Rally Österlen

Diskutera sådant som rör själva serien här.
Nytillkommen moderator: Tony Crona

Moderators: Micael Eriksson, Tommie Lindberg, Tobias Hult

User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Johan Bernhardsson wrote:Håller nog inte med om att ta bort genings kontrollen på dom ny sträckorna helt, men därimot kanske reducera straff tiderna till 20 sec. För det finns ju ställen på dom gamla sträckorna som genings kontrollen är lite väl snålt tilltagen och dom straff tiderna har ju inte tagits bort.Men det är vad jag tycker :D
Låter som en ännu bättre idé. Jag har nu harvat mig igenom rallyt utan att få straff. Så kör man på vägen går det bra.
Körde däremot över folk som stod fel där jag körde av.
User avatar
Dennis Hernehult
Posts: 263
Joined: 2007 Jan 01 5:10 pm

Post by Dennis Hernehult »

Körde rally nyss... påminde mig om filmen 2Fast2Furious Tokyo drift :D.

Jätte halt och nervigt rally där minsta felet kunde stoppa en från att komma imål. Jätte roligt va det iaf!

Jag gick in i spelet online och tänkte köra rallyt som fanns i listan....Min lila 307 fanns inte med i listan. Laddade ner nya pshycics och model och tänkte provköra på verte lite snabbt innan jag skulle gå in på rallyt. Men va händer, jo kom inte en meter med min setup som jag hade. Nya pshycicsen har sabbat allt tyckte man då. Gjorde 2 nya setuper en för grus och en för asfalt på 5 minuter. testade verte igen och kom ett par kurvor sen rätt in i ett träd. Struntade i det och gick in på rallyt.
Helt plötsligt fanns det banor som gick åt fel håll :P. Jag hade inte tränat på en enda av dom nya banorna förutom sheapheard shield 2 och den va ju naturligtvis inte med ;).

Roligaste av allt är att jag kör i vanliga fall att jag ser bara huven på kameravinkeln och inte rutan. men det glömde jag ändra när jag gick in och körde rallyt. så fick ha kameravinkeln framför bilen!

Gick rätt hyffsat ändå, hade styrfart genom hela rallyt och driftade en hel del på 1:an ;)

Tack för ett roligt och underhållande rally Erik!!

/Dennis
_\|/__\|/__\|/_Dennis_\|/__\|/__\|/_
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Johan Bernhardsson wrote:Håller nog inte med om att ta bort genings kontrollen på dom ny sträckorna helt, men därimot kanske reducera straff tiderna till 20 sec. För det finns ju ställen på dom gamla sträckorna som genings kontrollen är lite väl snålt tilltagen och dom straff tiderna har ju inte tagits bort.Men det är vad jag tycker :D
Ännu bättre ide :idea:
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

mikael svard wrote:rallyt gick inge bra för mig, var väl i andra tankar....ska ju gifta mig idag,071206! Sen thailand i 3veckor! Hälsningar Micke :D
Egentligen borde vi väl utse Micke Svärd till Årets RBR-nörd. Visst har vi alla lagt ner för mycket tid på att köra. Och kanske försummat en och annan disk eller damsugning.

Men att köra RBR-serien på bröllopsdagen är helt klart elitdivisionen! Jag är imponerad! Det är få män som skulle överleva det...

:smt038

Hoppas nu att allt gått bra med både giftermål och resa!
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

:smt039 Lycka till med resan o frugan.
User avatar
Marcus Strand
Posts: 573
Joined: 2007 Jan 01 2:33 pm

Post by Marcus Strand »

Erik, kanon skrivet! Instämmer helt. Borde nästan skicka någon present till han för detta, det är ju bara för bra :lol:

Lycka till på resan och ha de gött!
User avatar
Dennis Hernehult
Posts: 263
Joined: 2007 Jan 01 5:10 pm

Post by Dennis Hernehult »

haha jo micke är ju min styvfar och tokig i rbr är han!
Jo jag fick åka hem till honom på onsdag kväll för att instalera nya pluginet och sträckorna så han skulle hinna köra då 8 på morgonen innan han förberedde sig till bröloppet ;).
_\|/__\|/__\|/_Dennis_\|/__\|/__\|/_
User avatar
Daniel Molin
Posts: 113
Joined: 2007 Feb 22 5:07 pm

Post by Daniel Molin »

Riktigt roligt rally som flöt på hyffsat till ss7 där det blev en liten rull. O på ss8 skulle man tydligen få 1.15 min i straff för 1 hjul i innerkant i en hårnål roligt!
Annars kul tävling sköj med lite nya sträckor känns som man kan åka av i vilken kurva som helst :D
Per Isacsson
Posts: 159
Joined: 2007 Jan 02 9:01 am

Post by Per Isacsson »

Verkar som det är lätt att åka på ''geningsstraff'' på dom nya sträckorna och det låter ju inget vidare .

Jag åkte på straff förra tävlingen på Chirdonhead och jag kikade på reprisen efteråt och jag genade nog för mycket just i detta vägbyte, mest p.g.a jag oftast brukar åka väl brett just här och nu hade jag bestämt mig för att åka ''snålt'' .

Men om man ''råkar'' gena med ett framhjul låt säga en halvmeter och får straff för detta så är det ju ingen höjdare och får man 1,5 min är det ju katastrof.

Jag tycker man skall kolla upp dom nya SS ang geningskontrollerna och är det så att man åker på straff när man genar ''lite'' på ett naturligt sätt så skall dom ej vara med , om det nu är möjligt att lösa på det sättet.

Hur löser vi detta ?
Håkan Björkman
Posts: 110
Joined: 2007 Feb 13 6:15 pm

Post by Håkan Björkman »

Jag tycker de är lite konstigt att ha ett sånt system när man kör rally, när senast blev en verklig rallyförare bestraffad för gening? :roll:
Magnus Petersson
Posts: 82
Joined: 2007 May 31 12:30 pm

Post by Magnus Petersson »

Håkan Björkman wrote:Jag tycker de är lite konstigt att ha ett sånt system när man kör rally, när senast blev en verklig rallyförare bestraffad för gening? :roll:
Jag tycker att det är bra med straffet då man på vissa ställen skulle kunna gena ganska ordentligt om straffet inte funnits. Det såg vi ju bevis på i ett videoklipp i nån tråd här för inte så länge sen. Men jag kan medge att jag kan tycka det är lite väl känsligt ibland.


Jag är inne på samma spår som er andra med att dra ner straffet till det tidstillägg som man får normalt. Det känns som det mest rättvisa i det här fallet.

Sen en fråga till Erik (eller nån annan som kan svara).. Låt säga att jag får två geningsstraff på en och samma sträcka. Kommer den röda texten uppe på skärmen upp då vid båda tillfällena? Alltså den text som berättar att jag blivit bestraffad för att ha genat.


// Mange
Per Isacsson
Posts: 159
Joined: 2007 Jan 02 9:01 am

Post by Per Isacsson »

Sen är det viktigt att skilja på att gena och att fuska , för det var ju just fusk som visades i det däringa videoklippet.

Eller så lär man av sina misstag vart dessa ''känsliga'' kontroller finns...
Ni kan väl lägga upp dom nya SS med geningskontrollen på så kan vi testa.

Nu ska det gasas är gräsänkling ikväll och grabben har somnat :D

Ha en skön helg !
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Vi ska ha i åtanke att man inte får gena hur som helst i vanligt rally heller. Du måste följa vägen och genar du över ett gärde, eller hittar en annan väg inne på ett specialprov så kan du bestraffas.

Och eftersom folk kan testa allt i ett dataspel måste det finnas någon form av kontroll.
Att kontrollera alla manuellt och därefter göra subjektiva bedömningar är så svårt då vi inte har kantlinjer eller så att följa. Och att sätta en regel om att alltid ha minst två hjul på vägen kan därför vara svårt och tidskrävande att göra en rättvis bedömning över.

I serien har vi därför valt att köra på pluginets geningskontroll. Jag håller med om att den inte är perfekt, men bättre än inget och dessutom helt objektiv. Om jag eller någon annan stoppar hjulet på samma ställe får vi samma straff. Så rättvist det bara kan bli.

Eftersom det däremot verkar vara åt skogen med geningskontrollen på de nya sträckorna kan man förstå. Vi använder de fast de fortfarande är i sin testversion. Jag har påtalat våra problem med geningskontrollen och ändrar man inte så får vi helt enkelt försöka köra utan kontrollen på dessa "baklänges-sträckor".
Per Isacsson
Posts: 159
Joined: 2007 Jan 02 9:01 am

Post by Per Isacsson »

Erik Persson wrote:Vi ska ha i åtanke att man inte får gena hur som helst i vanligt rally heller. Du måste följa vägen och genar du över ett gärde, eller hittar en annan väg inne på ett specialprov så kan du bestraffas.

Och eftersom folk kan testa allt i ett dataspel måste det finnas någon form av kontroll.
Att kontrollera alla manuellt och därefter göra subjektiva bedömningar är så svårt då vi inte har kantlinjer eller så att följa. Och att sätta en regel om att alltid ha minst två hjul på vägen kan därför vara svårt och tidskrävande att göra en rättvis bedömning över.

I serien har vi därför valt att köra på pluginets geningskontroll. Jag håller med om att den inte är perfekt, men bättre än inget och dessutom helt objektiv. Om jag eller någon annan stoppar hjulet på samma ställe får vi samma straff. Så rättvist det bara kan bli.

Eftersom det däremot verkar vara åt skogen med geningskontrollen på de nya sträckorna kan man förstå. Vi använder de fast de fortfarande är i sin testversion. Jag har påtalat våra problem med geningskontrollen och ändrar man inte så får vi helt enkelt försöka köra utan kontrollen på dessa "baklänges-sträckor".
Håller med till 100% , har kört rally IRL så jag vet att man EJ kan gena överallt även om man gärna lägger ner innerhjulet i dikeskanten bland......
Det tipsar f.ö Burns om i spelet också.

Testa Sikakama 2 den är bara för grym!!!!!

Fasen va detta e kul :D
User avatar
Daniel Molin
Posts: 113
Joined: 2007 Feb 22 5:07 pm

Post by Daniel Molin »

Har inga problem med att bli bestraffad för gening om jag vunnit tid på det. Känns däremot surt att bli bestraffad för något som man inte vunnit tid på, speciellt då med över minuten. Men som nämnts tidigare är detta inget som vi kan styra över och dessutom lika för alla.
Hoppas de får ordning på detta för "tävlingsmoralen" sjuker drastiskt om man skall bli bestraffad för något som man gör i varann kurva i verkligheten, nämligen nyttjar den bredd på väg + lite till osm man med ögat vågar åka på.
Återigen riktigt rolig serie som är ett kul avbrott från det riktiga rallyt. Keep up the good work
Post Reply