Förarintervjuer 2008

Diskutera sådant som rör själva serien här.
Nytillkommen moderator: Tony Crona

Moderators: Micael Eriksson, Tommie Lindberg, Tobias Hult

Locked
Björn Lövdahl
Posts: 272
Joined: 2007 Jan 01 3:04 pm

Förarintervjuer 2008

Post by Björn Lövdahl »

Hejsan alla glada!
Nu är det så här att jag, Dennis Hernehult, har tagit uppgiften att skriva intervjuer med olika förare under seriens gång! Det behöver inte bara vara 1:an som intervjuas utan det kan bli vem som helst!


Nu när första deltävlingen är klar så kan jag inte låta bli att intervjua WRC-klassens vinnare
Kenneth "Kemzon" Emanuelsson!

Första frågan kan vi börja med att du berättar lite om dig själv och dina intressen?

Kenneth Emanuelsson kallas mest för "Kemzon" Fyller 44år om någon
vecka, har sambo och 2 ungar 9 och 15år, bor tyvärr i Umeå är absolut
ingen stads människa utan längtar hem till västerbottens inland, vill
ha nära till skogen och fjället, har aldrig tävlat i någon motorsport,
men visst drömmer man om att köra rally på riktigt, tyvärr tillåter
inte hälsan och ekonomin rally irl,
Däremot har det blivit en hel del olika spel, skulle nog behövas några
sidor att skriva ner alla spel jag spelat, men spel jag spelat mycket
och tävlat i är
Medal of Honor, clanen jag lirade i låg i toppen på scandinaviska och
internationella stegen på clanbase
Call of Duty1, samma där men lessnade fort
Colin McRae Rally4 lärde känna Tommy Hamreus vi körde som temkompisar
för första gågen, vi var ute och piskade många snabba förare från olika
länder.
GTR och GTR2 GTR har jag kört ganska mycket, i samband med det var vi
några som bildade Team TNR och vi har hängt ihop några år nu.
Richard Burns Rally är det absolut bästa bil spel jag provat, visst
han varit less ibland men efter någon vecka så sitter man med det igen,
RBR är det enda spel jag tävlar i just nu.


Vad tyckte du om tävlingsupplägget och serien överhuvudtaget?


Det tycker jag är riktigt bra, vill även lyfta på hatten för dom som
håller i serien, framför allt Erik som startade det hela, tror många
med mig inte riktigt förstår vilken otroligt jobb det krävs för att
hålla i gång en serie av denna kvalite.

Hur känns det nu efter en vinst och 14 friska pinnar?


Heheh jag skulle nog inte satsat en krona på att jag skulle vinna, jag
har ju haft ett ganska långt uppehåll i RBR och hade inte koll på hur
snabba dom andra förarna var, så den här vinsten kändes extra skön

Blev det mycket träning innan rallyt?

Nej det blev inte mycket till träning, bara någon dag före tävlingen
hade jag ingen snö setup
utan jag körde på någon lätt modifierad grus setup jag fått av Tommy H

Vad tyckte du om din körning i rallyt?

På någe konstigt sätt så brukar jag köra som bäst under hård press,
och efter som jag gick ut som andra bil, (tror det var någon GrN bil
före) så var jag lite orolig.
jag tränade just innan tävlingen och då var känslan grymt bra satte pb
på sikakaama 5,05.?? så jag tänkte att det ska nog gå fint, men redan
på första sträckan så kändes det hysteriskt, ingen rytm och pulsen på
200, dålig tid tyckte jag det blev, näst sista SS så frös spelet typ 1
sekund men det kändes som en evighet, jag han till och med släppa
ratten men pang så kom det ingång igen, högsta växeln och full gas
gissa om jag blev byxis hehehehe?.
Men så här efteråt så måste jag nog tycka att det gick bra, även om
jag alltid är grymt självkritisk.

Nu har du vunnit första deltävling och har ett fint utgångsläge. Hur
ser du på nästa tävling som även den körs på snö och dina chanser där?


Det är tuffa rallyn och det behövs bara en lite miss så kan det vara
över. Men snö är mitt favorit underlag man är ju norrlänning ? så blir
det inge missar så har jag nog chans, jag skulle behöva en vinnst till
för sedan blir det grus och asfalt och där är jag inte lika stark
tyvärr.

Sen måste jag fråga om du är nöjd med teamet och förarna som är med?

Jag är mycket nöjd med teamet, än så länge är det bara jag och Tommy i
teamet och vi har kört mycket med och mot varandra tidigare redan på
Colin4 tiden innan RBR fanns, jag hoppas vi snart får in en 3.e trevlig
förare i teamet, det roligare om man är fler som bollar idéer med
setuper mm,

Vilket team tror du kommer vara största hotet för er?

Oj det var svårt svara på, det är grymma förare i varje team, och det
är tuffa rallyn framför oss, en lite miss kan förändra tabellen
rejält, men skulle nog tro Ford teamet kommer stöka till det för oss en
hel del, men det är flera team jag har stor respekt för, rally är rally
man vet inte förrän alla passerat mål linjen.

Nu går intervjun mot sitt slut och jag får tacka för din tid! Jag ger
dig sista ordet!


Vill tacka alla som gör detta till den trevliga tävling det är.
Lycka till alla, hoppas ni kommer efter mig och Tommy :-)
//Björn
Björn Lövdahl
Posts: 272
Joined: 2007 Jan 01 3:04 pm

Post by Björn Lövdahl »

Då var det dags för andra intervjun här i svenska rbrserien och denna gång
så tänkte jag intervjua Tomas Nordins som kom 5:a i wrc-klassen men det skilde
bara 11.60 sekunder till första platsen.


Hejsan Tomas Nordins tänkte du kunde presentera dig själv och dina intressen innan alla frågor kommer =D!

Jag är 42 år ung, bor i villa i Djurås, som ligger mittemellan Borlänge och Leksand.
Har en Sambo och 1 eget barn 12 år och 2 på köpet 13 år och 16 år gamla.
Arbetar som Nätverkstekniker på Borlänge Energi med driften av stadsnätet.
Började spela bilspel på datorn när Colin 1 kom ut för att sen gå över till Colin 2, som jag och Göran Nilson tävlade hårt i på nätet i olika serier har nog fortfarande några rekord registrerade på www.hotlaps.de kolla efter BDA som var mitt alias.
Kör även rally IRL med en numera rullad Ascona B Grp H, men den är inne för rep så den skall väl bli klar framåt hösten.
Spelar golf och har 13,6 i Hcp, jag har en MC också, men det har inte blivit så mycket åka för den läcker lite olja. Lyssnar mycket på Proggresiv hårdrock/metal som man tyvärr är ensam
om att tycka om i familjen.

Hur känner du nu efter Bergslagsrallyt och en stabil 5:e plats?
Hyfsat nöjd tidsmässigt, var ju mycket mera efter i första deltävlingen.
Synd att teamkamraten J.Onkamo hoppade av, vi kanske skulle försöka lyfta upp Dennis och Isacsson till SWRT istället ;)

Hade du tränat mycket inför Bergslagsrallyt?
Nej, hade vart på kurs i Stockholm hela veckan innan rallyt så det blev inte så mycket tid över innan tävling, han dock med att mecka lite med setupen som jag tyckte funka bra.

Det va väldigt tajt denna tävling och du va bara 11.60 sekunder efter Peter Sandberg som vann detta rally. Kunde du gjort något bättre utav det hela eller körde du fullt ut?
Jag tappade för mycket på dom 3 sista, när fästet minskar, vete f-n hur jag skall
få till det när fästet blir så dåligt, annars gick det för fullt.


Vad tyckte du om tävlingsupplägget?

Det är kanon, kanske skulle det vara lite mera ss och uppdelat på 2 legs. Saknar också dom nya baklänges sträckorna.

Hur ser du på nästa tävling nu när snö säsongen är över och vi går över till grus?
Snö är ju favoriten, så vi får se hur man hänger med nu.

Då lämnar jag sista ordet till dig och tack för intervjun!
Tack till alla som gör denna serie möjlig, väl mött i skogen och på nätet.
Ta i och gasa er av vägen nu, så Subarun vinner lite också 
//Björn
Björn Lövdahl
Posts: 272
Joined: 2007 Jan 01 3:04 pm

Post by Björn Lövdahl »

Då var det dags för tredje intervjun här i svenska rbrserien och denna gång
så blir det en Grupp N åkare vid namn Daniel ”Molle” Molin!!!

Hejsan Daniel!
Som vanligt i alla intervjuer så får du börja med att presentera dig själv och dina intressen!

Är en ”pôjk” på 24 år bosatt i Göteborg. Arbetar som fordonskonstruktör och utbildare i cad-system på ett stort välkänt fordonsföretag i Göteborg.
Jag är uppvuxen i en familj med stort intresse för motorsport och redan i barnvagnen kuskades man runt på olika motorsport evenemang. Min far Bengt-Arne Molin håll på med både rally och folkrace när jag var mindre så det föll sig ganska naturligt att även jag skulle börja tävla.
När jag fyllde 15 började jag med folkrace och ca 50 tävlingar senare, såldes allt för att istället förverkliga en dröm, köra rally. Började med en Golf I Gr.E och kunde efter första året klassa upp mig till B-förare. Har därefter haft lite olika bilar och är nu inne på bil nummer fyra, även det en Gr.E Golf fast av lite nyare modell. Detta året blir mitt fjärde.
Helgerna går oftast åt i garaget eller ute på tävlingar, men när jag inte gör det blir det en del tid vid datorn eller träffa kompisar och ta en öl eller två.
Förr kunde jag köra RBR ganska många timmar på en vecka, men det har lugnat ner sig lite på sista tiden. Dock är det så många olika serier igång nu så det blir en del timmar bakom ratten för att hinna med allt ändå 
Spelade mycket Colin Mcrae innan och det var egentligen ganska sent som jag införskaffade ratt. Ratten skapade dock en ny dimension på spelandet. ”

Hur känner du nu efter en ”utklassning” i Colin Mcrae memorial rallyt med hela 39 sekunder och en tredje vinst på raken i serien?
Jag är helt klart nöjd med min insats i serien så här långt. Vintersäsongen förlöpte utan ett misstag (jo, det går givetvis alltid åka lite fortare ) och det fortsatte på den banan även denna gång. I slutet på ss3 började bilen slå igen så då vart jag nervös men service manskapet gjorde som vanligt en strålande insats.
Resterande del av rallyt flöt på fint och jag hoppas kunna fortsätta i samma anda resten av året. Jag tror dock att det kommer bli tuffare lite längre in på säsongen.
Det finns många snabba förare och när vi går över till asfalt kommer det bli riktigt tufft om placeringarna tror jag.

Hade du tränat mycket inför rallyt med tanke på att vårkanten kom och grus var underlaget denna gång?
Precis innan rallyt körde jag ett par shakedown sträckor för att känna på dagsformen och så att bilen kändes okej, men annars har jag inte tränat specifikt för just denna tävling. Åker som sagt en del andra serier så det får räcka som träning.”

Kände du dig hotad under tävlingens gång eller var du säker på första platsen efter målgång?
Spontant tyckte jag att jag tog det lite för safe på vissa ställen då jag var lite nervös för realistic damage, men så här i efterhand är jag riktigt nöjd med min insats. Kunde nog bara ha kört 10-15s snabbare på ett helt felfritt rally som vi alla vet är näst intill omöjligt att få till.
Jag gick ut ganska tidigt så det blev en liten nervös väntan på resterande åkare även om jag trodde det kunde räcka till vinst.
Efter SS3 såg det riktigt tight ut men när M.Wiberg försvann och E.Persson någon sträcka senare kände jag mig ganska säker. ”


Vad tyckte du om sträckorna och hela tävlingsupplägget?
Tyckte det var en riktigt rolig tävling. Fina sträckor och lagom total SS längd. Jag personligen tycker att det är spännande och roligt med realistic damage då man verkligen får tänka till lite och inte bara kan brôta på, men samtidigt tror jag att det ”skrämmer” bort nya förare som inte hittat tempot och stabiliteten i sin körning än.
Serien har ett riktigt fint upplägg och jag hoppas det kommer att fortsätta så resten av året och även framöver. Får passa på att tacka alla som jobbar med serien och även Erik P som startade upp det en gång i tiden!”

Hur ser du nu på nästa tävling som även den är på grus?

Som vanligt finns det inget rum för misstag men mitt mål är som alltid att vinna. Tror att det kommer bli tuffare nästa tävling och det finns som sagt många förare som kan vara med att slåss om det.
Grus och snö är mina favorit underlag där jag känner mig trygg i min körning så jag hoppas kunna prestera max.
Jag bävar dock inför asfalt tävlingarna där bl.a pôjkarna Glans åker riktigt bra. På det underlaget vet jag inte riktigt vad man skall hitta på…”


Då lämnar jag sista ordet till dig och tackar för intervjun!
Tack alla som ordnar serier och lägger upp tävlingar!
Hoppas på lika bra startfält och ännu jämnare fighter i RBR skogen framöver.

Jo en sak till, vill lämna en hälsning till min lillebror Jonas som också tävlar i serien:
Om du håller dig på vägen o inte tokladdar så hela tiden så är det mycket lättare att få poäng i cupen ;)




Intervjun gjord av Dennis Hernehult
//Björn
Björn Lövdahl
Posts: 272
Joined: 2007 Jan 01 3:04 pm

Post by Björn Lövdahl »

Då var det dags för Fjärde intervjun här i svenska rbrserien och denna gång
så blir det en 1600 åkare vid namn Christer Wallin!!!
Hejsan Christer!


Då kanske det skulle passa med lite information om dig själv och intressen!
Jag är nyss fyllda 54 och är väl förmodligen den äldsta föraren i serien. Trots åldern så tycker jag det är kul att "leka med bilar". Bor i Svensgöl ca. 2mil norr om Karlskrona på en avstyckad gård tillsammans med fru och två egna barn (11 o 13 år) samt bonusbarn på 23 år som för tillfället är i Tschad på utlandsuppdrag. Vi har 3st Islandshästar, hund, katt och höns på gården. Fritidsproblem existerar knappast. Försöker hinna med lite orientering och på vintern långfärdsskridsko, spelade även en hel del golf förr men det är nerlagt för tillfället. Jag jobbar inom Räddningstjänsten i Växjö som styrkeledare, ett jobb som innebär att man har orgelbundna arbetstider men samtidigt är ledig en hel del också.
Intresset för rally har funnits sedan sena tonåren och jag var aktiv som kartläsare under 70- och 80-talet där vi åkte en SAAB V4;a i Std.B och tillhörde eliten i södra Sverige. Vi var också ett gäng som for runt och kollade på tävlingar och inte bara i Sverige utan vi var bla i England och kollade RAc-rallyt vid flera tillfällen. Numera inskränker sig tittandet till Svenska Rallyt och Sydsvenska Rallyt plus någon lokal tävling. Köpte RBR när det kom ut men körde bara nån gång då och då, intresset tog fart när vi fick bredband för ca 2 år sedan och jag upptäckte RBR-serien.
Hur känner du nu efter Gränsrallyt rallyt? Är du nöjd med din insats?
Det känns bra. Rallyt kunde lika gärna tagit slut efter några hundra meter på ss1. Råkade ut för samma sak som Tommie Lindberg skrev om på forumet. Hade en ny setup som jag inte kört på den typen av ojämnheter som var där så bakändan studsade upp och bilen blev helt okontrollerbar men med mycket tur så lyckades jag hålla bilen på vägen. Jag måste vara nöjd med placeringen, hade en fait om andraplatsen med Svärd och Lindberg och den lyckades jag ju ta. Åt Sahlstedt fanns inget att göra, han är seriens klart snabbaste 1600 förare, men bakom honom är vi ett gäng som kan slåss om resterande pallplatser. Tyvärr är jag lite av en ”slowstarter” och tappar ofta tid i början av rallyna men i gengäld så brukar jag köra bra när fästet försämras mot slutet.

Hade du tränat mycket inför rallyt?

Blir inte så mycket träning , man har haft jämt sjå att hinna köra tävlingarna (Hälsingeserien, SSRL och BG-cupen).Körde någon sträcka på blött underlag innan för att hitta känslan.

Kunde du gjort något bättre under rallyt?
Som jag skrev innan så kunde tempot ha varit bättre på dom första sträckorna. Annars så flöt rallyt på bra. hade bara någon lättare avåkning i slutet på ss7.

Vad tyckte du om sträckorna och hela tävlingsupplägget?
Japan sträckorna är väl inte mina favoritsträckor direkt men det får man ju inte välja så det bara att gasa på och göra det bästa av situationen. Jag tycker att det är bra när man vet förutsättningarna för sträckorna mellan servicen och underlaget inte skiftar mellan blött och torrt utan att man får byta däck. Valet kan bli väldigt chansartat om sträckorna skiftar mycket i längd och man inte vet om de långa eller korta sträckorna är blöta. Serien som helhet tycker jag är jättebra, kanske skulle man dela upp tävligar på mer än 8ss i två etapper.

Hur ser du nu på nästa tävling som är på asfalt?
Asfalt är definitivt inte mitt favoritunderlag. Här gäller det bara att ta sig i mål och hoppas att dom andra gör lite misstag. Jag tror inte jag har någon chans att hänga med dom bästa på asfalt, begriper inte vad jag gör för fel här. Förmodligen beror det på att jag aldrig tränar på underlaget. Man kan ju hoppas att det blir blött för då ökar nog chansen att hänga med.

Då lämnar jag sista ordet till dig och tackar för intervjun!
Vill passa på och tacka alla som lägger ner en massa jobb för att vi ska kunna köra och ha kul tillsammans. Framför allt till Erik som drog igång serien. Vi får hoppas han kommer tillbaka när han tröttnat på Race-07. Tycker att serien har fått ett lyft igen sen Björn fick hjälp med att sköta de olika funktionerna. Det är omöjligt att sköta allt själv. Vidare hoppas jag att serien fortsätter på tjekiska pluginet. Gillar inte riktigt det ungerska. Tycker att resultatredovisning och allt runt omkring är klart sämre än så länge, dessutom verkar det inte lika stabilt. Förhoppningen är att vi någon gång får ett svenskt plugin. Gärna med möjlighet att köra alla sträckor på alla underlag typ RBR-online eller RSRBRLive08. Det senare funkar utmärkt men är kanske lite arkadiskt i körkänslan, där är det lätt att spara setuper och välja bilar, allt finns i ett färdigt program.
Vi ses i rallyskogen irl eller på nätet.

Intervju gjord utav Dennis Hernehult
//Björn
Locked