Ny dator för 6 lappar

Problem eller tips om själva datorn
Post Reply
Niclas Jagerhult
Posts: 234
Joined: 2007 Jan 03 7:03 pm

Ny dator för 6 lappar

Post by Niclas Jagerhult »

Fick 6000 i studentpresent. öhm. vad är det man ska ha då liksom? :P
det vska vara ett paket helst, skärm har jag hemma så det är inte ett nödvändigt medel. Jag vill kunna spela RBR på bra grafikkrav osv. och samtidigt kunna redigera film med diverse program, kolla film, musik osv. en så komplett och bra dator för 6 lappar helt enkelt.

så vad säger ni?
//Jaeger
Christian Lundh
Posts: 100
Joined: 2008 May 15 10:01 pm

Post by Christian Lundh »

vad använder du nu? dvs är det möjligt att bara uppgradera eller tvunget att vara allt nytt?

8k får man riktigt bra grejor(utan skärm) under det så känns det som att det blir en hel del tråkiga budgetval, dvs dä man vet att lite extra pengar hade get en mycket bättre produkt.
Är det dock bara RBR så bör man nog kunna gå långt ner i prestandan då rbr ju inte är specielt krävande idag

Här är ett vettigt riktmärke
https://www.datorbutiken.com/se/default ... =138-27325

tillkommer dock tgb och mus om du inte är nöjd med vad du har.
Niclas Jagerhult
Posts: 234
Joined: 2007 Jan 03 7:03 pm

s

Post by Niclas Jagerhult »

Jag sitter ju på farsans data nu, så det är som att jag får en egen liksom. Och det är huvudsakligen RBR och div andra gamla rally/racingspel. Köper aldrig nya spel, och man vågar fan inte tanka hem nya heller för då e man ju rökt. Men det är huvudsakligen RBR och typ gamla TOCA spelen + en massa gamla dåliga b-spel.

Men jag har hört att det är en del kort som inte funkar med rbr, och att det fanns en lista här på vilka kort som lämpar sej bäst eller något sånt. Så om nån känner till den listan så får ni/du gärna posta den. Pallar inte massa konstiga konflikter i burken :P
//Jaeger
Christian Lundh
Posts: 100
Joined: 2008 May 15 10:01 pm

Post by Christian Lundh »

kan ju bara säga min åsikt men idagsläget skulle jag aldrig överväga att köpa ett "sämre" grafikkort än 8800GT, visst 1500kr kanske känns saftigt på ett paket för 6000 men är så prisvärt för tillfället att det inte finns alternativ i mina ögon.
cpu och minne skulle man kunna ta lite sämre men även där gäller ju att priset är så lågt att man inte kommer tjäna in speciellt mycket å det.
samma gäller även moderkortet

kanske går det att hitta en billigare kombination av chassi/nätagg men är nog inte mycket mer än 100-200kr att tjäna på det

nä det jag länkade är nog det billigaste möjliga som ligger inom ramen för vad jag kan rekomendera

(minne räcker dock med 2gb gott och väl, men är nära på samma pris)
Oskar Olsson
Posts: 151
Joined: 2007 May 01 11:05 pm

Re: s

Post by Oskar Olsson »

Niclas Jagerhult wrote:och man vågar fan inte tanka hem nya heller för då e man ju rökt.
I vilken värld lever du?
Niclas Jagerhult
Posts: 234
Joined: 2007 Jan 03 7:03 pm

m

Post by Niclas Jagerhult »

Liksom, vad är det här för dator : http://www.boulevard.se/dator.aspx?ID=137 är det nåt dugligt? Hur mkt kan jag pressa RBR på grafiknivån med en sån burk ^^

Ett annat alternativ är att köpa en beggad, en plare som säljer. Köpt -06 och har systemkraven: skärm 19", speakers 5.1 , p4 3.4ghz 1024ddr 533mg l2 M , geforce 6800 ultra komplett , dvd brännare .

Vad verkar bäst? Den beggade är ju trots allt använd och utan garanti, medans den nya inte medföljer nåt ljud å skärm (har en 15" hemma dock).


Och en sak till. Jag har XP home editon (2002 tror jag, står så på skivan iaf). Har läst lite här å var att vissa OS inte klarar 4 gb RAM. Men ge mej alla era tankar så jag också kan vara med å slåss i topp 10 iaf ;)
//Jaeger
Niclas Jagerhult
Posts: 234
Joined: 2007 Jan 03 7:03 pm

m

Post by Niclas Jagerhult »

Och en fråga till: Ska man ha AMD eller Intel och räcker 2.2 GhZ? eller vad är minsta GhZ "kravet" såattsäga?
//Jaeger
Christian Lundh
Posts: 100
Joined: 2008 May 15 10:01 pm

Post by Christian Lundh »

är sågott som samma som jag länkade till innan fast med sämre graikkort och sen står det ju ju inte vad det är för moderkort m.m men visst den kommer att duga fint men skulle endå rekomendera att välja 8800GT till den som graikkort(495kr mer men nära på gigantiskt prestanda skillnad) även om 9600 troligtvis klarar att maxa RBR utan att ens bli svettigt.

Vad gäller minnena så har du väl rätt i att xp inte fullt ut kan utnyttja 4GB har för mig att gränsen går på 3 eller 3,6 eller något sådant, har inte riktigt kolla på detta. dock skiljer det inte mycket i pris på 2 och 4GB i dagsläget när minne är otroligt billigt just nu.

Vad gäller CPU så är det Intel all the way för tillfället, Intel C2D (dualcore)
Och ja 2,6 räcker gått och väl, finns några kronor att tjäna på att köpa en sämre och sen klocka upp den eftersom C2D är väldigt klockvänliga men som priset är nu är det knappast motiverat och kräver ju oxå lite datorkunnande eller iaf att man är lite smått intresserad.
User avatar
Jonathan Johansson
Posts: 166
Joined: 2007 Jan 01 7:57 pm

Post by Jonathan Johansson »

Intel ska man ha.
Hompe
Niclas Jagerhult
Posts: 234
Joined: 2007 Jan 03 7:03 pm

v

Post by Niclas Jagerhult »

Det blev AMD tillslut. Jag är ingen prylbög/märkestok så :P :D
//Jaeger
Post Reply