Nya instruktionsfilmer

Vad är bra och vad behöver förbättras
Magnus Petersson
Posts: 82
Joined: 2007 May 31 12:30 pm

Post by Magnus Petersson »

Mattias Ahlstrom wrote:Har provat det också. Gick inte.
Hmm...det var konstigt :? Då vet jag tyvärr inte :( Vi får invänta svar från nån som är mer kunnig på området :)

// Mange
User avatar
Tomas Landin
Posts: 36
Joined: 2007 Feb 14 8:34 am

Post by Tomas Landin »

Det man kan göra är att använda sig av menyerna istället, gå på Layer -> Merge Visible, så gör den om alla synliga lager till ett.
User avatar
Jimmy Alfredsson
Posts: 138
Joined: 2007 Jun 28 12:38 pm

Post by Jimmy Alfredsson »

Högerklicka på ett lager och välj "Flatten Image"
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

För att slå ihop alla lager, har inte sett filmen men jag antar att det är för att det inte ska bli konstigheter när man sparar i DDS formatet, så finns det ett väldigt enkelt sätt. Se till att de lager som inte ska synas är släckta (den lilla ögon-symbolen urkryssad). Sedan istället för att använda merge så välj flatten image. Då slås alla lager ihop till ett och de lager som är dolda försvinner, tror det kommer upp en varningsruta om det. Det ska inte heller spela någon roll vilka lager som är markerade eller inte när man gör detta. Sedan är det bara att spara som DDS.

OBS! Innan man gör allt detta så se till att spara photoshop filen med alla lager kvar så du kan jobba vidare med skinnet senare!
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Robert Sahlstedt wrote:För att slå ihop alla lager, har inte sett filmen men jag antar att det är för att det inte ska bli konstigheter när man sparar i DDS formatet, så finns det ett väldigt enkelt sätt. Se till att de lager som inte ska synas är släckta (den lilla ögon-symbolen urkryssad). Sedan istället för att använda merge så välj flatten image. Då slås alla lager ihop till ett och de lager som är dolda försvinner, tror det kommer upp en varningsruta om det. Det ska inte heller spela någon roll vilka lager som är markerade eller inte när man gör detta. Sedan är det bara att spara som DDS.

OBS! Innan man gör allt detta så se till att spara photoshop filen med alla lager kvar så du kan jobba vidare med skinnet senare!
Och när alla lager är sammanslagna gå på layer - new background from layer så brukar det bli kanon.
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Erik Persson wrote:Och när alla lager är sammanslagna gå på layer - new background from layer så brukar det bli kanon.
Tror inte man behöver göra det.. har jag aldrig gjort iaf och det har funkat
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Robert Sahlstedt wrote:
Erik Persson wrote:Och när alla lager är sammanslagna gå på layer - new background from layer så brukar det bli kanon.
Tror inte man behöver göra det.. har jag aldrig gjort iaf och det har funkat
Det känns i alla fall som om jag råkat ut för det, men jag kan ha fel...
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Erik Persson wrote:
Robert Sahlstedt wrote:
Erik Persson wrote:Och när alla lager är sammanslagna gå på layer - new background from layer så brukar det bli kanon.
Tror inte man behöver göra det.. har jag aldrig gjort iaf och det har funkat
Det känns i alla fall som om jag råkat ut för det, men jag kan ha fel...
Tack för hjälpen, grabbar. Nu gick det bättre. Jag valde "flatten image" och då fick det nya lagret namnet "background" så det verkade inte behövas. Nu ska jag inte behöva be om hjälp med att göra skin längre.
Post Reply