Nu brytrer jag ihop snart!

Här hjälps vi åt att lösa problem som uppstår
Håkan Björkman
Posts: 110
Joined: 2007 Feb 13 6:15 pm

Nu brytrer jag ihop snart!

Post by Håkan Björkman »

Jag har ett väldigt irriterande och drygt problem, det är nämligen så att spelet kraschar ibland när jag använder menyerna men aldrig när jag kör. När det händer är det bara och stänga av datorn på knappen och försöka igen.. Drygt när man t.ex. ska ställa in bilen och datorn bara fryser sig och blir helt okontaktbar :evil:

Ingen annan som har haft det här felet?
User avatar
Simon Ek
Posts: 709
Joined: 2007 Jan 05 6:18 pm

Post by Simon Ek »

Du kanske har installerat nåt tillägg till spelet fel?

Har, det som nu är ett problem, fungerat tidigare?
Håkan Björkman
Posts: 110
Joined: 2007 Feb 13 6:15 pm

Post by Håkan Björkman »

Det tror att det alltid varit så.. (det var så länge sen man körde original). Det märkliga är ju att det alldrig händer när man kör.
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Installera om allt enligt instruktionerna på rbrseriens Instruktioner/Guider :wink:
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Det skulle kunna ha med bilen som är installerad på subaru2003-platsen. Testa med att lägga tillbaka originalbilarna så du får in originalsubarun.

Om då allt fungerar prova att installera bilarna du vill ha.

Se även till att du har z-fixen installerad. För om den bilen som ligger på subaruns plats är skapad i z-modeller skulle du kunna få dessa symptom.
Håkan Björkman
Posts: 110
Joined: 2007 Feb 13 6:15 pm

Post by Håkan Björkman »

jag får installera om allt när jag hittar skivan..
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Originalbilarna hittar du ju här på downloadsidan. Enkelt att ladda hem och kopiera in för att testa med det.

För att vara helt säker på att allt konstigt är borta kan du radera mappen cars och filen physics.rbz från spelmappen för att sedan kopiera in originalfilerna som du laddat hem.
Håkan Björkman
Posts: 110
Joined: 2007 Feb 13 6:15 pm

Post by Håkan Björkman »

nu har jag bytt ut cars mappen och physics.rbz och installerat orginal cars mappen samt punton och physics till den och när jag provar på pirka så kommer jag 30m då voltar den på ställer och spelet hoppar ur..
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Men skit i punton så länge testa att allt fungerar med originalbilarna först.
Håkan Björkman
Posts: 110
Joined: 2007 Feb 13 6:15 pm

Post by Håkan Björkman »

buggen på pirka är borta och punton är borta nu, provade lite att surfa runt lite i menyerna men till slut så fassnade datorn igen..
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Okej. Då återstår nog bara att installera hela spelet från skivan på nytt igen...
Kom ihåg att lägga på patca 1.01 och 1.02 samt z-fixen efteråt. Finns på downloadsidan.
Håkan Björkman
Posts: 110
Joined: 2007 Feb 13 6:15 pm

Post by Håkan Björkman »

Nu är det ihopbrytet och klart.. :D Synd på ett sånt bra spel :cry:
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Och du har senaste varsioner av directx och drivrutiner till grafikkortet? Och inga problem med kylningen av datorn? Och du fick samma fel med originalbilarna?
Håkan Björkman
Posts: 110
Joined: 2007 Feb 13 6:15 pm

Post by Håkan Björkman »

Det är inte kylningen för jag kör mycket mer krävande spel utn probs och drivrutiner är dom och jag kör med direktx 9.0c. Samma problem med orginal bilarna.. Om inte det hade varit så här så skulle man ju lätt vare med i FW cupen, kör bara punto nu men bara på rbrnet eftersom den inte fassnar då.. :(
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

När du startar spelet finns ett par olika .exe filer att starta.

Testa att köra alla tre för att se om spelet fungerar bättre med någon av dessa varianter:
RichardBurnsRally.exe
RichardBurnsRally_NoSSE.exe
RichardBurnsRally_SSE.exe

Sedan kan du testa att ladda hem rbrdll härifrån då jag vet att någon fått spelet att fungera bättre genom att starta det genom detta tillägg. RBRdll är egentligen till för att få lite extra effekter vid inspelning av repriser mm, men påverkar tydligen grafiken på något sätt som kan vara positivt i vissa situationer.

Tala om vad som händer, om det fungerar lika illa efter att ha testat det här.
Post Reply