Problem med plugin

Här hjälps vi åt att lösa problem som uppstår
Post Reply
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Problem med plugin

Post by Erik Persson »

Ska försöka sammanfatta eftersom jag tror vi har 10 trådar om plugin av olika sorter...


Vi börjar med grunden.

Spelet installerat med patch 1.01 och 1.02 och lägg gärna in den så kallade z-fixen så fungerar nya bilar mycket bättre.
Gör inställningar för ratt och grafik etc.

Då har vi en bra grund.

Gör nu en kopia av hela mappen som spelet är installerat i. Spara den någonstans där ni vet var den är och så ger ni fan i att ändra några filer i denna mapp. Ha den som backup, så kan ni plocka tillbaka filer om det behövs.

Tjeckiska pluginet
Så ska vi installera det tjeckiska pluginet.Dettta är det plugin vi kommer att använda i serien under överskådlig framtid.
Installera version 085 som är den som kommer att krävas i serien. Som det ser ut just nu kommer inget nyare plugin att krävas.

Samtliga saker som står här ovan finns beskrivna i instruktionen som heter "Installera nödvändiga filer".

De begränsningar ni nu har handlar om bilar samt de rallyn som innehåller nya sträckor. Men dessa är inget krav i serien och om allt fungerar här så kan ni vara med och köra i serien.

Har ni nu problem med att komma ut och köra online så stäng av brandväggsprogram och ställ in er router (om ni har sådan) så inte den begränsar någon trafik mellan er dator och internet.

Installera bilar finns det en instruktionsvideo under Download. Det skulle vara mitt nästa steg. Testa och se om det fungerar, med största sannolikhet kommer alla bilar att fungera för er.

Vill ni köra de nya sträckorna måste man ladda hem den senaste testversionen av pluginet som heter 087 RC3 och ligger på downloadsidan. Denna kommer att uppdatera sig själv och det skall ni låta den göra.

Ladda hem de sträckor ni tänker köra. De flesta ligger på downloadsidan, men några kanske ni måste hämta från pluginsidans download-sektion.
Sosnova kan endast köras av de som donerat pengar på pluginsidan.

Läs på pluginsidan om det rally ni tänker köra. Där står klart och tydligt vilka bilar som tillåts i just det rally ni funderar på att köra.
Står det "Track physics" gäller vanlig fysik.
Står det "Snow mod" gäller fysiken från mappen Snow som ligger med varje bil på downloadsidan.
Står det "Snow france" måste en speciell installation till som vi inte använder i serien och därför finns den inte med på vår downloadsida.

Går man in i ett rally med fel fysik installerad kommer man inte att kunna starta.
Går man in i ett rally med fel bil installerad kommer man inte att kunna starta.
Går man in i ett rally utan att ha rätt sträckor installerade kommer man inte att kunna starta.

Fiesta N3 och Volvo 242 fungerar inte på det tjeckiska pluginet.

Så för att tjata: LÄS OM RALLYT PÅ PLUGINSIDAN!

Ungerska pluginet
Ladda hem detta plugin och även detta kommer att uppgradera sig själv. Men det krävs även här att er dator kan kommunicera med internet utan allt för mycket begränsningar. Så kolla brandväggar.

Jag har detta plugin installerat tillsammans med det tjeckiska i samma installation och det fungerar klockrent för mig. Men andra kanske har andra erfarenheter?

Detta plugin körs än så länge endast på orginalsträckor.

Pluginet är under utveckling så som det ser ut just nu får man nylagad bil till varje sträcka. Skadorna följer alltså inte med från en sträcka till en annan.

Här behöver man inte ladda hem bilar, utan om man väljer en bil man inte har installerad kommer pluginet att hämta hem bilen till dig med rätt fysik. Igen så tjatar jag om att man behöver ha bra kontakt med nätet för att det ska fungera.

Vissa billar som det står (BETA) efter är under utveckling och har kanske inte rätt kaross. Till exempel Peugeot 207 S2000 använder Citroen Xsara som kaross tills den nya bilen är klar.

Vill man ha möjlighet att göra setup till den nya bilen kan man i pluginets inställningar ställa in så att pluginet inte återställer bilarna efter du avslutar spelet. På så sätt ligger den bil du testat kvar så du kan köra den i vanligt "quick-rally" till exempel för att göra en setup.

Det ungerska pluginet har en sida som heter "Plugin manual" läs den.

Windows Vista
Kör du windows vista se till att köra programmet som administratör. Högerklicka på RichardBurnsRally_SSE.exe och välj "Kör som administratör".

Jag har inte vista själv och kör ni vista och inte får ovanstående att fungera fråga inte mig om råd. För jag vet inte mer än detta. Andra som kör vista kanske kan dela med sig av sina inställningar och trix i denna tråd. Gärna med rena bilder eller steg för steg instruktioner.


Snälla
Förstå att vi inte själva väljer hur pluginen skall fungera. Vi har inte heller svar på alla frågor om varför det inte fungerar för just er.
Generella tips:
Senaste drivrutiner till grafik och ljudkort.
Senaste versionen av directx.
Vi skapar förutsättningar för att så många som möjligt ska kunna vara med, men vi kan inte få allas datorer att fungera hela tiden.

Och visst är det en hel del manuellt pill med att köra, men det är bara att acceptera. Spelet är gammalt och har i grunden inget stöd för online-körning eller den senaste hårdvaran. Varken jag eller någon annan som pillar med spelet kan svara på alla frågor.
Vi kan helt enekelt inte kräva att det ska gå smärtfritt eller enkelt. För de flesta fungerar det precis så, men tyvärr inte för alla.
Datorvana med flyttande av filer etc. och bra koll i övrigt är bra att ha om det inte fungerar. Men som sagt så är det omöjligt att förmedla det via ett forum eller mail. Men ta med er datorn och kom hit så ska jag hjälpa till att se vad jag kan göra. Eller ta hjälp av en datorkunnig polare.
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Har jag skrämt bort alla frågor nu? Det var inte meningen.
Jesper Nilsson
Posts: 329
Joined: 2007 Jan 01 4:44 pm

Post by Jesper Nilsson »

Tror snarare att alla har förstått nu !

Ett grymt stort tack , de här kommer o bli bra för forumet . KANON :lol:
Niclas Jagerhult
Posts: 234
Joined: 2007 Jan 03 7:03 pm

m

Post by Niclas Jagerhult »

Haha, nejdå Erik. Bra sammanfattning!
//Jaeger
Niclas Jagerhult
Posts: 234
Joined: 2007 Jan 03 7:03 pm

m

Post by Niclas Jagerhult »

Öhh, jag har lite probs med ungerska som ajg inte förstår :P
När jag kör volvo så kan jag inte välja setupsen
När jag körde corolla så hamnade bakhjulen i skuffen så då kom man inte vidare långt

När jag körde multiplayer (alltså RBRs multi, som finns som std) så körde jag, player 2, med 240 och min kusin som player 1 med lancern. Då hamnade HANS hjul i skuffen, Sen böt vi, så jag var player 1, samma bilar. Då hamnade min hjul i skuffen (240).

Ngn som har ngn härlig lösning?
//Jaeger
Niclas Jagerhult
Posts: 234
Joined: 2007 Jan 03 7:03 pm

m

Post by Niclas Jagerhult »

Btw, jag har inte vista, allt funkar hos tjeckerna, och jag har båda pluginen på samma installation
//Jaeger
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Observera att ungrarna nu går ut med en varning om att man måste ha separata installationer för det tjeckiska pluginet och det ungerska. Detta kommer att gälla från och med nästa uppdatering av det ungerska pluginet som uppdateras automatiskt när man startar spelet.
User avatar
Dennis Hernehult
Posts: 263
Joined: 2007 Jan 01 5:10 pm

Post by Dennis Hernehult »

Jag har gjort en ren kopia utav RBR med checkiska pluginet. Men jag har tagit bort alla filer under mappen plugin utom z.dll och ungerska filen.
Har man inte avinstalerat checkiska då?
z.dll kanske man inte behöver där eller?

/Dennis
_\|/__\|/__\|/_Dennis_\|/__\|/__\|/_
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Det tjeckiska pluginets filer börjar alla på RBRTM och det ungerska består endast ev en enda fil i den mappen och det är RSFstub.dll
User avatar
Christer Wallin
Posts: 114
Joined: 2007 Jan 04 10:06 am

Post by Christer Wallin »

Erik Persson wrote:Observera att ungrarna nu går ut med en varning om att man måste ha separata installationer för det tjeckiska pluginet och det ungerska. Detta kommer att gälla från och med nästa uppdatering av det ungerska pluginet som uppdateras automatiskt när man startar spelet.
Obs!
Ungrarna har gjort en uppdatering av pluginet i förmiddags,så tänk på att inte ha filer från tjeckiska pluginet kvar i plugin mappen innan ni startar ungerska pluginet.Nya Versionen heter v.31.395.1069.Uppdateringen sker när spelet startas.
Roy Magnes
Posts: 835
Joined: 2007 Dec 29 1:08 am

Post by Roy Magnes »

Så oppfører spillet seg med det ungarske pluginet for min del:

Når jeg bruker den vanlige .exe-banen kommer det opp en liten rute i hjørnet på skjermen der det står "downloadin update" og har en stolpe under som øker ettersom den laster ned. Når denne er full, dvs updaten har lastet ferdig, dukker det opp "rbr_sse.exe har sluttet å fungere" og så stenges spillet ned.

Når jeg bruker "NoSSE" så åpner introvideoene, så kommer ei ramme med "unable to connect to server". Får startet spillet på vanlig måte, men ikke kjøre annet enn det som følger standard med spillet...

Dette er med en helt ren og fresh utgave av RBR innstallert. Har prøvd å skru av brannvegg, laste ned plugin på nytt, koble sladden fra modemet rett i pc'en lage meg en ny spillerprofil, fjerne alt av skrivesperre på spillmappene, uten resultat.

Kjører med Vista, og en pc som er ca 1/2 år gammel. Alt av drivere til skjerm/lyd er oppdatert så sent som i helgen.

Om noen har en fryktelig enkel løsning så mottas den med stor takksamhet :wink:
"I love it when a plan comes together"
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Om du klickar med höger musknapp på RichardBurnsRally_SSE.exe och väljer "kör som administratör" vad händer då? Givetvis får du svara på lite frågor om administratörslösen etc. Jag tror att när pluginet försöker uppdatera sig så har det inte rättigheter att göra det.
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Tror jag har fattat det här me setuper (tror jag ialla fall)
Fast jag testade 242 först ,sen testade jag Evo9an ( i practice)
Gjorde några setuper till den.
sen laddade jag hem Evo A8 men sen blev det inget mer.
Verken i Online eller traning. trycker jag start tugar musiken lite sen händer det inte mer. Provade några andra bilar också men med samma resultat
ingen körning :?

Kollat igen... Det är alltså efter jag har gjort en setup o sparat den som det krånglar. När jag fixat en setup går jag tillbaka till pluginet o sen kan jag inte köra Online eller practice. Måste man gå ur spelet efter man gjort en setup :?: På det Tjeckiska pluginet går det ju inte att spela online direkt efter man gjort setup i Quick Rally.
Last edited by Anders Alm on 2008 Feb 13 10:17 pm, edited 1 time in total.
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
Roy Magnes
Posts: 835
Joined: 2007 Dec 29 1:08 am

Post by Roy Magnes »

Erik Persson wrote:Om du klickar med höger musknapp på RichardBurnsRally_SSE.exe och väljer "kör som administratör" vad händer då? Givetvis får du svara på lite frågor om administratörslösen etc. Jag tror att när pluginet försöker uppdatera sig så har det inte rättigheter att göra det.

Med dette ville spillet starte og jeg fikk kobla opp mot serveren :D

Men nå forsvant spillprofilen min fra lista, så jeg måtte lage meg en "mulligatawny" for å komme inn i spillet :? Sikkert en liten filletingjeg ikke har fått med meg på akkurat den, men det viktigste er at jeg iallfall er online igjen :D

Takk, Erik :)
"I love it when a plan comes together"
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Anders Alm wrote:Tror jag har fattat det här me setuper (tror jag ialla fall)
Fast jag testade 242 först ,sen testade jag Evo9an ( i practice)
Gjorde några setuper till den.
sen laddade jag hem Evo A8 men sen blev det inget mer.
Verken i Online eller traning. trycker jag start tugar musiken lite sen händer det inte mer. Provade några andra bilar också men med samma resultat
ingen körning :?
Alltså kommer du inte åt setuperna som du gjort? Är det ditt problem?
Post Reply