En rookies undringar....

Hur ställer man in bilen
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Anders Alm wrote:Lånar denna rockie tråden för ibland (eller rätt så ofta) så känns detta med setuper som väldigt svårt att förstå :oops:
Min fråga är = min Evo9 trivs jag med (har fått till setupen bra) fast ett fel finns :? när man kör över en kant (tex dike) så hamnar man lätt på 2 hjul o sen rullar man över .
På tex Falstone så är det väldigt lätt att rulla över när man genar lite :P
Vad ska jag ändra på :?:
Det tråkiga svaret är att byta bil. Realtivt WRC till exempel så har GrN-bilarna högre tyngdpunkt. Men de är sannolikt för låga även i GruppN bilarna. Men jag kan ha fel i det påståendet.

Robert Sahlstedt kan berätta mer om det här som ju skapat grundfysiken till sina två bilar.

Nog om tyngdpunkten, eller åtminståne skillnaden mellan bilarna.
Det du kan göra är att försöka sänka bilen. Se till att rideheight blir lägre. Det är väl det jag kommerpå på rak arm.
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

borde väl även gå att pilla med rebound så dämparna inte fjädrar ifrån lika hårt..
User avatar
Jim Hjerpe
Posts: 681
Joined: 2007 May 10 1:44 pm

Post by Jim Hjerpe »

rebounden kan vara för mjukt ställd så att dämparn sjunker ihop och sedan blir bilen uppkastad av fjädern.. osäkar om det är så vid dikes körning, men i tex en landning efter ett hopp så brukar det vara problemet om bilen studsar..

Altså att den är för mjuk, inte för hård som man kan tro.. Fick jag lära mej i helgen så måste ju bidra med min stora kunskap! ;D
// Jim Hjerpe
Fredrik Jonasson
Posts: 7
Joined: 2009 Apr 15 7:53 pm

Post by Fredrik Jonasson »

när det ändå finns en rookie tråd så skulle jag vilja passa på att fråga:...min 242 rullar jämt på asfalten 0.o...hur kan jag slippa det problemet?...har provat med grusdäack, men det var läskigt :(
Im the crazy jämte :D
Rasmus Harrström
Posts: 537
Joined: 2008 Dec 10 8:48 pm

Post by Rasmus Harrström »

Fredrik Jonasson wrote:när det ändå finns en rookie tråd så skulle jag vilja passa på att fråga:...min 242 rullar jämt på asfalten 0.o...hur kan jag slippa det problemet?...har provat med grusdäack, men det var läskigt :(

Grus däck ska det va :P nae då men det ända sättet är att sänka och hålla på med setups!
Fredrik Jonasson
Posts: 7
Joined: 2009 Apr 15 7:53 pm

Post by Fredrik Jonasson »

Rasmus Harrström wrote:
Fredrik Jonasson wrote:när det ändå finns en rookie tråd så skulle jag vilja passa på att fråga:...min 242 rullar jämt på asfalten 0.o...hur kan jag slippa det problemet?...har provat med grusdäack, men det var läskigt :(

Grus däck ska det va :P nae då men det ända sättet är att sänka och hålla på med setups!
ok, det innebär att jag kommer få pilla länge då :shock:
Im the crazy jämte :D
Anders Svärd
Posts: 420
Joined: 2008 Mar 06 7:32 pm

Post by Anders Svärd »

Rasmus har helt rätt. Prova sig fram är det absolut bästa sättet att hitta en setup som passar en själv.
Jag har provat flera olika setuper som jag fått av andra. Skulle kunna säga att 90% av dom har jag inte alls kunnat köra med.
User avatar
Torbjörn Eriksson
Posts: 344
Joined: 2009 Jul 22 7:27 pm

Post by Torbjörn Eriksson »

håller med andres där för setup är ju ngt personligt hur man själv klarar av att köra bilen och hur man vill att den skall bete sig på vägen.....

jag menar det som DU kör med kanske passar dig utmärkt medans det kanske inte passar alls för nästa snubbe som provar den
men men det är kul att pilla å se vad som händer och hur det passar en själv körde med en setup som jag gillade på min poloS2000 men fick inte riktigt till tiderna alls tyckte jag pillade lite å vipps så hittade jag ca 20 sec på vissa sträckor :) fast jag tappade även tid på andra sträckor ist då underlaget är så olika mellan dom olika länderna så måste man nästan ha en setup för varje land ;)
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Torbjörn Eriksson wrote:håller med andres där för setup är ju ngt personligt hur man själv klarar av att köra bilen och hur man vill att den skall bete sig på vägen.....

jag menar det som DU kör med kanske passar dig utmärkt medans det kanske inte passar alls för nästa snubbe som provar den
men men det är kul att pilla å se vad som händer och hur det passar en själv körde med en setup som jag gillade på min poloS2000 men fick inte riktigt till tiderna alls tyckte jag pillade lite å vipps så hittade jag ca 20 sec på vissa sträckor :) fast jag tappade även tid på andra sträckor ist då underlaget är så olika mellan dom olika länderna så måste man nästan ha en setup för varje land ;)
De är klart man kan ha en setup för varje land. Men jag har bara en för grus.
Brukar börja med Sipirkakim sen Harwwod som test sträcka när jag gör setup.
Sen som avslutning tar man Hualpai baklänges. Funkar den på dom 3 så är jag nöjd.
Post Reply