Plugin-alternativ

Saker som har med spelet att göra men som inte passar in i ovanstående
User avatar
Tomas Landin
Posts: 36
Joined: 2007 Feb 14 8:34 am

Plugin-alternativ

Post by Tomas Landin »

Eftersom det tjeckiska pluginet har gått i ide, och de vill ha rena fantasisummor för att skaka liv i det igen, så har jag bestämt mig för att skriva ett eget plugin som fungerar enligt samma principer som det tjeckiska. Min plan är att få någonting som fungerar lika bra/bättre än det gamla, samt har en något mer öppen utvecklingsprocess. När det är färdigt så kommer jag även att släppa källkoden fri så att vem som helst kan ladda ner och fortsätta mitt arbete (ifall jag blir träffad av en meteorit) eller hjälpa till med utvecklingen.

Eftersom jag aldrig har skrivit ett RBR plugin förut, och inte är så van att använda C++, så går inte arbetet så ruskigt fort, men det går framåt i alla fall. Just nu så finns det ett plugin som kompilerar och laddar i spelet, och det finns ett grundläggande menysystem att navigera runt i. Man har inte så mycket nöje av det förstås, eftersom man ännu inte kan göra någonting, men så har jag bara hållt på sedan i tisdags :)

Min plan är att i första hand ordna så att man kan ladda 'rallyfiler', dvs. motsvarande 'offline' läget för det tjeckiska pluginet. Vilket jag hoppas ha klart tills början på nästa vecka. Att hantera resultaten kommer dock att dröja litet längre, eftersom vi (jag och Erik) vill försöka integrera det hela med www.rbrserien.se, så att vi kan sköta allting själva.

Förhoppningsvis ska jag kunna ordna mer komplett integration med sidan/forumet för online läget i framtiden, så att man t.ex. inte behöver välja bil utan den laddas från användarprofilen på forumet istället, men det är överkurs.

Det enda riktiga problemet jag har stött på hittills är hanteringen av skador och service, eftersom det inte finns någon möjlighet för detta i själva plugin-systemet. Tjeckerna måste ha kommit på hur RBR lagrar skade-information mellan sträckor, men eftersom de inte vill ge någon information om det till oss andra så får vi återuppfinna hjulet så att säga. Jag och Erik har en del teorier om hur det hela sköts, men vi måste utforska dom innan vi kan ge några definitiva svar.

Jag kan inte ge någon tidsplan just nu, men den grundläggande funktionaliteten (ladda rally-info från fil/online, köra sträckor, spara resultat) bör vara klart någon gång under mars månad, och rbrserien.se bör då kunna fortsätta om än med viss minskad funktionalitet till att börja med.

Lite bilder på vad som finns just nu.
Bild 1
Bild 2
Bild 3 (bil och däck är bläddringsbara)

PS.
Om någon känner för att hjälpa till, hojta till så fixar jag åtkomst till koden.
Marcus Jansson
Posts: 505
Joined: 2007 Jan 01 6:45 pm

Post by Marcus Jansson »

mycket bra!


Behövs ekonomisk hjälp så kan jag va me o lägga nån hundralapp...
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Marcus Jansson wrote:mycket bra!


Behövs ekonomisk hjälp så kan jag va me o lägga nån hundralapp...
Va bra att ni har kommit igång :D Hade gärna hjäpt till om jag hade kunnat, men ja är rätt så kass på dator prylar. Men jag är med o pröjsar när det kommer på tal. Hoppas ni får till det grabbar. Jag håller tummarna :!: :D
Last edited by Hasse Onkamo on 2007 Feb 23 8:31 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Jonathan Johansson
Posts: 166
Joined: 2007 Jan 01 7:57 pm

Post by Jonathan Johansson »

Yes! Det verkar lovande lycka till :P Ska gipsa tummen uppåt :lol:
Last edited by Jonathan Johansson on 2007 Feb 23 6:21 pm, edited 1 time in total.
Hompe
User avatar
Baril Ignatius
Posts: 302
Joined: 2007 Jan 01 5:17 pm

Post by Baril Ignatius »

Imponerande, boys.
Kan tyvärr inte längre någon programmering,
det var 15år sedan man höll på C och lite annat.
Jag vet att det är just det ni inte vill höra. :oops:

Håller alla tummar uppe hela tiden för er !!!!!!!!!!!!!!!
Lycka till.
Björn Lövdahl
Posts: 272
Joined: 2007 Jan 01 3:04 pm

Post by Björn Lövdahl »

vilket bra intiativ. hoppas det går bra.
Har precis läst C++ programmering gymnasiekurs A men tror tyvärr inte det räcker så långt tyvärr
//Björn
User avatar
Simon Ek
Posts: 709
Joined: 2007 Jan 05 6:18 pm

Post by Simon Ek »

Härligt! Stort lycka till!! :D
Image
User avatar
Henrik Olsson
Posts: 34
Joined: 2007 Jan 08 4:13 pm

Post by Henrik Olsson »

Jättebra initiativ!

Jag har programmerat lite i C. Mest hårdvarunära. Har gått kurs i C++ men aldrig använt det. Kan försöka hjälpa till att lösa enklare uppgifter.

Angående problemet med bilskada så kan man kanske använda ett spionprogram som kollar vad spelet är inne och petar i för filer. Hade ett sånt förr, men har glömt namnet.
David Johansson
Posts: 10
Joined: 2007 Feb 12 12:35 pm

Re: Plugin-alternativ

Post by David Johansson »

Tomas Landin wrote:Eftersom det tjeckiska pluginet har gått i ide, och de vill ha rena fantasisummor för att skaka liv i det igen, så har jag bestämt mig för att skriva ett eget plugin som fungerar enligt samma principer som det tjeckiska. Min plan är att få någonting som fungerar lika bra/bättre än det gamla, samt har en något mer öppen utvecklingsprocess. När det är färdigt så kommer jag även att släppa källkoden fri så att vem som helst kan ladda ner och fortsätta mitt arbete (ifall jag blir träffad av en meteorit) eller hjälpa till med utvecklingen.

Eftersom jag aldrig har skrivit ett RBR plugin förut, och inte är så van att använda C++, så går inte arbetet så ruskigt fort, men det går framåt i alla fall. Just nu så finns det ett plugin som kompilerar och laddar i spelet, och det finns ett grundläggande menysystem att navigera runt i. Man har inte så mycket nöje av det förstås, eftersom man ännu inte kan göra någonting, men så har jag bara hållt på sedan i tisdags :)

Min plan är att i första hand ordna så att man kan ladda 'rallyfiler', dvs. motsvarande 'offline' läget för det tjeckiska pluginet. Vilket jag hoppas ha klart tills början på nästa vecka. Att hantera resultaten kommer dock att dröja litet längre, eftersom vi (jag och Erik) vill försöka integrera det hela med www.rbrserien.se, så att vi kan sköta allting själva.

Förhoppningsvis ska jag kunna ordna mer komplett integration med sidan/forumet för online läget i framtiden, så att man t.ex. inte behöver välja bil utan den laddas från användarprofilen på forumet istället, men det är överkurs.

Det enda riktiga problemet jag har stött på hittills är hanteringen av skador och service, eftersom det inte finns någon möjlighet för detta i själva plugin-systemet. Tjeckerna måste ha kommit på hur RBR lagrar skade-information mellan sträckor, men eftersom de inte vill ge någon information om det till oss andra så får vi återuppfinna hjulet så att säga. Jag och Erik har en del teorier om hur det hela sköts, men vi måste utforska dom innan vi kan ge några definitiva svar.

Jag kan inte ge någon tidsplan just nu, men den grundläggande funktionaliteten (ladda rally-info från fil/online, köra sträckor, spara resultat) bör vara klart någon gång under mars månad, och rbrserien.se bör då kunna fortsätta om än med viss minskad funktionalitet till att börja med.

Lite bilder på vad som finns just nu.
Bild 1
Bild 2
Bild 3 (bil och däck är bläddringsbara)

PS.
Om någon känner för att hjälpa till, hojta till så fixar jag åtkomst till koden.
Kanon! Hojta till om du behöver hjälp. Jag har jobbat med programmering i ett par år och kan hjälpa dig om du vill?

Lycka till!
-------------------------------------
Alvetool Rally Team
Förare: David Johansson
User avatar
Tomas Landin
Posts: 36
Joined: 2007 Feb 14 8:34 am

Post by Tomas Landin »

Hjälp är alltid välkommet :)

Jag hinner inte göra det ikväll, men imorgon så fixar jag till åtkomst till källkoden så du kan dra ner den och kika på hemskheterna.

Just nu är koden mest skräp (funktionell men ful) och gör inte så värst mycket, men du kanske kan sätta dig in i den trots det :)
David Johansson
Posts: 10
Joined: 2007 Feb 12 12:35 pm

Post by David Johansson »

Tomas Landin wrote:Hjälp är alltid välkommet :)

Jag hinner inte göra det ikväll, men imorgon så fixar jag till åtkomst till källkoden så du kan dra ner den och kika på hemskheterna.

Just nu är koden mest skräp (funktionell men ful) och gör inte så värst mycket, men du kanske kan sätta dig in i den trots det :)
Hehe.. det är lungt.. jag ska kolla på den. Har du nått dokument elr liknande på hur det ska funka o.s.v?

Om du har nån info så kan du maila till davvej@impreza.nu
-------------------------------------
Alvetool Rally Team
Förare: David Johansson
David Johansson
Posts: 10
Joined: 2007 Feb 12 12:35 pm

Post by David Johansson »

HUr går det? Kan du fixa tillgång till koden?
-------------------------------------
Alvetool Rally Team
Förare: David Johansson
User avatar
Kim Gustafsson
Posts: 557
Joined: 2007 Jan 11 11:05 pm

Post by Kim Gustafsson »

Hejsan, hur går det med utvecklingen? går ni framåt? :D
David Johansson
Posts: 10
Joined: 2007 Feb 12 12:35 pm

Post by David Johansson »

Fick lite filer idag.. Nu skall det granskas och sedan utvecklas.

Mer info kommer inom kort.
-------------------------------------
Alvetool Rally Team
Förare: David Johansson
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Jag vill bara dela med mig av de uppgifter jag har fått från killarna som nu håller på med "vårt" plugin.

Fick positiva tongångar igår där flera saker är lösta. Nu måste dock jag skynda på med arbetet med en ny server. det blev lite pausat eftersom jag åkt en massa biltävling på helgerna.

Till helgen blir ett ryck där den nya servern skall vara igång för tester så snart som möjligt.

Däremot är det svårt att säga exakt när det är klart. Så ha tålamod mina kära vänner.
Post Reply