Volvo

Nya bilar och gamla bilar
Matz Grahn
Posts: 77
Joined: 2007 Jan 01 7:13 pm

Post by Matz Grahn »

tror dom senaste ligger på bhmotorsports
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Två nya bilder finns här :wink:
Matz Grahn
Posts: 77
Joined: 2007 Jan 01 7:13 pm

Post by Matz Grahn »

PDT_001
att man alltid har på sig skorna me stålhätta
Anders Jonsson
Posts: 138
Joined: 2007 Jan 02 9:13 pm

Post by Anders Jonsson »

Love you Robert :smt054
www.jis.se - The Driver
User avatar
Simon Ek
Posts: 709
Joined: 2007 Jan 05 6:18 pm

Post by Simon Ek »

Måtte nu bara pluginsidan godkänna bilen så vi kan köra den i RBR serien, ja kommer lätt ha den som rallybil!
User avatar
Niklas Lundkvist
Posts: 129
Joined: 2007 Apr 04 8:21 pm

Post by Niklas Lundkvist »

Hej! Finns de nån möjlighet att lägga ut ett litet videoklipp på RBR Volvon?? Kanske inte finns, eller planer på att lägga ut en video?? Vore kul iaf:) Fortsätt me ditt kanonjobb Robert, du e helt grym!!
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

när denhär volvon släpps så skall jag bannemig fixa ett "televerket" skin till den :D

för er som inte vet vad televerket är så är det föregångaren till Telia och alla andra telebolag som finns (televerket blev Telia när staten sålde det)
Christian Johansson
Posts: 29
Joined: 2007 Feb 12 5:51 pm

Post by Christian Johansson »

Hejsan... Hur går det med volvon? kommer den ut som planerat ? innan jul ? Detta ser ut att bli en väldigt bra RWD bil te RBR :D
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Jag jobbar på den så mycket jag hinner med, men vi får se vad det räcker till. Vill ha den klar kring Jul som sagt men den närmar sig ju med stora kliv. Hur som helst så lär det nog inte bli så väldigt långt efter i alla fall, om det nu blir så att jag missar själva aftonen. Har tagit in en liten gnutta hjälp utifrån också för att skynda på lite av arbetet med slutdetaljerna.

Eventuellt dyker det upp nån liten filmsnutt från en testkörning snart... :wink:
User avatar
Niklas Lundkvist
Posts: 129
Joined: 2007 Apr 04 8:21 pm

Post by Niklas Lundkvist »

En film vore ju så j-a fränt:) Har blivit helt besatt av detta projekt då ja tittar i denna tråd flera gånger om dan ibland:) Men men, rally är skoj när man får köra 240:) Du e så grym Robert!!!! God Jul......
Erik Lind
Posts: 25
Joined: 2007 Dec 09 4:50 pm

Post by Erik Lind »

Den här ser vi fram emot! Det ser ruskigt bra ut än så länge... Föressten finns det några andra bakhjulsdrivna bilar till spelet förutom Ladan?
Volvo Original Cup 2008, watch out!
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

det finsn en ofärdig BMW 3serie beta, men bakhjulsdriften är inte bra på den heller, bla så tar handbromsen på framhjulen då de bara "vänt" bilen i physicsen (fram är bak osv)

jag HOPPAS att Robert kan få till en riktig RWD på volvon :)
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

"Riktig" bakhjulsdrift verkar konstigt nog vara en definitionsfråga för många. Om du klipper av handbromswiren i din bakhjulsdrivna bil som du kuskar runt i dagligen, är den då inte fortfarande bakhjulsdriven?

Problemet ligger i att de som tillverkade spelet inte hade tänkt sig att någonsin lägga in en RWD, knappt ens 2WD över huvudtaget. Det blev ändå en S1600 bil för att ge lite mer variation till spelarna. För att göra det enkelt för sig så "hårdkodade" dem en lösning bara för att få det att fungera precis till vad de behövde, inget mer. Det finns alltså full 4WD eller FWD att välja mellan, inget annat. Och det finns inget vi kan göra åt den saken, om vi inte ska göra ett nytt spel men då behöver vi nån som har en sisådär 20 miljoner till övers som är villig att riskera dem...

Så för att få till en RWD med det vi har tillgång till så får man antingen montera "framhjulen" bak och tvärtom på en FWD, eller "förstöra" drivaxlarna fram på en 4WD. Det senare alternativet skulle funka alldeles utmärkt, med handbroms och allt, om det bara gick att genomföra. Det kanske går, men då måste man med programmering komma åt den del i spelmotorn som har hand om skadorna och se till att drivaxlarna alltid är trasiga. Om någon kan fixa det så varsågod och försök, meddela mig när du är klar.

Det finns helt enkelt inget annat sätt att göra det på, eftersom det egentligen inte ska gå alls, än att offra handbromsen. De som försökt sig på det hittills har helt enkelt bytt plats på axlarna och sen provat sig fram till nåt som är körbart. Jag har jobbat från andra hållet och hela tiden förberett modellen för att bli "bakvänd". Jag har dessutom haft tillgång till tekniska data och mått på alla delar i hjulupphängningen osv. så jag har inte behövt prova mig fram så mycket, snara räknat mig fram och fått det rätt direkt.

Håll ut ett tag till så får ni prova själva, sen kan ni gärna få kommentera hur mycket ni vill :wink: Jag är i alla fall rätt nöjd med resultatet så här långt.
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

så vi kan man förbereda oss på att det inte går att "handbromsa" sig runt tighta hårnålar?
Matz Grahn
Posts: 77
Joined: 2007 Jan 01 7:13 pm

Post by Matz Grahn »

då e d väl bara o vänsterbromsa lite :P
att man alltid har på sig skorna me stålhätta
Post Reply