Bygga dator

Allt som inte har med spelet att göra
Post Reply
User avatar
Marcus Strand
Posts: 573
Joined: 2007 Jan 01 2:33 pm

Bygga dator

Post by Marcus Strand »

Jag hade tänkt byta dator och eftersom jag är kass på sådant så tänkte jag höra här om några har förslag på vad man skall använda för saker.

Kraven är att man skall kunna spela krävande spel på bra grafik och med flyt (inget lagg). Samt att datorn kanske kan vara hyffsat bra i ett par år så man även kan spela de spel som kommer då kanske inte på bästa grafiken men att det skall vara så att man klarar dom utan problem. Jag håller också på med lite foto osv så jag jobbar en del i photoshop så mycket ram kanske är bra?

Datorn får kosta max 9000kr. Jag har redan vissa delar se lista nedan.

*Chassi (Gärna förslag på nytt)
*Hårddisk (SATA disk)
*DVD-ROM
*Skärm

Intel - AMD? Vet inte vad man ska ha... Har intel nu...

Kom gärna med hela förslag... Tack på förhand
Kenneth Nyström
Posts: 862
Joined: 2007 Dec 04 3:37 am

Post by Kenneth Nyström »

kolla på inet.se dom har kanon priser!


Cooler Master Gladiator 600 ATX (chassi) 765kr
Asus M4A79-T DELUXE DDR3 (moderkort) 1710kr
AMD Phenom2 X4 945 3,0Ghz, AM3 2136kr
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 998kr
Gigabyte GeForce GTX 275 896MB 2066kr


totalt med frakt 7774kr

resten hade du? här har du en riktigt bra dator med den bästa och senaste amd cpu! och riktigt snabba minnen.

och har du råd så köp gärna 2 paket minnen så du får 8Gb!


finns billigare alternativ också som räcker väldigt långt. www.inet.se är väldigt pålitliga vad det gäller frakter. har dom det hemma har du det oftast dagen efter. priserna slår dom flesta
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!

citat : Sten-Ove Olsson
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

ja, skaffa 8 Gb minnen och Windows 7! INTE Vista!!!!!

Windows 7 är vad jag hört helt överlägset alla tidigare windows versioner
bara hoppas RBR funkar med det.
Kenneth Nyström
Posts: 862
Joined: 2007 Dec 04 3:37 am

..........

Post by Kenneth Nyström »

jag kör windows 7 nu...visst är det snabbare i uppstarten men har man en BRA dator så märker man ingen större skillnad!
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!

citat : Sten-Ove Olsson
User avatar
Marcus Strand
Posts: 573
Joined: 2007 Jan 01 2:33 pm

Post by Marcus Strand »

Kenneth Nyström wrote: resten hade du? här har du en riktigt bra dator med den bästa och senaste amd cpu! och riktigt snabba minnen.
Kan behöva nytt nätagg eller tror du ett 6år gammal klarar det? Kom på det nu.. Annars verkar ditt förslag riktigt bra.

Samma är det värt att köra Windows 7? Hade tänkt xp men då räcker ju ifs 4GB.. Har inte ens haft tanken på Windows 7, någon som har bra/dåliga erfarenheter?
Kenneth Nyström
Posts: 862
Joined: 2007 Dec 04 3:37 am

Post by Kenneth Nyström »

Marcus Strand wrote:
Kenneth Nyström wrote: resten hade du? här har du en riktigt bra dator med den bästa och senaste amd cpu! och riktigt snabba minnen.
Kan behöva nytt nätagg eller tror du ett 6år gammal klarar det? Kom på det nu.. Annars verkar ditt förslag riktigt bra.

Samma är det värt att köra Windows 7? Hade tänkt xp men då räcker ju ifs 4GB.. Har inte ens haft tanken på Windows 7, någon som har bra/dåliga erfarenheter?
ja jag kom på jag glömde ta med det.

detta kör jag med Corsair TX 850W 80+ 1266kr och det är kanon bra

men det räcker med detta Corsair TX 650W 80+ 880kr



angående windows 7 så verkar det funka bra, har inte stött på nå problem än. fast vill du inte ha det så tycker jag vista är bättre än xp. använd 64 bitars versionen!
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!

citat : Sten-Ove Olsson
Post Reply