2007 (Förarintervjuer.)

Mattias Ahlströms serie

Moderator: Mattias Ahlstrom

Locked
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

2007 (Förarintervjuer.)

Post by Mattias Ahlstrom »

För att inte rallycross-cupen skall "dö" mellan tävlingarna har jag försökt ordna lite intervjuer med deltagarna.

Först ut är Helsingborgaren Anders Alm.



Reporter: Vad tycker du om själva tävlingsupplägget?
Anders: Skitkul fast svårt. Måste göra minst 3 topptider annars blir det ingen final.


R: Efter 3 deltävlingar har du 2 brutna B-finaler och en tävling där du kom precis utanför finalplats. Nöjd så här långt?

A: Har en tendens att överladda när det är tävling o det är inte bra. Men 2 B finaler är jag annars nöjd med. Det är ju ibland ca 30 startande o dom flesta är duktiga så man får verkligen gasa för att hänga med.


R: Du ligger för tillfället på 10:e plats med 15 poäng. Vad har du för mål med cupen?

A:Runt 10:e plats är jag nöjd med, speciellt nu när jag ska köra med ratt , bryter tyvärr många race just nu.


R: Nästa tävling körs på asfalt. Bra eller dåligt?

A: Svårt som f-n, setupen är väldigt viktig på asfalt tycker jag. En dålig setup o du har inte en chans att komma i mål med bra tider. Så svar på din är = bra om det inte körs för ofta


R: Vem tror du kommer vinna cupen?

A: Svår fråga, det finns många duktiga killar, men ett hett tips är= någon av topp 6 just nu kommer att vinna cupen och i 1600 ligan ligger väll Wallin bra till.


R: Lycka till med resterande tävlingar!

A: Säger det samma till dig o tack för alla roliga race du fixar till oss.
Last edited by Mattias Ahlstrom on 2008 Apr 08 10:02 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Idag har rallycrosscupens reporter haft en pratstund med Anders 'Jonte' Jonsson:



Reporter: Vad tycker du om rallycrossen som tävlingsform?

Jonte: Jag tycker att det är skitkul tävlingsform, med korta sträckor som körs flera ggr.



R: Du har varit stadig poängplockare i cupen. Faktum är att du kört alla A-finaler, även om det i Älvsbyn blev genom en omväg via B-finalen. Nöjd såhär långt?

J: Yes riktigt nöjd, trodde inte att ja va så snabb, men ja tror tävlingsformen passar mig.



R: Du ligger nu på en 3:e plats i cupen, 26 poäng efter ledande Clarence Blom. Vad har du för målsättning?

J: Jag är jättenöjd om jag kan behålla min 3:e plats, Blom och Sandberg är ju sjukt snabba så dom rår man nog inte på om dom håller sig på vägen.



R: Jag antar att framgångarna inte bara kommer av sig själv. Ägnar du mycket tid åt tester och inställningar på bilen? Tränar du mycket?

J: Nej, faktist inte ja dammar av Subarun med en shakedown samma kväll det är race, sen kör jag, Gr:N bilarna är ju väldigt lättkörda, och lätt justerade så ja ändrar nästan inget från grund setupen. (styrning&dämpare)



R: En del förare verkade känna sig lite obekväma med banan i Arvika. Asfaltunderlaget verkade inte alltid populärt. Vad tycker du om asfaltkörning?

J: Jag hade faktist ingen aning om hur snabbt det skulle gå på asfalten, för jag var den förste som körde, men det visade sig att tiderna stod sig riktigt bra, kanske därför tycker jag att det va helt ok att köra på asfalt.



R: Vågar du på dig en gissning om vem som kommer stå som segrare i cupen och S1600-ligan i årets slut?

J: Mitt tips är Blom, om han kör alla tävlingar. I 1600 ligger väl Wallin bra till.



R: I tävlingen i Älvsbyn fick du motstånd av kompisen Erik Persson. Han försökte tydligen psyka dig inför B-finalen då han på sitt eget sätt förklarade hur han skulle göra med dig i finalen. Det slutade med att du KROSSADE honom….eller….? Är det något du vill hälsa honom genom den här intervjun?

J: Naä, men han va nog rätt säker på att spöa mig då, han är riktigt vass när han sätter den sidan till, han har ju kört VM-serien i Gr:N. Det blev ju en extra tändning åt mig.
Vi kommer nog att fortsätta med våra små ”hugg” i forumet, för att ”tända” varandra.
(Ja får ju inte hacka för mycket, han är ju min Codriver irl.)



R: Slutligen vill jag önska dig lycka till i de tre återstående tävlingarna!

J: Tackar, Ja vill samtidigt tacka dig för ett suveränt jobb du lägger ner på denna serie, KUL!!
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Våran reporter ligger inte på latsidan. Nu har han gjort en intervju med fortåkande S1600-föraren Christer Wallin:

Reporter: Du har valt att ställa upp i en tvåhjulsdriven bil i alla tävlingar istället för att köra 4 wd. Tycker du dessa bilar är roligare att köra eller är det någon annan anledning som ligger bakom?

Christer: Innan uppehållet för pluginet körde jag mest Gr.N ,men när pluginet drog igång igen så fanns det nästan bara FW-cupen att tävla i, så då blev det att jag började köra s1600.Jag har börjat gilla bilarna mer och mer när man lärt sig att hantera dem.



R: Du har gjort bra ifrån dig i cupen och i S1600-ligan leder du ganska komfortabelt. Efter en tredjeplats i första tävlingen i Strängnäs har du vunnit S1600-ligan i alla tävlingar och i själva rallycrosscupen ligger du på 10:e plats med 20 poäng. Är du nöjd?

C: Ja det måste jag vara, även om bästa förarna inte kör i klassen. Jag är förmodligen seriens ”gubbe”(53år), så det är kul att sätta ungtupparna på plats. Det gäller att vara jämn och ta sig imål. I cupen totalt är det svårt att hävda sig mot Gr.N på de flesta sträckorna.



R: I Arvika nu senast uttryckte du en önskan om att det inte skulle bli fler asfalttävlingar. Jag kan lugna dig med att säga att det inte blir det. Du gillar verkligen inte asfalt, eller?

C: Nej det gör ja inte. Tränar nästan aldrig asfalt och har därför svårt att få till det.



R: Senaste tävlingen höll en nykomling, Sebastian Johansson, på att skrälla. Efter kvalet var han snabbast i 1600. Blev du orolig att 1600-segern skulle bli svårtagen?

C: Jag hade nog gett upp hoppet att vinna s1600 klassen när Sebastian kom till B-final och jag bara till C-final. Trodde nog inte att jag skulle vinna C-finalen. I B-finalen såg jag att Sebastian strulade i början så då tog jag det lugnt och åkte på säkerhet.



R: Du kör också rally vid sidan av rallycrossen. Är det uteslutande Fwd-bilar du kör eller har du också en fyrhjulsdriven bil hemma i garaget?

C: För tillfället har jag en Impreza N12:a som jag åker en del rally med på pluginet . Till nästa säsong kommer jag kanske att åka Gr.N i RBR-serien igen, får se hur många startande det blir i s1600 klassen .Började ju årets serie i Gr.N och tog någon poäng i första tävlingen men se havererade grafikkortet i datorn och jag fick köra på en gammal häck som bara strula så jag hamna på skrivbordet två tävlingar i rad ,så efter de bytte jag klass. Har också en gammal WRC 307;a som jag luftar ibland.


R: Till sist; vågar du dig på en gissning om vem som till slut tar hem cupen och S1600-ligan?

C: Jag tror att Clarence Blom tar hem totalsegern i cupen, han otroligt snabb och säker.
I s1600-cupen hoppas jag att kan hålla undan för ungtupparna, jag har ju en hyfsad ledning.


R: Lycka till med resterande tävlingar!

C: Tack så mycket och Lycka till själv, du tävlar ju också i cupen. Tack för ett kul tävlings upplägg och hoppas det blir fler som är med och kör.
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Våran reporter tog idag en liten sväng norröver för en liten pratstund med Erik Persson:

Reporter: Du har ställt upp i två cuptävlingar så här lång. Det har också gått bra. En B-final och en A-final. Kommer vi se dig i de två återstående tävlingarna också?

Erik: Det beror på om min tid räcker till. Och så klart motivation. Det måste kännas bra annars kör jag inte bra. Men kanske måste jag och Jonte göra klart vår batalj.



R: Du verkar ju vara en man med många järn i elden. Hinner du nånsin träna och testa setuper mellan tävlingarna och allt annat du sysslar med, eller är det bara att plocka fram bilen och ställa sig vid startlinjen som gäller?

E: För att hänga med de snabbaste måste man träna. Och det har blivit alldeles för lite av den varan under 2007. Jag är också fast övertygad om att en setup inte vinner en tävling. Däremot kan den ställa till det, vilket vi fick se när jag studsade som en gummiboll ut i grönsakerna och Jonte fick vinsten till skänks.



R: Vad jag antar så är ditt stora intresse egentligen rally, de flesta vet nog att det är du som är ”pappa” till RBR-serien. Du lägger ner ett fantastiskt arbete och är lite av en inspirationskälla åt Mattias som anordnar Rallycrosscupen. Faktum är att, hade inte ditt engagemang funnits hade heller inte Rallycrosscupen funnits. En stor eloge åt dig för detta! Hur mycket tid lägger du ner på serien och allt arbete runt den?

E: Alltså det är svårt att säga exakt hur mycket tid det blir. Det går ju i perioder. Vi tvingades till ett längre uppehåll i RBR-serien och det komprimerade året till att vara en tävling varje helg nu på slutet. Så sedan serien drog igång igen lägger jag säkert 3-5 timmar per vardag och nästan hela helgerna på att driva serien. Jag skulle säkert kunna banta ner det, men det känns roligt att kunna svara snabbt på frågor och problem.



R: I de rallycrosstävlingar du kört har du båda gångerna, som sagt, kört final mot kompisen Jonte. Uppenbarligen har det inte bara varit poäng som stått på spel mellan er. Era psykningar i depån har gett ett väldigt muntert intryck och ni har ju besegrat varann varsin gång så det skulle ju vara kul att se en ”slutlig uppgörelse” mellan er. Bara det borde väl vara en motivation att starta nästa tävling också även om tiden är knapp för dig. Vem är egentligen snabbast? Du eller Jonte?

E: Frågar du hans flickvän så är Jonte tydligen riktigt snabb… Där vinner han varje gång. Ärligt talat så har jag alltid kunnat lägga mer tid och därmed kunnat hålla honom bakom mig. Men i år har han tagit oroväckande stora steg närmare. Kanske får jag inrikta mig på att träna lite mer under 2008.



R: I själva cupen ligger du på 11:e plats med 23 poäng. Då skall vi ha i åtanke att du bara kört 2 av 5 deltävlingar. Är du nöjd själv?

E: Nöjd är jag bara om jag vinner. Och det känns som om jag skulle kunna göra bättre ifrån mig om jag tog mig mer tid. Nu blir det lite som du frågade i första frågan. Leta rätt på bilen, vrida lite på stötdämparna och försöka sikta rätt.



R: I toppen är det väldig jämnt. Det skiljer bara tre poäng mellan 1:an och 2:an. Vill du delge oss ditt tips om vem som vinner cupen, och även S1600-ligan?

E: Clarence Blom har ju visat grym form, även om den kanske trubbats av något den sista tiden. Men tipset går nog till honom i alla fall. I S1600 Verkar ju Wallin ha greppet. Sköter han sina kort rätt är försprånget svårt att ta in.



R: Lycka till framöver! Du gör ett jättejobb och vi är många som är tacksamma!

E: Tack själv. Med engagerade deltagare går allt lättare. Och initiativet med fler serier blir ännu viktigare när RBR-serien rullar på som vanligt, med lite längre mellan tävlingarna. Då vill folk att det ska hända något där emellan.
Locked