BEHÖVER AKUT HJÄLP!!

Problem eller tips om själva datorn
Post Reply
User avatar
Simon Ek
Posts: 709
Joined: 2007 Jan 05 6:18 pm

BEHÖVER AKUT HJÄLP!!

Post by Simon Ek »

Jag har två hårddiskar, den ena C:\ och den andra H:\

H:\ köpte jag för ett tag sen, men den har fungerat allt ifrån felfritt. Den hackar enormt när man ska föra över nåt till det. Att spela upp en filmfil som ligger på den är näst intill omöjligt. C:\ har bara 3GB kvar och att spela in filmklipp från RBR tar väl ett par gig.
Tex Tommy Hamreus körning i Vännäs ligger tot på ca 500MB. Så snart är allt utrymme på C:\ slut, och därför måste jag föra över filmerna till H:\

Men eftersom det hackar så j**ligt vet jag inte hur jag ska göra. Jag har köpt en kraftigare kabel som går mellan de båda hårddiskarna och "datorn".

Finns det någon kunnig här som kan hjälpa mig?
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Re: BEHÖVER AKUT HJÄLP!!

Post by Erik Persson »

Simon Ek wrote:Jag har två hårddiskar, den ena C:\ och den andra H:\

H:\ köpte jag för ett tag sen, men den har fungerat allt ifrån felfritt. Den hackar enormt när man ska föra över nåt till det. Att spela upp en filmfil som ligger på den är näst intill omöjligt. C:\ har bara 3GB kvar och att spela in filmklipp från RBR tar väl ett par gig.
Tex Tommy Hamreus körning i Vännäs ligger tot på ca 500MB. Så snart är allt utrymme på C:\ slut, och därför måste jag föra över filmerna till H:\

Men eftersom det hackar så j**ligt vet jag inte hur jag ska göra. Jag har köpt en kraftigare kabel som går mellan de båda hårddiskarna och "datorn".

Finns det någon kunnig här som kan hjälpa mig?
Men vad är det för hårddiskar och hur är de kopplade? IDE? SATA?

För om det är IDE så ska diskarna byglas för att vara master eller slave om de sitter på samma kabel. Det är bättre än CableSelect som de ofta kommer inställda på.
User avatar
Simon Ek
Posts: 709
Joined: 2007 Jan 05 6:18 pm

Post by Simon Ek »

Det är två IDE 2.5"

Ena änden av kabeln är delad i två där ena änden går in i HDD C:\ och den andra i H:\
den andra änden av kabel går in i datorn (vet inte vad det heter)

H:\ är inställd som slave och C: är master
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Simon Ek wrote:Det är två IDE 2.5"

Ena änden av kabeln är delad i två där ena änden går in i HDD C:\ och den andra i H:\
den andra änden av kabel går in i datorn (vet inte vad det heter)

H:\ är inställd som slave och C: är master
Har du en IDE-sladd till (som går till CD, eller DVD till exempel? Testa att koppla den andra disken på den kabeln istället.
User avatar
Simon Ek
Posts: 709
Joined: 2007 Jan 05 6:18 pm

Post by Simon Ek »

fungerar det?! :?
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Japps, så länge det är IDE-kablar kommer det att fungera. Men på varje kabel ska det bara finnas en master och en slave.
Post Reply