setup till Ford Focus wrc 06
-
- Posts: 267
- Joined: 2009 Feb 18 11:48 am
setup till Ford Focus wrc 06
Jag undrar om det finns någon som vet en bra setup till Ford Focus wrc 06:an , har själv testat några olika men lyckas inte riktigt. Jag har mest problem med att hitta en bra setup till asfalt sträckorna. Någon som skulle kunna ge lite tips ?
- Chris Nyström
- Posts: 339
- Joined: 2008 Jan 31 8:40 pm
jag rekommenderar att du läser manualen till spelet, står vad som händer om du ställler om något där!
sätt av en kväll och testa det är alltid bättre att göra sin egen setup än att kopiera någon annans, finns så många olika körstilar... en setup som passar en förare passar förmodligen inte dig...
på asfalt rekommenderar jag: mjuk bakdiff(lågt värde), lite mjukare fjädring än vad som är default(ganska mycket mjukare bak) annars är det bara att testa sig fram
sätt av en kväll och testa det är alltid bättre att göra sin egen setup än att kopiera någon annans, finns så många olika körstilar... en setup som passar en förare passar förmodligen inte dig...
på asfalt rekommenderar jag: mjuk bakdiff(lågt värde), lite mjukare fjädring än vad som är default(ganska mycket mjukare bak) annars är det bara att testa sig fram
"Det är mycket räv och rackar spel i den här branchen"
citat av: Per Eklund
www.cnmotorsport.se
Mitsubishi Lancer Evo7 Grp.A
Toyota Corolla WRC
citat av: Per Eklund
www.cnmotorsport.se
Mitsubishi Lancer Evo7 Grp.A
Toyota Corolla WRC
-
- Posts: 420
- Joined: 2008 Mar 06 7:32 pm
Chris: Och vad rekommenderar du till Japan då, har testat & testat & åter testat, men får inte fram nån bra..Chris Nyström wrote:jag rekommenderar att du läser manualen till spelet, står vad som händer om du ställler om något där!
sätt av en kväll och testa det är alltid bättre att göra sin egen setup än att kopiera någon annans, finns så många olika körstilar... en setup som passar en förare passar förmodligen inte dig...
på asfalt rekommenderar jag: mjuk bakdiff(lågt värde), lite mjukare fjädring än vad som är default(ganska mycket mjukare bak) annars är det bara att testa sig fram
- Chris Nyström
- Posts: 339
- Joined: 2008 Jan 31 8:40 pm
+-Anders Svärd wrote:Chris: Och vad rekommenderar du till Japan då, har testat & testat & åter testat, men får inte fram nån bra..Chris Nyström wrote:jag rekommenderar att du läser manualen till spelet, står vad som händer om du ställler om något där!
sätt av en kväll och testa det är alltid bättre att göra sin egen setup än att kopiera någon annans, finns så många olika körstilar... en setup som passar en förare passar förmodligen inte dig...
på asfalt rekommenderar jag: mjuk bakdiff(lågt värde), lite mjukare fjädring än vad som är default(ganska mycket mjukare bak) annars är det bara att testa sig fram
jag kör samma på all grus.....
jag har diffarna på max och ganska lågt lufttryck i däcken, 1,8kg runt om
men japan är ju halkigare än övriga grus sträckor oxå.....
"Det är mycket räv och rackar spel i den här branchen"
citat av: Per Eklund
www.cnmotorsport.se
Mitsubishi Lancer Evo7 Grp.A
Toyota Corolla WRC
citat av: Per Eklund
www.cnmotorsport.se
Mitsubishi Lancer Evo7 Grp.A
Toyota Corolla WRC
- Anders Alm
- Posts: 1061
- Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm
Chris Du verkar rätt så insatt i detta (rallymekaniker som du är)Chris Nyström wrote:jag rekommenderar att du läser manualen till spelet, står vad som händer om du ställler om något där!
sätt av en kväll och testa det är alltid bättre att göra sin egen setup än att kopiera någon annans, finns så många olika körstilar... en setup som passar en förare passar förmodligen inte dig...
på asfalt rekommenderar jag: mjuk bakdiff(lågt värde), lite mjukare fjädring än vad som är default(ganska mycket mjukare bak) annars är det bara att testa sig fram
När du säger lite mjukare fjädring vad är det som gäller då
Tror vi är några korkskallar kvar som inte riktigt vet vad man ändrar på
Alltså vad jag menar är ,höjer man värderna eller sänker man dom för att få mjukare fjädring
Om vi tar mina värden till Evo9 som exempel.
Dampers Front
Bump 6,0
Rebound 4,5
Fast bump 7,0
F. Bump Threshold 1,5
Springs Front
Spring Length 315mm
Spring Stiffnes 45KN/m
Helper Length 100mm
Helper Stiffnes 22KN/m
Sen en annan fråga som ligger under diff inställningar
Handbrake release 45% här märker jag ingen direkt skillnad om jag tex höjer värdet.
Left foot Threshold 15% vad händer om jag tex höjer till 50%
Ja detta var några frågor som jag säkert tror andra har undrat över
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
LANCER EVO9
- Chris Nyström
- Posts: 339
- Joined: 2008 Jan 31 8:40 pm
skall försöka svara så gott jag kan
alltså med mjukare fjädring menar jag att du framförallt skall sänka
värdet på springstifness, men även värdet på dämparna
rent spontant så tycker jag du har alla värden för högt, men det är ju vad jag tycker och som passar min körstil!
de här värde skulle jag ha provat i allafall
Bump 5,0
Rebound 3,5
Fast bump 6
F. Bump Threshold 1,0
Springs Front
Spring Length 340mm
Spring Stiffnes 38KN/m
Helper Length 50mm
Helper Stiffnes 22KN/m
sedan angående handbrakerealese, så anger du hur mycket centerdiffen skall släppa vid handbroms, ju högra värde ju mer släpper diffen och bilen kommer att kasta ut bakänden mer
jag själv kör med 70% på grus och 100% på asfalt
samma med leftfootbrake treshold du anger hur mycket diffen skall släppa när du vänsterbromsar, ju högra värde ju mer sladdar bilen
jag själv kör med 30% på grus och 20% på asfalt
hoppas du blev lite klokare på det jag skrivit, hjälper gärna till med det jag kan...
ps adda mig i livemessenger så kan du fråga bäst du vill...
alltså med mjukare fjädring menar jag att du framförallt skall sänka
värdet på springstifness, men även värdet på dämparna
rent spontant så tycker jag du har alla värden för högt, men det är ju vad jag tycker och som passar min körstil!
de här värde skulle jag ha provat i allafall
Bump 5,0
Rebound 3,5
Fast bump 6
F. Bump Threshold 1,0
Springs Front
Spring Length 340mm
Spring Stiffnes 38KN/m
Helper Length 50mm
Helper Stiffnes 22KN/m
sedan angående handbrakerealese, så anger du hur mycket centerdiffen skall släppa vid handbroms, ju högra värde ju mer släpper diffen och bilen kommer att kasta ut bakänden mer
jag själv kör med 70% på grus och 100% på asfalt
samma med leftfootbrake treshold du anger hur mycket diffen skall släppa när du vänsterbromsar, ju högra värde ju mer sladdar bilen
jag själv kör med 30% på grus och 20% på asfalt
hoppas du blev lite klokare på det jag skrivit, hjälper gärna till med det jag kan...
ps adda mig i livemessenger så kan du fråga bäst du vill...
Anders Alm wrote:Chris Du verkar rätt så insatt i detta (rallymekaniker som du är)Chris Nyström wrote:jag rekommenderar att du läser manualen till spelet, står vad som händer om du ställler om något där!
sätt av en kväll och testa det är alltid bättre att göra sin egen setup än att kopiera någon annans, finns så många olika körstilar... en setup som passar en förare passar förmodligen inte dig...
på asfalt rekommenderar jag: mjuk bakdiff(lågt värde), lite mjukare fjädring än vad som är default(ganska mycket mjukare bak) annars är det bara att testa sig fram
När du säger lite mjukare fjädring vad är det som gäller då
Tror vi är några korkskallar kvar som inte riktigt vet vad man ändrar på
Alltså vad jag menar är ,höjer man värderna eller sänker man dom för att få mjukare fjädring
Om vi tar mina värden till Evo9 som exempel.
Dampers Front
Bump 6,0
Rebound 4,5
Fast bump 7,0
F. Bump Threshold 1,5
Springs Front
Spring Length 315mm
Spring Stiffnes 45KN/m
Helper Length 100mm
Helper Stiffnes 22KN/m
Sen en annan fråga som ligger under diff inställningar
Handbrake release 45% här märker jag ingen direkt skillnad om jag tex höjer värdet.
Left foot Threshold 15% vad händer om jag tex höjer till 50%
Ja detta var några frågor som jag säkert tror andra har undrat över
"Det är mycket räv och rackar spel i den här branchen"
citat av: Per Eklund
www.cnmotorsport.se
Mitsubishi Lancer Evo7 Grp.A
Toyota Corolla WRC
citat av: Per Eklund
www.cnmotorsport.se
Mitsubishi Lancer Evo7 Grp.A
Toyota Corolla WRC
- Robert Sahlstedt
- Posts: 295
- Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm
Här vill jag påstå att du har fel. Det är lite enklare än vad du tror faktiskt. Värdet du sätter är ett "threshold", alltså ett gränsvärde och inte nånting som är direkt kopplat till låsningen i diffen. När värdet överstigs däremot så händer nånting annat kan man enkelt säga.Chris Nyström wrote:sedan angående handbrakerealese, så anger du hur mycket centerdiffen skall släppa vid handbroms, ju högra värde ju mer släpper diffen och bilen kommer att kasta ut bakänden mer
jag själv kör med 70% på grus och 100% på asfalt
samma med leftfootbrake treshold du anger hur mycket diffen skall släppa när du vänsterbromsar, ju högra värde ju mer sladdar bilen
Handbrake release fungerar så här... När handbromsen är åtdragen mer än detta värde så blir centerdiffen helt öppen oavsett alla andra värden man kan ställa in på den. Eftersom de flesta kör med en digital knapp som handbroms spelar det ingen större roll vad detta värde sätts till eftersom man får 100% effekt av handbromsen direkt, vilket ju naturligtvis överstiger det värde man satt. Har man däremot en analog spak som handbroms kan man alltså om man sätter detta värde ganska högt bromsa en del med hanbromsen utan att centerdiffen öppnar. Anledningen till att man vill öppna centerdiffen är ju förstås för att inte få motorstopp när man har låsta hjul.
Left foot braking värdet anger hur mycket fotbromsen ska vara intryckt innan centerdiffen byter till "left foot braking"-mappningen. Det är därför det finns två mappar för centerdiffen, den andra brukar generellt ha lägre låsningsvärden vilket gör den mer öppen. Detta för att kunna få bilen att bli mer följsam under vänster-bromsning.
-
- Posts: 862
- Joined: 2007 Dec 04 3:37 am
......
man vill väl öppna mellandiffen för att man ska kunna låsa mer på bakhjulen?! annars behöver du ju inte använda handbromsen under sträckan om alla 4 hjul låser sig eller hur!
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!
citat : Sten-Ove Olsson
citat : Sten-Ove Olsson
- Robert Sahlstedt
- Posts: 295
- Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm
Re: ......
Var detta en kommentar på mitt inlägg så talade jag aldrig om 4 låsta hjul utan bara om låsta bakhjul. Tänkte att det var självklart när det nämndes i samband med handbroms.Kenneth Nyström wrote:man vill väl öppna mellandiffen för att man ska kunna låsa mer på bakhjulen?! annars behöver du ju inte använda handbromsen under sträckan om alla 4 hjul låser sig eller hur!
- Jim Hjerpe
- Posts: 681
- Joined: 2007 May 10 1:44 pm
Re: ......
Om INTE mellandiffen öppnar alls när man drar i handbromsen så låser sej ju alla 4 hjul..Kenneth Nyström wrote:man vill väl öppna mellandiffen för att man ska kunna låsa mer på bakhjulen?! annars behöver du ju inte använda handbromsen under sträckan om alla 4 hjul låser sig eller hur!
// Jim Hjerpe
- Chris Nyström
- Posts: 339
- Joined: 2008 Jan 31 8:40 pm
njae
jag vill nog inte säga att jag har fel, visst jag utryckte mig nog lite fel,
det värde man sääter på diffarna(max torq) är ju den maximala låsningen på diffarna, sedan är det ju mappen som styr, menlåsningen kommer aldrig att gå över "max torq"
om det är som du säger angåendehandbromsen, varför blir det stor skillnad på handbromsen för mig, har den på växelspaken på min G25( i det sekv. läget som drar jag spaken bakåt) och då finns det ju bara 2 lägen på handbromsen av eller på...
leftfootbraking tror jag du kan ha rätt....
jag vill nog inte säga att jag har fel, visst jag utryckte mig nog lite fel,
det värde man sääter på diffarna(max torq) är ju den maximala låsningen på diffarna, sedan är det ju mappen som styr, menlåsningen kommer aldrig att gå över "max torq"
om det är som du säger angåendehandbromsen, varför blir det stor skillnad på handbromsen för mig, har den på växelspaken på min G25( i det sekv. läget som drar jag spaken bakåt) och då finns det ju bara 2 lägen på handbromsen av eller på...
leftfootbraking tror jag du kan ha rätt....
Robert Sahlstedt wrote:Här vill jag påstå att du har fel. Det är lite enklare än vad du tror faktiskt. Värdet du sätter är ett "threshold", alltså ett gränsvärde och inte nånting som är direkt kopplat till låsningen i diffen. När värdet överstigs däremot så händer nånting annat kan man enkelt säga.Chris Nyström wrote:sedan angående handbrakerealese, så anger du hur mycket centerdiffen skall släppa vid handbroms, ju högra värde ju mer släpper diffen och bilen kommer att kasta ut bakänden mer
jag själv kör med 70% på grus och 100% på asfalt
samma med leftfootbrake treshold du anger hur mycket diffen skall släppa när du vänsterbromsar, ju högra värde ju mer sladdar bilen
Handbrake release fungerar så här... När handbromsen är åtdragen mer än detta värde så blir centerdiffen helt öppen oavsett alla andra värden man kan ställa in på den. Eftersom de flesta kör med en digital knapp som handbroms spelar det ingen större roll vad detta värde sätts till eftersom man får 100% effekt av handbromsen direkt, vilket ju naturligtvis överstiger det värde man satt. Har man däremot en analog spak som handbroms kan man alltså om man sätter detta värde ganska högt bromsa en del med hanbromsen utan att centerdiffen öppnar. Anledningen till att man vill öppna centerdiffen är ju förstås för att inte få motorstopp när man har låsta hjul.
Left foot braking värdet anger hur mycket fotbromsen ska vara intryckt innan centerdiffen byter till "left foot braking"-mappningen. Det är därför det finns två mappar för centerdiffen, den andra brukar generellt ha lägre låsningsvärden vilket gör den mer öppen. Detta för att kunna få bilen att bli mer följsam under vänster-bromsning.
"Det är mycket räv och rackar spel i den här branchen"
citat av: Per Eklund
www.cnmotorsport.se
Mitsubishi Lancer Evo7 Grp.A
Toyota Corolla WRC
citat av: Per Eklund
www.cnmotorsport.se
Mitsubishi Lancer Evo7 Grp.A
Toyota Corolla WRC
-
- Posts: 862
- Joined: 2007 Dec 04 3:37 am
Re: ......
ja och vad lägger du till i diskutionen trodde det framgick redan?Jim Hjerpe wrote:Om INTE mellandiffen öppnar alls när man drar i handbromsen så låser sej ju alla 4 hjul..Kenneth Nyström wrote:man vill väl öppna mellandiffen för att man ska kunna låsa mer på bakhjulen?! annars behöver du ju inte använda handbromsen under sträckan om alla 4 hjul låser sig eller hur!
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!
citat : Sten-Ove Olsson
citat : Sten-Ove Olsson
-
- Posts: 862
- Joined: 2007 Dec 04 3:37 am
Re: ......
du har 4 låsta hjul om du inte har en öppen diff när du bromsar med handbromsenRobert Sahlstedt wrote:Var detta en kommentar på mitt inlägg så talade jag aldrig om 4 låsta hjul utan bara om låsta bakhjul. Tänkte att det var självklart när det nämndes i samband med handbroms.Kenneth Nyström wrote:man vill väl öppna mellandiffen för att man ska kunna låsa mer på bakhjulen?! annars behöver du ju inte använda handbromsen under sträckan om alla 4 hjul låser sig eller hur!
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!
citat : Sten-Ove Olsson
citat : Sten-Ove Olsson
- Jim Hjerpe
- Posts: 681
- Joined: 2007 May 10 1:44 pm
Re: ......
you´ve lost me.. nu skrev du samma sak som mig, men ursäkta om inte jag förstår.. då ska jag hålla tyst å läsa å lära..Kenneth Nyström wrote:du har 4 låsta hjul om du inte har en öppen diff när du bromsar med handbromsenRobert Sahlstedt wrote:Var detta en kommentar på mitt inlägg så talade jag aldrig om 4 låsta hjul utan bara om låsta bakhjul. Tänkte att det var självklart när det nämndes i samband med handbroms.Kenneth Nyström wrote:man vill väl öppna mellandiffen för att man ska kunna låsa mer på bakhjulen?! annars behöver du ju inte använda handbromsen under sträckan om alla 4 hjul låser sig eller hur!
// Jim Hjerpe
- Anders Alm
- Posts: 1061
- Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm
Chris Ska jag ha dessa värden även bak
Ska testa en setup o se om jag gillar den.
de här värde skulle jag ha provat i allafall
Bump 5,0
Rebound 3,5
Fast bump 6
F. Bump Threshold 1,0
Springs Front
Spring Length 340mm
Spring Stiffnes 38KN/m
Helper Length 50mm
Helper Stiffnes 22KN/m
Ska testa en setup o se om jag gillar den.
de här värde skulle jag ha provat i allafall
Bump 5,0
Rebound 3,5
Fast bump 6
F. Bump Threshold 1,0
Springs Front
Spring Length 340mm
Spring Stiffnes 38KN/m
Helper Length 50mm
Helper Stiffnes 22KN/m
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
LANCER EVO9