Bobs Track Builder - Nystart

Allt som inte har med spelet att göra
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Det är i princip samma betaversion som jag jobbat i som har en del tillrättade buggar mm och då blivit en skarp version.

Men skillnaden mot den tidigare "skarpa" versionen 0.4.2.3 om jag minns rätt är stor.
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

skitskoj sträcka!

tyvärr lite ryckig i grafiken, trots att den flöt helt ok...

sedan var den kanske lite uppig för min del...
svårt att få bra rytm..

med noter hade det kanske varit enklare, vad vet jag...
fast tror mest det berodde på den ryckiga grafiken...

tyckte det var väldigt bra fäste också.. (lite för bra ibland)
User avatar
Tommie Lindberg
Posts: 850
Joined: 2007 Apr 13 8:57 pm

Post by Tommie Lindberg »

Johan Gustavsson wrote:3km efter start så är det en totalt vidrig vägförflytning...Det har blivit x antal avåk där XD
Haha kan bara hålla me, händge på stubbarna bra många ggr innan man lärde sig :lol:
en liten frän detalj tycker jag var efter första "fulnypet" vid ca 1,5 km, efter svängen står publiken å gör :smt023 lite coolt.. härligt å känna igen vägskyltar å pilning oxå. Kul med en lite längre sträcka så man hinner bli varm :wink:

Bra jobb Erik!!
Andreas A Johansson
Posts: 22
Joined: 2007 Jun 23 3:44 pm

Post by Andreas A Johansson »

Grymt kul sträcka :) så jäkla fränt med onotat :P Gillar "gamsvängen" vid första spliten. Där blev jag kvar första gången, fast jag var ite först iaf ser man på spåren :P
User avatar
Fredrik Wengberg
Posts: 684
Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm

Post by Fredrik Wengberg »

Kanonrolig sträcka, klart mycket bättre än "nya" sprintsträckan på pluginet.Vilket jobb du har lagt ner Erik, hoppas bara att du lyckas få med den på pluginet när du är helt klar med den.

Än en gång KANON!!!!

Mvh//Fredrik.W
-Det är inte farten som dödar , det är smällen eller som de säger i Amerika :
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Det gick inte alls att köra den :cry: Det laggade hela tiden.
En annan fråga till er som provar på att fixa sträckor varför ligger "vägen" ovanför sidorna alltså vägen är högre än tex dikerna.
Har för mig att dom nya s.k pribram sträckorna inte är byggda på samma sett :?
Detta är absolut ingen kritik bara en nyfiken fråga :wink:
Är mitt grafikkort för dåligt eller ska man testa att sänka kvaliten :?:
eller vad det nu heter :oops:
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Jag kan bara svar för mig själv. Jag har medvetet gjort diken då det är vanligt att det ser ut så i skogen.

Hackar det är det datorkraft och eller grafikkort som behövs. Svårt att göra snygga sträckor om det ska fungera på lite slöare datorer. Åtminståne med de förutsättningar som finns idag.
Kenneth Nyström
Posts: 862
Joined: 2007 Dec 04 3:37 am

Post by Kenneth Nyström »

Erik Persson wrote:Jag kan bara svar för mig själv. Jag har medvetet gjort diken då det är vanligt att det ser ut så i skogen.

Hackar det är det datorkraft och eller grafikkort som behövs. Svårt att göra snygga sträckor om det ska fungera på lite slöare datorer. Åtminståne med de förutsättningar som finns idag.
hackar inte för mig men grafiken känns seg! och jag har en quadcore, 4Gb minne och nvidia 9800 så det är inte bara dator kraft som saknas

sen att jämnföra den med plankgas sträckan (eller hur den stavas) var väl att ta i....och håller med alm om att det känns skumt när vägen är högre än resten =)

och sist men inte minst andreas du har rätt i att det är för bra fäste....


när man läser detta så tänker man fan va killen klagar....men inte så jag menar det är ett bra jobb du lagt ner erik !
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!

citat : Sten-Ove Olsson
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Pluginet är inte optimalt ur prestandasympunkt det är man medveten om.

Men denna sträckan flyter helt okej på min dualcore och 9800GTX.

Visst kan jag göra sträckor med färre objekt, men då blir de ju heller inte lika roliga, eller?

Fästet är valt som om det skulle fara fint fast grus, enligt materialeditorn. För bra? Ja, kanske men det beror på vad man har för referenser.
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Jag kan inget om detta så jag måste fråga
Varför kan jag köra Pribram sträckorna utan lagg men på Plankas laggar det lite lite i vissa partier men i tex Eriks sträcka lagger det som f-n :?
Är själva uppbyggnaden olika :?: olika metoder :?: olika program :?:
Jag vill ju också testa Eriks nya SS (och även andra som kommer ) i framtiden. Vill ju helst inte behöva byta datorn för o race lite RBR :(
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

Pribram och Plankgas tror jag är byggda i något annat 3D program (3DsMAX?) och inte i BTB som eriks sträcka...

fö så skall jag inte säga att det "laggar" så mycket, däremot är själva grafiken "ryckig".. lite svårt att förklara kanske, men är mycket irriterande när man kör.

jag kör förresten på quad core och Radeon 4850 så prestandan bör räcka mer än väl...

och med "för bra fäste" menar jag att jag inte lyckas få sladd med evo9an :P
knappt ens med handbromsen in på gården.. lite som en rälsbuss typ ;)

kan ju vara min setup dock...

sträckan är annars riktigt svinigt kul!
hoppas du fortsätter jobba med den Erik så den kanske kan bli helt perfekt...
vore ju kul att få in iallafall en sträcka på pluginet...
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Okey Bilden kanske är ryckig :roll: Vad är skillnaden på att bilden laggar eller rycker :?

Varför arbetar inte "vi" i samma program som till Pribram sträckorna :?:
så vi slipper ryckigheten i grafiken :wink: (så kanske jag slipper byta dator smålänning som man är :P )
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

för det är vansinnigt mycket enklare i BTB...

pribram mfl är som jag förstått det byggt i samma program som man gör modellerna till bilarna...

dvs uppbyggda del för del..

har även hört nåt diffust rykte om att ungrarna inte gillar BTB, men det kan vara rent skitsnack...
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

För att försöka reda ut lite...

Jag har valt att jobba i BTB av två anledningar. Först och främst är det enkelt att jobba i då det är specifikt skapat för att göra banor till bilspel. Alla funktioner i programmet är inriktat mot just det här. Förenklat ritar man upp en väg. Hänger på lite terräng. Stoppar dit lite objekt. Exporterar och provkör. Till exempel så exporterar man till RBR eller rfactor med en knapptryckning, så stänger man BTB och starta sepelet och köra sträckan. Liknande funktion finns inte i något annat program.
Den andra anledningen är att BTB, för närvarande kostar 80 Australiska dollar vilket blir några hundringar. Ett "riktigt" 3d-program (3dsMax) kostar många tusenlappar. En gissning är 30-40 000 för senaste version. Och skulle jag jobba med programmet proffessionellt vore det en annan sak, men nu gör jag det här för att det är roligt på min fritid. Och skulle jag jobba i max skulle det vara betydligt stökigare att få in sträckan i spelet.

Tror dock att man bör kunna importera en sådan här sträcka i 3dsMax och fortsätta arbetet där. Men då behöver man fortfarande programmet. och en massa kunskap.

När sträckorna körs via BTB:s plugin är inte prestandan optimerad. Nya versioner av detta plugin ramlar in tillsammans med nya versioner av programmet. Det jobbas med det också parallellt med själva programmet. Vad det verkar så flyter det bättre med nvidia kort än med ATI-kort. Men jag kan inte rakt av veta, det är bara vad jag läst mig till. Verkar för övrigt gälla snudd på hela rbr.

Om BTB kan man säga att det är ett program under utveckling. Versionen som nu är släppt kallas 0.5.0.0 och om man väljer att betala för det skall man veta att man stödjer ett utvecklinsarbete snarare än att man köper ett program. Det finns en hel del begränsningar men också en massa fina funktioner. Nya versioner utkommer ungefär var tredje månad. Ett av delmålen blir så klart att kunna "ersätta" en av de riktiga sträckorna i spelet. Först då skulle man kunna tänka sig att det kan gå att köra i ett plugin mot varandra. Men tanken med ett helt nytt rally med för alla okända sträckor vore helt grymt. Även om jag tror att de som inte kommer i mål när man vet hur det ser ut kommer att ha ännu svårare då...

Däremot finns det inte inom en överskådlig framtid att få in dessa sträckor i pluginet som vi kör i. Tror dessutom att när den funktionen kommer så blir det en total överhopning av sträckor. Och då lär vi stå, som vanligt, långt ner på listan över vilka som ska få in sina sträckor. Men det är min gissning.
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Tack Erik då vet man lite mer :wink:
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
Post Reply