Utväxling focus -01
-
- Posts: 55
- Joined: 2009 Feb 01 8:17 pm
Utväxling focus -01
Undrar bara om det är jag som tycker den är väldigt kort, börjar ju varva ur vid 180km/h. Undrar om man kan ändra utväxlingen på något sätt? Och ja jag har på long ratio i spelet, så det är inte det jag menar.
Mvh Hans
Mvh Hans
-
- Posts: 2896
- Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm
-
- Posts: 2896
- Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm
-
- Posts: 55
- Joined: 2009 Feb 01 8:17 pm
-
- Posts: 537
- Joined: 2008 Dec 10 8:48 pm
-
- Posts: 55
- Joined: 2009 Feb 01 8:17 pm
"Problemet" är att focus -01 typ toppar 180 och att man inte kan få en utväxling som är högre för då protesterar pluginet. Och sen kan man inte ändra i noterna som på vissa sträckor stämmer skitdåligt för då protesterar pluginet. Ställer mig mest undrande till varför man "strypt" bilen med hjälp av växellådan. Och varför noterna inte skulle kunna vara justerbara.
-
- Posts: 2896
- Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm
tja...
focus 01 skall liksom övriga bilar vara "så nära verkligheten det går"
dvs så nära den var när den var sproilans ny i sitt första rally 2001 typ.
det är iaf så som Miroslav Fric förklarat det.
gäller alla bilarna..
är väl kanske därför det skiljer ganska mycket mellan 02orna och 03orna då jag har för mig det var nån ändring i reglementet ungefär då? (stämmer inte det?)
aerodynamiskt verkar det ha varit en regel förändring iaf, speciellt om man kollar på focusen..
men det kanske bara var ford som valde att göra om hela aerodynamik paketet på sina bilar.
jag upplever iaf som att alla bilar fram till ca 02 har toppfart på ca 180km/h utom Escorten som verkar ha runt 200...
har dock inte kollat alla så kan inte svära på att det stämmer..
äldre bilar har också sämre väghållning än nyare..
tyvärr är det altså inget att göra nåt åt..
trösta dig iaf med att de jämngammla bilarna är lika slöa.
men skall du hänga med de nyare får du jobba hårt...
focus 01 skall liksom övriga bilar vara "så nära verkligheten det går"
dvs så nära den var när den var sproilans ny i sitt första rally 2001 typ.
det är iaf så som Miroslav Fric förklarat det.
gäller alla bilarna..
är väl kanske därför det skiljer ganska mycket mellan 02orna och 03orna då jag har för mig det var nån ändring i reglementet ungefär då? (stämmer inte det?)
aerodynamiskt verkar det ha varit en regel förändring iaf, speciellt om man kollar på focusen..
men det kanske bara var ford som valde att göra om hela aerodynamik paketet på sina bilar.
jag upplever iaf som att alla bilar fram till ca 02 har toppfart på ca 180km/h utom Escorten som verkar ha runt 200...
har dock inte kollat alla så kan inte svära på att det stämmer..
äldre bilar har också sämre väghållning än nyare..
tyvärr är det altså inget att göra nåt åt..
trösta dig iaf med att de jämngammla bilarna är lika slöa.
men skall du hänga med de nyare får du jobba hårt...
-
- Posts: 55
- Joined: 2009 Feb 01 8:17 pm
Ja det är väl bara att gilla läget. Bara det att det är grymt frustrerande när man kör av på ett ställe man vet att noterna är kass eller tvekar genom en böj för att noterna känns fel. Är så små saker som kan få en att tappa rytmen i körningen för resten av sträckan. Får vä träna mer och lära mig sträckorna bättre. Tänker dock inte studera "konsten att gena så mycket som möjligt" som vissa verkar anammat. Kommer hellre 20:e än att fuska vilket jag anser att det är att utnyttja bristerna i spelet så fullständigt som vissa verkar göra.
- Robert Sahlstedt
- Posts: 295
- Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm
Det intressanta är väl att de riktiga WRC-bilarna snarare verkar tappat i toppfart på senare år... förmodligen till fördel för mera downforce och därigenom totalt sett bättre ss-tider. Minns Panizzi som fick upp 206an i 214km/h på en asfaltsträcka, måste vart runt 02-03 nångång, nu är det ytters sällan man ser farter över 200. Petter Solberg körde väl 206km/h i Norge i början på detta år och satte därmed årets högsta toppfart, och det i en några år gammal bil...
-
- Posts: 1
- Joined: 2010 Jan 09 4:23 pm
WRC-bilarna är snabbare nu än de var i början av 2000-talet. Det är stor skillnad mellan en gammal och en ny WRC men accelerationen, vikt och viktfördelning, vrid och väghållning, aerodynamik, högkomp motor och paddlar är några av de stora ändringarna.
Jämför du en Focus WRC 02 med en 03 är det en helt annorlunda bil. I en riktigt 03:a och inte bara en uppdaterad 02:a har du en helt annan drivlina där mycket mer är hydrauliskt än i 02, så mycket vikt som möjligt ligger så lågt det bara går, motorn är kraftfullare mm. På en Focus 05:a är i stort sett allt hydrauliskt, därför de är så dyra att köra IRL jämfört med en 03:a. 05:ans växellådshus måste bytas väldigt ofta annars skrotar man lådan tex.
Jag har själv åkt i en Focus WRC 00 i 192 kmh på asfalt med grus-setup så visst är det drag i de gamla bilarna men det är inte i närheten om man jämför med en 03:a. Mycket beror på slutväxel, sträckorna, underlag osv. Vinterrallyn ger oftast mer fäste än något annat underlag men bilen får jobba hårdare än t ex i ett asfaltsrally.
Men visst var det en del som hade toppfarter över 200 kmh vid andra WRC-rallyn under 2009?
Ser man bara till toppfart har tom grp N högre toppfart på vissa sträckor (iaf i Sverige), för att inte nämna grp A Evos. Men de tappar oftast när det blir kurvigt och jäkligt, så där håller jag med föregående "talare" ang väghållning och downforce.
Jämför du en Focus WRC 02 med en 03 är det en helt annorlunda bil. I en riktigt 03:a och inte bara en uppdaterad 02:a har du en helt annan drivlina där mycket mer är hydrauliskt än i 02, så mycket vikt som möjligt ligger så lågt det bara går, motorn är kraftfullare mm. På en Focus 05:a är i stort sett allt hydrauliskt, därför de är så dyra att köra IRL jämfört med en 03:a. 05:ans växellådshus måste bytas väldigt ofta annars skrotar man lådan tex.
Jag har själv åkt i en Focus WRC 00 i 192 kmh på asfalt med grus-setup så visst är det drag i de gamla bilarna men det är inte i närheten om man jämför med en 03:a. Mycket beror på slutväxel, sträckorna, underlag osv. Vinterrallyn ger oftast mer fäste än något annat underlag men bilen får jobba hårdare än t ex i ett asfaltsrally.
Men visst var det en del som hade toppfarter över 200 kmh vid andra WRC-rallyn under 2009?
Ser man bara till toppfart har tom grp N högre toppfart på vissa sträckor (iaf i Sverige), för att inte nämna grp A Evos. Men de tappar oftast när det blir kurvigt och jäkligt, så där håller jag med föregående "talare" ang väghållning och downforce.