Ny dator

Problem eller tips om själva datorn
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

ja.. detdär med spel kommer nog alla som kör AMD hålla med om (inkl jag), men fan vet om det är så stor skillnad egentligen.
jag tror inte du kommer märka nån större skillnad iaf.
User avatar
Simon Ek
Posts: 709
Joined: 2007 Jan 05 6:18 pm

Post by Simon Ek »

Du har säkert rätt...

Just Quad verkar det som om bara Crysis har support för idagsläget...
Image
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

ja, den tekniken är väldigt ny. men som jag sade tidigare som lär det komma fler spel som stödjer quad core innan året är slut (sitter själv och väntar på ett spel som de uppger quad core som reckomenderad processor)
Björn Lövdahl
Posts: 272
Joined: 2007 Jan 01 3:04 pm

Post by Björn Lövdahl »

Har fått för mig att det är Intels Quad processor som gäller idag
//Björn
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

ja, AMD´s Phenom processor har jag hört en hel del dåligt om, så idag verkar det bara vara intels quad core att välja på.
User avatar
Simon Ek
Posts: 709
Joined: 2007 Jan 05 6:18 pm

Post by Simon Ek »

Men AMD Phenom är väl inte AMD X2 +6000 ?
Image
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

nej

amd phenom är amd phenom ;)
X2 6000+ är Amd Athlon
User avatar
Simon Ek
Posts: 709
Joined: 2007 Jan 05 6:18 pm

Post by Simon Ek »

Tänkte väl... :wink:
Men säg att jag köper AMD datorn. Kan jag vid ett senare tillfälle byta till Intels Quad Core?

Motherboard: Asus M3A, AMD 770, Socket-AM2+, DDR2, ATX, GbLAN, PCI-Ex(2.0)x16

eller måste jag i så fall byta moderkort också?
Image
Tommy Andersson
Posts: 69
Joined: 2007 Jan 04 11:17 am

Post by Tommy Andersson »

Ska du byta till Intel måste du även byta ut moderkortet. Varje moderkort stödjer bara en sorts processor
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

jepp, så är det, och AMD och Intel har olika infästningar och storlek på processorn, så då måste du även byta processorfläkt.
User avatar
Simon Ek
Posts: 709
Joined: 2007 Jan 05 6:18 pm

Post by Simon Ek »

Okej då är jag med.
Image
Tommy Andersson
Posts: 69
Joined: 2007 Jan 04 11:17 am

Post by Tommy Andersson »

Jag hade nog valt den billigare varianten med AMD Processorn. Troligen mest för att jag har AMD själv och det har inte strulat en enda gång och just för att det är billigare.

Sen har jag av egen erfarenhet vet jag att MSI har en del moderkort som får extremt varma kylflänsar. Om jag tar på mitt kort 5min efter uppstart så bränner jag mig. Det gör att kylningen av resten av lådan blir sämre. Sen är det mycket möjligt att de har löst det problemet på nyare kort.

Det brukar inte vara så ofta som processorn är boven i dramat om något spel inte flyter uten det handler mer om grafikkort och ram minnen så att lägga ner dom tusenlapparna extra för att egentligen få samma maskin tycker jag käns onödigt men det är ju upp till dig vad du tycker
Kenneth Nyström
Posts: 862
Joined: 2007 Dec 04 3:37 am

................

Post by Kenneth Nyström »

jag har kört med intel quadprocessorn i ett halvår nu och den funkar kanon...amd känns mer som ett budget val!

men däremot så har jag taskig erfarenhet av msi moderkort! har byggt 2 datorer med msi moderkort...båda har fått skickas in på garantin....

asus moderkort är att föredra!

ett tips kolla på www.shg.biz dom har bättre priser har köpt och byggt ihop mina senaste datorer där...
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!

citat : Sten-Ove Olsson
Kenneth Nyström
Posts: 862
Joined: 2007 Dec 04 3:37 am

...........

Post by Kenneth Nyström »

sen vill jag säga en sak till....dualcore funkar bra med vanliga xp också, men du använder inte 64bitars strukturen som cpun har...vilket även gäller andra cpu som inte är dualcore men har 64bitars....

Med XP 64 så använder du "hela" 64 bitars processorn.....jag har testat båda! använder du xp64 till en 64 bitars processor så arbetar den nästan dubbelt så snabbt på visa program...jag märker stor skillnad när jag packar upp en film med winrar...på spel märker man ingen skillnad

det är lika med vista och vista64....

men det kan vara svårt att hitta drivrutiner till 64 bitars!!
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!

citat : Sten-Ove Olsson
User avatar
Simon Ek
Posts: 709
Joined: 2007 Jan 05 6:18 pm

Post by Simon Ek »

Ja det är inte ett lätt val, särskilt eftersom jag inte är någon datatekniker...
Det lutar lite åt AMD hållet, men samtidigt kanske det är bra att köra med Intels grejer, kanske inte just Quad utan lite äldre Dual Core.

Men om jag inte väljer något Operativssytem med paketet, visst kan jag använda samma XP skiva och licens som jag använt på tidigare dator?

(Dessutom tror jag att grafikkortet blir ett XFX GeForce 8800GTX 758MB)
Image
Post Reply