Problem med plugin

Här hjälps vi åt att lösa problem som uppstår
User avatar
Fredrik Wengberg
Posts: 684
Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm

Post by Fredrik Wengberg »

Hej! Har fått jätteproblem efter att jag installerat nya versionen av pluginet.Mitt virusprogram (F-Secure) varnar för en trojan i RBRTM.dll filen och tar bort filen automatiskt.Har även provat att undanta filen från genomsökning och då kan jag komma åt pluginet men så fort jag skall starta en sträcka så tvärnitar spelet och f-secure varnar igen för virus och filen tas bort.

Är det en trojan i nya pluginversionen eller varför börjar f-secure varna nu när det aldrig har varit problem förrut?

Snälla!, nån som har en lösning fort?
Tack på förhand.
-Det är inte farten som dödar , det är smällen eller som de säger i Amerika :
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Jag svarar som jag gjort tidigare. Pluginet innehåller inte virus.

Jag skickade dll-filen som det handlade om till nod32/eset (mitt antivirusprogram) med en förklaring om vad som händer. Detta gjordes vid en av de tidigare uppdateringarna och de talade om att den inte inehöll virus eller annan farlig kod och plockade därmed bort denna från deras lista.
Sedan dess har jag aldrig haft bekymmer.

Det som händer är att det finns delar av programmet som ser ut som att det innehåller virus/trojan då det skickar information från din dator. Och då säkerhetsprogrammen inte vet vad det är för något tar de det säkra före det osäkra och stoppar filen.

Så ta kontakt med antivirusprogramet och förklara läget. I mitt fall var de hjälpsamma. Eller byt antivirus. De programmen har vi för att de ska fungera så som vi vill ha dom inte för att de ska stänga av det vi använder.
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Hittade denna mailadress till supporten på svenska hemsidan för F-secure:
info@f-secure.se

Edit: Hittade denna sida också...
http://www.f-secure.com/sv_SE/support/h ... pport.html
User avatar
Fredrik Wengberg
Posts: 684
Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm

Post by Fredrik Wengberg »

Tack för det Erik.

Men efter att ha laddat ner pluginet från denna sida så verkar det funka igen.Mysko?!, men den förra uppdateringe gjordes när jag skulle spela och spelet frågade mig om jag ville uppdatera pluginversion.

Jaja får se om det händer igen, då är det kanske nåt virus i burken som smittar dll filen, men å andra sidan så borde ju virusprogramet hitta det också då.
-Det är inte farten som dödar , det är smällen eller som de säger i Amerika :
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

jag gjorde samma som Erik. (kör avast antivirus) och det tog bara någon timma innan det kom en uppdatering som släppte igenom pluginet.
men kan säkert ta några dagar beroende på antivirus program.
viktigt dock att du uppdaterar virus defenitionerna i antivirusprogrammet innan du försöker.
Simen Brathen
Posts: 28
Joined: 2010 Nov 08 11:53 pm

Post by Simen Brathen »

Är det länge sen du gorde det, Andreas? :)
Jag använder också avast! och har aldrig haft något problem med något spel jag har spelat :)
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

samma dag nya plugin versionen släpptes.
User avatar
Micael Eriksson
Posts: 533
Joined: 2009 Jan 02 6:57 pm

Post by Micael Eriksson »

Fredrik Wengberg wrote:Hej! Har fått jätteproblem efter att jag installerat nya versionen av pluginet.Mitt virusprogram (F-Secure) varnar för en trojan i RBRTM.dll filen och tar bort filen automatiskt.Har även provat att undanta filen från genomsökning och då kan jag komma åt pluginet men så fort jag skall starta en sträcka så tvärnitar spelet och f-secure varnar igen för virus och filen tas bort.

Är det en trojan i nya pluginversionen eller varför börjar f-secure varna nu när det aldrig har varit problem förrut?

Snälla!, nån som har en lösning fort?
Tack på förhand.
Mycke märkligt, jag har F-secure och jag fick inget larm. Har auto update och real tids övervakningen igång (däremot så sköter jag genom sökningarna själv) och gorde dessutom en fullständig genomsökning i natt utan nåt knas....
Hellre dö än fega
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Har också nod32/eset . Hittills inga problem. :!:
User avatar
Erik Brodin
Posts: 1521
Joined: 2008 Feb 23 5:57 pm

Post by Erik Brodin »

:lol:
Last edited by Erik Brodin on 2010 Dec 07 3:06 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Ulf Carlsson
Posts: 1299
Joined: 2009 Jan 03 8:45 am

Post by Ulf Carlsson »

Är det fler som har problem med att Norton tar bort CZ pluginet från datorn,Har funkat bra tills i dag,Har någon tips på hur man ska göra för att det ska fungera.
User avatar
Fredrik Wengberg
Posts: 684
Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm

Post by Fredrik Wengberg »

Ulf Carlsson wrote:Är det fler som har problem med att Norton tar bort CZ pluginet från datorn,Har funkat bra tills i dag,Har någon tips på hur man ska göra för att det ska fungera.
Är precis samma problem som jag har, fast jag har f-secure.Jag kan spela ett par ggr sen tar f-secure bort pluginet, får sedan installera pluginet igen och kan köra några ggr.
-Det är inte farten som dödar , det är smällen eller som de säger i Amerika :
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
User avatar
Clarence Blom
Posts: 337
Joined: 2007 Jan 03 6:13 pm

Post by Clarence Blom »

Hade Norton för några år sen och då la jag in RBR som undantag. Funkade utmärkt.
User avatar
Ulf Carlsson
Posts: 1299
Joined: 2009 Jan 03 8:45 am

Post by Ulf Carlsson »

Clarence Blom wrote:Hade Norton för några år sen och då la jag in RBR som undantag. Funkade utmärkt.
Hittar inte var man gör det, :oops: :oops:
User avatar
Erik Brodin
Posts: 1521
Joined: 2008 Feb 23 5:57 pm

Post by Erik Brodin »

Filerna som är till pluginet i plugin mappen har mystiskt försvunnit så undrar nu grabbar om någon vill sno ihop dom filerna och ZIPA ihop dom och bifoga dem här. För installern funkar inte heller för den kommer aldrig upp efter jag dubbelklickat på den :S :P
Post Reply