Dator seg.

Problem eller tips om själva datorn
Post Reply
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Dator seg.

Post by Andreas Karlsson »

som sagt.. min dator har blivit VÄLDIGT seg de senaste dagarna och vissa program (inkl ett par spel, dock inte RBR) vägrar helt att starta och några andra låser sig strax innan menyerna dyker upp.

mina misstankar är något virus men tänkte ändå fråga om nån kan ge några förslag på hur jag blir av med det (förutom formatera och installera om allt)
mitt virusprogram (Norton Antivirus 2007) verkar inte hitta det och inga andra program jag testat hittar det heller.
dessutom får jag ovanligt mycket spyware på datorn (ex, jag kör adaware och tar bort allt men 30s senare är det minst 60st i listan igen)

förslag?
User avatar
Simon Ek
Posts: 709
Joined: 2007 Jan 05 6:18 pm

Post by Simon Ek »

Finns säkert många orsaker. Ett kan vara att graffekortet har ställts om till ursprungsinställningarna. Har man ett låginställt (high-quality) graffekort blir datorn seg och spel kan lätt haka upp sig. nVidia och ATi har utvecklat olika sätt att ställa in grafikkorten till rätt användningsområden.

Kolla så att kortet inte är inställt på Hög Kvalite, utan du bör ändra till Hög Prestanda (för att snabba på kortet).

Om inte något virusprogram hittar virus, är sannolikheten liten att det finns något virus. Testa med att köra en LiveUpdate i Norton, för att få hem de senaste antivirus-skydden.

Kolla också att brandväggen är igång och inte avaktiverad.

Gå in på Internet-alternativ i Explorer (eller vad du nu använder) och ändra i Säkerhet och Sekretess, till rätt hög säkerhet.

Om inte virus eller spyware programen tas bort, är det lätt för dem att (klona sig) och spridas vidare, så om det inte går att ta bort dem, sätt de infekterade filerna i Karantän.
Tommy Andersson
Posts: 69
Joined: 2007 Jan 04 11:17 am

Post by Tommy Andersson »

Har du gjort stora förandringar idatorn på senste tidan. Lagt till och tagit bort många program o.s.v Då finns risken att registret blivit skadat hände mig en gång.
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

allt löste sig bra tillslut.. hade 3! virus och en trojan
min gissning är att det var trojanen som sgeade ner allt...

hur som helst så körde jag en formatering och installerade om med en annan version av windows XP så nu är allt tiptop.
User avatar
Jimmy Alfredsson
Posts: 138
Joined: 2007 Jun 28 12:38 pm

Post by Jimmy Alfredsson »

Lånar tråden lite..

Min dator har börjat bli lite seg efter nästan ett år.. man ska tydligen installera om allt från början som man gjorde när datorn var ny men hur går man tillväga då?
User avatar
Simon Ek
Posts: 709
Joined: 2007 Jan 05 6:18 pm

Post by Simon Ek »

Du ska inte behöva installera om nåt, kör virusscan och se efter...
User avatar
Johan Manfredsson
Posts: 59
Joined: 2007 Dec 01 5:35 pm

Post by Johan Manfredsson »

Gör en diskdefragmentering också, brukar kunna snabba upp datorn lite :)
User avatar
Simon Ek
Posts: 709
Joined: 2007 Jan 05 6:18 pm

Post by Simon Ek »

Johan Manfredsson wrote:Gör en diskdefragmentering också, brukar kunna snabba upp datorn lite :)
Men då får du räkna med att lämna datorn ett par timmar...
User avatar
Jimmy Alfredsson
Posts: 138
Joined: 2007 Jun 28 12:38 pm

Post by Jimmy Alfredsson »

tack tack! :) ska prova diskdefragmentera nu.. kan hända att virusprogrammet behöver en update oxå.
Post Reply