köra dem. Lösen för kvalet är det vanliga: bredsladd.

Jag tänkte göra en sammanslagning av Gr.N och S1600. Endast dessa bilar kommer gå att köra i tävlingen. Blir tävlingen omtyckt och många startande gör jag fler tävlningar med separata klasser i framtiden.

Jag vill själv gärna vara med och köra. Hoppas det är okej med er?!

Hoppas ni förstått min luddiga förklaring, om inte är det bara att fråga på.
Last edited by Mattias Ahlstrom on 2007 Sep 09 5:35 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Marcus Strand
Posts: 573
Joined: 2007 Jan 01 2:33 pm

Post by Marcus Strand »

Det låter kanon! Har gasat lite RBR Idag faktiskt. Men du kan ju skicka ett PM till dem på forumet som kvalificerat sig till respektive final med lösen? Ifs är det ännu mer jobb, men det handlar ju "bara" om 16 som får vidare.

// STRAND Marcus
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Marcus// Jag tänkte också på det, mest lathet från min sida att skriva lösenordet på forumet men du har rätt. Jag skickar lösen till de kvalificerade istället.
User avatar
Marcus Strand
Posts: 573
Joined: 2007 Jan 01 2:33 pm

Post by Marcus Strand »

Mattias Ahlstrom wrote:Marcus// Jag tänkte också på det, mest lathet från min sida att skriva lösenordet på forumet men du har rätt. Jag skickar lösen till de kvalificerade istället.
Det handlar inte om lathet, du har tagit intiativet att köra denna sorts tävling och det är mycket kul. Vi får gå efter dina spelregler tycker jag, så det går ju bra vilket som, men tanken var bara att förhindra sådana som inte kvalificerat sig till A / B final att kunna köra racen. Ser fram emot Kvalomgångarna!
Locked