bromsar

Hur ställer man in bilen
Post Reply
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

bromsar

Post by Andreas Karlsson »

Hur ställer ni era grundinställningar på bromsarna på de olika drivningarna? Dvs Fwd, Rwd och 4WD.
Längesedan jag körde aktivt nu så har glömt det jag kunde.
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Jag brukar börja med att ställa upp fram-bromsarna till max, om det låser upp är det ju bara att bromsa mindre. Man vill ju aldrig ha känslan av att man trampar pedalen i botten och vill ha mer... Visar det sig senare att man aldrig kan trampa bromsen i botten utan att det låser, oavsett hastighet osv, så kan det vara läge att dra ner det lite. Men det är i så fall ett senare bekymmer som sagt.

I bak är det ju sedan helt beroende av både bil och körstil, men en bromsbalans nånstans mellan 60-40 och 55-45 brukar jag nog börja med.

Till bakhjulsdrivet brukar jag ha mer broms bak, kanske 50-50, inte minst för att se till att man aldrig behöver handbromsen som ju inte funkar. Har aldrig behövt köra med mer än 50% bak i någon bil, vad jag minns.

Framhjulsdrivna bilar är generellt väldigt framtunga och behöver därför inte mycket broms bak alls innan det börjar låsa upp. Vanligtvis resulterar det då i att bakändan blir slängig och okontrollerbar. jag tror jag kört vissa bilar med 70-30 eller till och med 80-20. Blir det för mycket fram kan man ju dessutom vänsterbromsa och fortsätta ge gas för att på så sätt motverka bromskraften på framhjulen. Det blir ju som att tillfälligt flytta bromsbalansen längre bakåt. Dessutom kan man ju hjälpa till lite med handbromsen om det bromsar för dåligt bak.

Fyrhjulsdrivet ligger sedan nånstans mittemellan såklart.
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

Ok, testade Fiesta S2000 igår och tyckte den var lite orolig, framförallt vid inbromsning. funderar på att slänga på mer broms i fram på den, det borde bli rätt om jag inte minns helt galet?

Jag anser att rätt bromsinställning är det absolut viktigaste för min körning, sedan kan man alltid anpassa sig lite till resten.
User avatar
Jim Hjerpe
Posts: 681
Joined: 2007 May 10 1:44 pm

Post by Jim Hjerpe »

om du åker default så skulle jag ställa upp diffarna max på fiestan innan du börjar med bromsarna. Kan va värt att prova iaf =)
// Jim Hjerpe
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

Jim, Vad har du för diff och stötdämparsetup på fiestan?
Du åker ju mycket fortare än mig med den ;)
Post Reply