Realistic Damage. Diskussion.

Diskutera sådant som rör själva serien här.
Nytillkommen moderator: Tony Crona

Moderators: Micael Eriksson, Tommie Lindberg, Tobias Hult

Post Reply
Niclas Jagerhult
Posts: 234
Joined: 2007 Jan 03 7:03 pm

Realistic Damage. Diskussion.

Post by Niclas Jagerhult »

Har kört en del med realistic Damage dom senaste dagarna. Och det som har väckt mitt intresse är: Det är inte realistiskt nånstans (jo en del, men inte överlag). Som exempel: Man kommer i en H2, bromsar på sig, åker in i ett träd med fronten först i GÅNGFART; skador: Vxllåda, koppling, toppackning osv. Är det verkligen rimligt/gångbart? Hade det blivit skador på kylare, front, div plåt i fram så hade det ju varit logiskt, men när hela drivlinan säckar ihop så tycker jag inte att det är speciellt realistiskt.

Eller när man har ett fethäng i en kurva, hänger ut arslet och klipper en sten/träd med baken, då dör hela bilen tydligen. Mer rimligt om bakvagns + plåt hade säckat ihop.

Det här är inte för att gnälla, mer för att dra igång en diskussion och höra vad alla andra tycker, för att ta reda på om det bara är jag som upplever det som så eller om alla andra också gör det.

PS: visste inte vart ja skulle posta det, så det fick bli "Serien".
//Jaeger
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

det finns en liten bugg i RBR som tyvärr innebär att ju långsammare en kollission desto värre skador..
har haft problem med det många gånger själv även med reduced damage..

frontar du ett träd i full fart händer inte så mycket.. men touchar du trädet så är det tvärkört...

tyvärr inte så mycket att gåra nåt åt då det är ett fel i spelet från början.

på sätt och vis gillar jag realistic damage för då får man tänka mer på hur man kör och inte ladda fullt hela tiden..
hade du kört sträckorna på riktigt tror jag inte du kört så fort som du gör i spelet ;)
Niclas Jagerhult
Posts: 234
Joined: 2007 Jan 03 7:03 pm

s

Post by Niclas Jagerhult »

Ja vet inte om de där med "att ja skulle kört lugnare IRL" kolla på björn adolfsson t.ex. haha :P tokladdarnas konung :)
//Jaeger
User avatar
Dennis Hernehult
Posts: 263
Joined: 2007 Jan 01 5:10 pm

Post by Dennis Hernehult »

Ganska bra med realistic dmg iaf pga att den som håller sig på vägen klarar av rallyt. Då är det upp till en själv hur man satsar.
Buggen är ju lite sorglig dårå med gåfarts kollisioner.

En rolig grej nu när jag ändå skriver så finns ju call for help om man kör av i spelet och IRL finns "förhoppningsvis" starka gubbar som drar upp en.
Ett + i datorns värld :D
_\|/__\|/__\|/_Dennis_\|/__\|/__\|/_
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Jag är inte 100% säker på det här, men jag tror att vissa av add-on bilarna tar betydligt mer skada än andra. När man gör bilen får man i modellen sätta ut punkter för var exempelvis motor och växellåda är i bilen, jag vet att dessa används av spelet för att spela upp ljud ifrån rätt ställe men jag tror att de även kan ha med skadorna att göra. Bryr man sig inte om att flytta dessa utan bara kopierar dem rakt av från en annan bil finns risken att till exempel motorn hamnar väldigt långt fram vilket leder till att bilen blir väldigt känslig för stötar i fronten. Det tråkigaste är väl att små träd och buskar som borde vika sig för en bil inte alltid gör det i spelens värld...
Ole Marius Myrvold
Posts: 104
Joined: 2008 Jun 25 4:17 pm

Post by Ole Marius Myrvold »

Har kjørt litt med Lancer Evo 6 nå de siste dagene, og merker det at radiatoren ryker om jeg får en smell under bilen, mens i ecorten så ryker radiatoren om jeg får en smell rett i fronten.
Ole Marius Myrvold NMK Elverum
Bilcross jr (folkrace) - SAAB 900
User avatar
Stefan Håkansson
Posts: 132
Joined: 2007 Apr 09 7:02 pm

Post by Stefan Håkansson »

Kan också bara till lägga att focus 06 är mycket känslig vid realistic.
Jag är personligen emot realistic skadorna för jag tycker med att det är för känsligt med det.
Jag har brutit alla sm tävlingen hittils och det är skrämmade nästan skämmigt, men men så är det vill sig bara inte.
Det är därför jag är emot realistic.
Körde förresten en realistic tävling igår och när jag passerade en bro på shepard shield så dog motorn så tycker det är överdrivet. Slog tydligen upp under o förstörde motorn.
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

tar upp diskussionen igen...
framförallt på asfalt är det många som bryter, detta verkar vara pga de många långsamma hårnålarna och buggen med att krockar i låg fart är förödande medans högfartskrockar knappt skadar bilen..
så jag hoppas att det kan bli reduced under 2009, iallafall på asfalt sträckorna då de ju är långsammare än de flesta grus...

tyvärr går det nog inte få någon perfekt balans iom skade buggen men vi kan ju försöka hitta någon bra lösning där folk slipper bryta för att ha slagit i ett träd i 5kmh timmen eller där folk kan ha kraschat i 200 och rullat 10 varv men fortfarande kan fortsätta utan mer än lite bucklor...

tex genom att sänka skadenivån på de långsammare sträckorna.
Björn Lövdahl
Posts: 272
Joined: 2007 Jan 01 3:04 pm

Post by Björn Lövdahl »

Andreas Karlsson wrote:tar upp diskussionen igen...
framförallt på asfalt är det många som bryter, detta verkar vara pga de många långsamma hårnålarna och buggen med att krockar i låg fart är förödande medans högfartskrockar knappt skadar bilen..
så jag hoppas att det kan bli reduced under 2009, iallafall på asfalt sträckorna då de ju är långsammare än de flesta grus...

tyvärr går det nog inte få någon perfekt balans iom skade buggen men vi kan ju försöka hitta någon bra lösning där folk slipper bryta för att ha slagit i ett träd i 5kmh timmen eller där folk kan ha kraschat i 200 och rullat 10 varv men fortfarande kan fortsätta utan mer än lite bucklor...

tex genom att sänka skadenivån på de långsammare sträckorna.
HItta en bra lösning på detta till nästa säsong kommer försöka ordnas
//Björn
User avatar
Tomas Nordins
Posts: 165
Joined: 2007 Jan 02 9:43 am

Post by Tomas Nordins »

Jag tycker vi ska realistic, även om man får bryta ibland för nån skit grej, för det känns som fästet är bäst med realistic.
#72 Tomas Nordins
Team Ruka Djur�s
User avatar
Christer Vestlund
Posts: 211
Joined: 2007 Jan 04 10:50 am

Post by Christer Vestlund »

Håller med Tomas I detta, Det är bättre fäste med realistic. Hellre bryta för mindre grejer än att halka runt på en tvål en hel tävling. Och vad gäller krascher i höga farter så håller inte en ford för det i alla fall.

//Christer V
Christer Vestlund
Better flat out than safety
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

menar nu seriöst att ni märker skillnad på fästet på reduced on realistic?
helt sjukt isåfall...
då förstår jag varför det är helt omöjligt att vinna tävlingarna... ni är ju mer känsliga än princessan på ärten :P
User avatar
Peter Lundström
Posts: 266
Joined: 2007 Jan 01 10:13 pm

Post by Peter Lundström »

Håller också med om att realistic är bättre !
Enda grejen som var helt fel med realistic förr var topp packningen men när den buggen är borta är det bättre grepp och man får hålla igen lite som i verkligheten!
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Peter Lundström wrote:Håller också med om att realistic är bättre !
Enda grejen som var helt fel med realistic förr var topp packningen men när den buggen är borta är det bättre grepp och man får hålla igen lite som i verkligheten!
Realistic PDT_003
Post Reply