Virus i CZ-plug

Här hjälps vi åt att lösa problem som uppstår
Post Reply
Martin Schön
Posts: 30
Joined: 2012 Aug 07 11:06 pm

Virus i CZ-plug

Post by Martin Schön »

Hej!

Jag är riktigt sugen på att pröva pluginet från den tjeckiska sidan. Men i ''RBRTM087DInst.exe'' finns det tydligen ett virus enligt Microsoft Security Essentials, som skall vara allvarligt. Jag är skitskraj för detta. Är det verkligen något att oroa sig över? Det verkar ändå som att många kör pluginet utan problem och jag vill höra med er som har erfarenheter med detta pluginet.

Tack på förhand!
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Det innehåller inget virus. Jag kör själv MS Security Essentials. Och det varnar för att just RBRTM.dll skulle vara farslig skit.
Men det e inte farligt det är det enda jag kan säga. Till Nod32 som jag använde tidigare skickade jag filen och fick ett svar några dagar senare att den inte innehöll något skadligt och då la de med den så att det inte larmades för den efter det.

Sök här på forumet så hittar du fler frågor om samma sak. Eller om du läser på pluginets forum. Finns en hel del där med i samma ämne.
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

nu är jag inte säker, men jag TROR det kan vara autouppdateringsfunktionen i pluginet som orsakar problemet. antivirus programmen tror helt enkelt att den är till för att pluginet ska kunna ladda ner skadlig programvara till din dator, därför tolkas den som att det är en så kallad Trojan.

Men det är det altså inte, det är bara klantig kodning när de gjort plugin filen.
sätt den på undantag i antivirusen så ska det funka.
annars tror jag F-secure och NOD32 har den på "säkra" listan och inte tar bort den.
men bökigare att byta antivirus än att sätta den som undantag.
Martin Schön
Posts: 30
Joined: 2012 Aug 07 11:06 pm

Post by Martin Schön »

Tack så mycket för svar. Men problemet nu är att filen inte vill öppnas p.g.a SmartScreen filtret. Kan det vara för att jag använder IE(Jo, det är sant)?

Andreas, enligt mitt Microsoft Security Essentials är det ett virus som heter VirTool. Jag är ingen expert på virus, men fungerar VirTool som en trojan?
User avatar
Micael Eriksson
Posts: 533
Joined: 2009 Jan 02 6:57 pm

Post by Micael Eriksson »

Enligt f-secure så är det funktionen att vi skickar tider live mellan varann som gör att virus programmem får feber. Tydligen så liknar det en del trojaners sätt att va uppbyggd. Martin, du måste först avinstallera plugginet, sen lägga in det som undan tag. Sen kan du prova igen. Jag hade ett helsike när glocalnet uppdaterade sitt säkerhets center, det slutade med att jag fick ta bort det helt för att komma igång igen. F-secure hade blockera plugginet så att jag fick inte ens lägga in det som undantag...
Hellre dö än fega
Martin Schön
Posts: 30
Joined: 2012 Aug 07 11:06 pm

Post by Martin Schön »

Tack så mycket för instruktionerna Micael, ska pröva detta omedelbart.

EDIT: Nu kör jag CZ plug. Tack så hemskt mycket alla.
Post Reply