Kameraplacering
- Erik Persson
- Posts: 2322
- Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm
Kameraplacering
Då jag har fått många frågor om placering av kamera i bilen kommer här en förklaring. Låter tråden bli klistrad så kanske fler hittar rätt.
Man editerar den specifika bilens ini-fil och den brukar heta något liknande detta:
[din installationskatalog]/cars/[aktuell bil]/[bilnamn].ini
Det finns ett antal kameror man kan flytta runt.
Förklaringen för själva värdenas editering kopierar jag från Robert Sahlstedt och en annan tråd:
------------------------------------------
[Cam_internal]
FOV=1.396263
Near=0.110100
Pos=0.370000 1.000000 -1.080000
Target=0.370000 0.820000 -3.600000
Up=0.000000 0.049457 0.998776
------------------------------------------
[Cam_internal]
Kamerans benämning.
FOV=1.396263
Field Of View, vinkeln som kameran ser. Större värde ger större synfält och mer fartkänsla, efterssom man får med mer av det som är utanför vägen vilket gör vägen i sig mindre på skärmen så den känns smalare. Åker man mycket brett vill man nog ha större synfält så man fortfarande ser vägen när man åker på tvären... värdet anges i radianer så i det här fallet motsvarar det 80 grader.
Near=0.110100
Tror det här är minimiavståndet som kameran visar, alltså allt som kommer närmare än så här kommer bli osynligt. Värdet anges i meter.
Pos=0.370000 1.000000 -1.080000
X-, Y- och Z-positionen på kameran i meter. X pekar åt vänster i bilen, högre värde blir alltså längre till vänster och 0.000000 är i mitten. Y pekar uppåt och noll är bilens golv. Z pekar bakåt med noll mitt emellan bakhjulen.
Target=0.370000 0.820000 -3.600000
Punkten som kameran tittar på. Samma XYZ-system som tidigare. Jag föreslår samma X värde som på kameran annars känns det som att man åker lite snett hela tiden.
Up=0.000000 0.049457 0.998776
En riktingsvektor från kameran som talar om för spelet vad som är upp så att inte kameran lägger sig på sida osv. Det här kan man i princip strunta i, bara behåll det som redan står.
Man editerar den specifika bilens ini-fil och den brukar heta något liknande detta:
[din installationskatalog]/cars/[aktuell bil]/[bilnamn].ini
Det finns ett antal kameror man kan flytta runt.
Förklaringen för själva värdenas editering kopierar jag från Robert Sahlstedt och en annan tråd:
------------------------------------------
[Cam_internal]
FOV=1.396263
Near=0.110100
Pos=0.370000 1.000000 -1.080000
Target=0.370000 0.820000 -3.600000
Up=0.000000 0.049457 0.998776
------------------------------------------
[Cam_internal]
Kamerans benämning.
FOV=1.396263
Field Of View, vinkeln som kameran ser. Större värde ger större synfält och mer fartkänsla, efterssom man får med mer av det som är utanför vägen vilket gör vägen i sig mindre på skärmen så den känns smalare. Åker man mycket brett vill man nog ha större synfält så man fortfarande ser vägen när man åker på tvären... värdet anges i radianer så i det här fallet motsvarar det 80 grader.
Near=0.110100
Tror det här är minimiavståndet som kameran visar, alltså allt som kommer närmare än så här kommer bli osynligt. Värdet anges i meter.
Pos=0.370000 1.000000 -1.080000
X-, Y- och Z-positionen på kameran i meter. X pekar åt vänster i bilen, högre värde blir alltså längre till vänster och 0.000000 är i mitten. Y pekar uppåt och noll är bilens golv. Z pekar bakåt med noll mitt emellan bakhjulen.
Target=0.370000 0.820000 -3.600000
Punkten som kameran tittar på. Samma XYZ-system som tidigare. Jag föreslår samma X värde som på kameran annars känns det som att man åker lite snett hela tiden.
Up=0.000000 0.049457 0.998776
En riktingsvektor från kameran som talar om för spelet vad som är upp så att inte kameran lägger sig på sida osv. Det här kan man i princip strunta i, bara behåll det som redan står.
-
- Posts: 537
- Joined: 2008 Dec 10 8:48 pm
Tack för hjälpen tyckte det här var ganska kul så om Tex. ni som ska göra filmer vill ha kamera i buren på taket lr kanske på bak luckan riktad bakåt kan jag gärna ställa upp och göra det. har nu fixat bur kamera till Xsaran i buren. man flyttar då den kameran som sitter på motor huven. byt ut de hära
[Cam_bonnet2]
FOV = 1.308997
Near = 0.150000
Pos = 0.000000 0.969658 -1.351878
Target = 0.000000 0.969659 -5.050677
Up = 0.000000 1.000000 0.000000
Till
[Cam_bonnet2]
FOV = 1.308997
Near = 0.150000
Pos = 0.000000 1.000011 -0.40
Target= 0.000000 0.820000 -3.600000
Up = 0.000000 1.000000 0.000000
[Cam_bonnet2]
FOV = 1.308997
Near = 0.150000
Pos = 0.000000 0.969658 -1.351878
Target = 0.000000 0.969659 -5.050677
Up = 0.000000 1.000000 0.000000
Till
[Cam_bonnet2]
FOV = 1.308997
Near = 0.150000
Pos = 0.000000 1.000011 -0.40
Target= 0.000000 0.820000 -3.600000
Up = 0.000000 1.000000 0.000000
- Attachments
-
- Xsara.jpg (17.93 KiB) Viewed 16987 times
- Johan Gustavsson
- Posts: 853
- Joined: 2008 Jan 15 10:11 pm
-
- Posts: 537
- Joined: 2008 Dec 10 8:48 pm
-
- Posts: 18
- Joined: 2008 Jul 10 4:12 am
The RBR mod
Jag använder den här modden när jag spelar rbr.Jag startar spelet från modden sen kan jag ändra kameravinklarna hur jag vill i realtid i spelet.Rasmus Harrström wrote:hur då ? :O jag flyttade bara vinkeln så sådär kan man köra om man vill med
http://www.bhmotorsports.com/download/7278
The RBR mod collection for PC has been produced by the international RBR community and is freely available for all fans of the Richard Burns Rally simulation. You may share and distribute this mod collection everywhere.
RBR PATCH V1.02 IS REQUIRED
WINDOWS VISTA NOT TESTED YET
The RBR mod collection includes a menu for safe installation and deinstallation of these RBR mods:
- binary mods
- graphic mods
- language mods
- physics mods
- plugins
- season mods
-
- Posts: 18
- Joined: 2008 Jul 10 4:12 am
vinkel
gå till binariesfliken,aktivera camerahacken,klicka i high priority task,sen starta med run rbr-sse.Elias Lundberg wrote:Hur kan jag starta spelet med modden?
ingen kommer någonsin att uppfinna en tidsmaskin,för då hadde den redan funnits!!
- Elias Lundberg
- Posts: 361
- Joined: 2009 Jan 10 6:39 pm
-
- Posts: 18
- Joined: 2008 Jul 10 4:12 am
camera
när du har aktiverat camhack läs nedeanför hur du gör.Elias Lundberg wrote:Jag startar spelet som sse men kan man flytta kamrorna när man är i spelet???
ingen kommer någonsin att uppfinna en tidsmaskin,för då hadde den redan funnits!!
- Micael Eriksson
- Posts: 533
- Joined: 2009 Jan 02 6:57 pm
- Elias Lundberg
- Posts: 361
- Joined: 2009 Jan 10 6:39 pm
- Micael Eriksson
- Posts: 533
- Joined: 2009 Jan 02 6:57 pm
Välj en kamera och ändra värdena till det jag har markerat med rött, rör inga andra värden för då blir det knas.Elias Lundberg wrote:kan nån hjälpa mig med hur man fixar cameran vid motor huven när man kör ??
[Cam_bonnet2]
FOV = 1.308997
Near = 0.150000
Pos = 0.000000 0.969658 -1.351878
Target = 0.000000 0.969659 -5.050677
Up = 0.000000 1.000000 0.000000
Det blir säkert inte helt rätt men det borde bli en hyffsad början på dom flesta bilar. Bara att fin lira med värdena så blir det exakt som du vill...
Det behöver inte va just cam bonnet2, det är inte ens säkert att den används i spelet även om den finns i ini filen, du får desta dig fram. Gör en kopia av ini-filen först ifall det skulle bli pölsa av alltihop
Längst upp i denna tråd så beskrivs det ju väldigt bra hur du ska göra, och vilken mapp du ska leta rätt på...
Hellre dö än fega
- Dennis Hernehult
- Posts: 263
- Joined: 2007 Jan 01 5:10 pm
Jag har andvänt denna kameravinkel ända sen jag började med rbr.
Jag känner att man har mer kontroll vart fronten är.
Man ser huven utanför vindrutan och vindrutetorkarna slipper man också.
Funkar på det flesta bilar
[Cam_bonnet2]
FOV = 1.435200
Near = 0.150000
Pos = 0.000000 1.100000 -2.008000
Target = 0.000000 1.100000 -5.000000
Up = 0.000000 1.000000 0.000000
Jag känner att man har mer kontroll vart fronten är.
Man ser huven utanför vindrutan och vindrutetorkarna slipper man också.
Funkar på det flesta bilar
[Cam_bonnet2]
FOV = 1.435200
Near = 0.150000
Pos = 0.000000 1.100000 -2.008000
Target = 0.000000 1.100000 -5.000000
Up = 0.000000 1.000000 0.000000
_\|/__\|/__\|/_Dennis_\|/__\|/__\|/_
- Elias Lundberg
- Posts: 361
- Joined: 2009 Jan 10 6:39 pm
- Elias Lundberg
- Posts: 361
- Joined: 2009 Jan 10 6:39 pm