Inbjudan Ekratten

Diskutera sådant som rör själva serien här.
Nytillkommen moderator: Tony Crona

Moderators: Micael Eriksson, Tommie Lindberg, Tobias Hult

User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Inbjudan Ekratten

Post by Erik Persson »

Ekratten
Image
Vi hälsar alla välkomna till att köra Ekratten på lite blandat underlag av grus och asfalt. Omställningen kommer att ställa speciella krav på att kunna ställa om sig själv som förare samt känna sin setup.

Sträckorna är sju till antalet och längden är totalt 50,3km.

Detta är avslutningstävlingen och vi önskar alla lycka till i att uppnå sina mål, även om nu inte alla kan det av förklarliga skäl.

Direktlänk till rallyt
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Robert Sahlstedts fina sammanställning över poängställningen och möjliga resultat:
Robert Sahlstedt wrote:För en gångs skull hade jag en kväll att spendera på absolut ingenting, så det kändes skönt att rensa huvudet med nåt galet! :P Tänkte det var dags att vi möljer ner oss ordentligt i statistiken så jag har gjort en ganska omfattande analys. Jag har tittat på hur många poäng toppen i varje klass har, samt sedan räknat på vad som blir sämsta respektive bästa möjliga resultat efter sista tävlingen med två borträknade rallyn. De tre sifferkolumnerna i varje tabell är alltså nuvarande totala poäng, sämsta möjliga resultat och bästa möjliga resultat.


WRC1
69 58 61 Tomas Nordins
49 49 63 Clarens Blom
43 43 57 Göran Nilson
41 41 55 Daniel Molin
28 28 38 Chris Nyström

Nordins måste VINNA den avslutande tävlingen, trots sin stora ledning, för att vara garanterad totalsegern. Det här beror på att han med poäng från samtliga körda deltävlingar måste räkna bort sina två sämsta resultat vilket blir väldigt mycket eftersom hans sämsta placering hittils är en 3'e plats. Blom behöver "bara" komma 3'a för att ta ikapp försprånget och sluta på samma poäng som Nordins, förutsatt att Nordins blir som bäst 2'a och därmed inte utökar sina poäng sedan tidigare. Om Blom blir 2'a eller vinner så tar han hem totalsegern, förutsatt att det inte är Nordins som vinner förståss. Nilson har ingen möjlighet att ta hem totalsegern men är i tät strid om pallplatserna där även Molin är med i leken.


WRC2
73 64 67 Peter Sandberg
45 45 59 Per Isacsson
39 39 53 Göran Adolfsson
38 38 52 Marcus Strand
27 24 35 Erik Danielsson

I WRC2 är försprånget upp till Sandberg ointagligt för jagande Isacsson. Däremot är det en öppen fight om pallplatserna och då särskillt om 3'e platsen där det bara skiljer 1 poäng. Både Isacsson, Adolfsson och Strand har redan två nollor var i protokollet vilket innebär att de får räkna med sig samtliga poäng från sista rejset. 6 poäng skiljer mellan Isacsson och Adolfsson, vilket borde innebära ungefär 4-6 placeringar i avslutningsrallyt.


PWRC
49 49 57 Mattias Stigh
42 42 56 Tommie Lindberg
35 35 49 Robert Andersson
33 33 47 Tony Bergqvist
31 31 40 Kenneth Nyström
27 27 41 Dennis Hernehult
24 24 38 Erik Persson
23 23 37 Jonas Molin
21 21 35 Daniel Engström
16 16 30 Mikael Svärd

I PWRC är det tight. Eftersom Stigh redan plockat poäng i fem deltävlingar kan han inte lägga på mer än 8 nya poäng med en seger, då måste han ju räkna bort sin 5'e plats från EMK Kannan, och blir han sämre än 4'a blir det inga nya poäng i totalen alls. Lindberg däremot får alla sina poäng från sista deltävlingen vilket innebär att han med en seger går förbi Stigh i totalen. Han behöver faktiskt "bara" bli 3'a i sista tävlingen för att avgöra saken till sin fördel om Stigh är efter i mål. Både stig och Lindberg måste VINNA för att vara helt garanterade totalsegern. Andersson kan ta sig upp till en delad totalseger, men då måste han vinna samtidigt som Stigh blir sämre än 4'a och Lindberg sämre än 3'a. Striden om pallplatserna i klassen är väldigt öppen då hela 9 förare har en teoretisk chans, även om den kanske inte är så stor för en del.


Fiesta/Volvo
72 65 70 Robert Sahlstedt
48 43 52 Stoffe Nyström
45 45 52 Andreas Johansson
36 36 49 Hasse Onkamo
26 26 40 Mikael Eriksson

Den 2-hjulsdrivna klassen är även den avgjord i förtid, min egen ledning ser ut att vara ointaglig då jag som sämst blir av med min 4'e plats från Bilam-Trofén och slutar på 65 poäng. Närmast jagande Nyström kan inte sluta på bättre än 52, vilket faktiskt också gäller nuvarande 3'an i tabellen, Johansson. 4'e placerade Onkamo kan teoretiskt sett ta sig upp till andraplatsen med en vinst i finalen, men då måste både Nyström och Johansson bli sämre än 2'a om de inte ska dela på poängen. Några andra förare har tyvärr ingen möjlighet att blanda sig i striden om pallplatserna i totalen.
Roy Magnes
Posts: 835
Joined: 2007 Dec 29 1:08 am

Post by Roy Magnes »

Første sesong 2009 er avsluttet for min del. Jeg hadde egentlig bare en strekke jeg kan si meg fornøyd med denne gangen, så resultatet er nok ikke all verden... Tror nok ikke jeg har klart å presse Danielsson nok med tanke på 5-plassen på totalstillingen, men det vil tiden vise :wink:

Nå får man se hvordan klassene blir for neste sesong, og vurdere hvor man skal satse.

Lykke til til alle som fortsatt ikke har kjørt!
"I love it when a plan comes together"
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Nu va sista tävlingen avklarad. Hoppas tempot räckte. Svårt o veta när man va tidigt ute o körde. Lycka till nu alla. Tack Erik för en bra tävling :D :wink:
User avatar
Johan Gustavsson
Posts: 853
Joined: 2008 Jan 15 10:11 pm

Post by Johan Gustavsson »

total skrot på 2an. Nu säljer vi undan skrotet och lånar en corolla som våran sponsor håller med. Den får gå hela nästa säsong. Det blir antagligen en volvo om ett tag igen, då hoppas vi att vi får tag i en EVO med lite mer krut i än den bilen jag kört den här säsongen.

För att summera säsongen kort.Blev skrot i deltävling 1 och sen ett tråkigt motorras i deltävling 2. Sen har vi kommit imål med blandade resultat förrutom nu sista tävlingen då den blev skrot igen.

lycka till i finalen så ses vi nästa säsong :)
User avatar
Robin Hallman
Posts: 155
Joined: 2009 Feb 21 8:34 pm

Post by Robin Hallman »

enda rallyt jag har sett fram emot så slutar de på första sträckan :( , inte så van att köra första sträckan så självklart missar man målet och får dnf :( ,,,men jaja, man får se fram emot nästa säsong :)
User avatar
Anton Brorsson
Posts: 313
Joined: 2007 Apr 08 1:34 pm

Post by Anton Brorsson »

ja det började lite fegande på första sen på andra gick det bra fram till sista kurven där jag rullade och fick ta CFH. ss 3 började ganska bra men sen började problemen och det vart några rullningar och CFH, MEN jag gjorde en av mina snyggare kurver på denna sträcka, kom in i en hårnål som man försöker ta i en sväng och jag genar in lite för mycket och och upp på två hjul och samtidigt får sladd men på något sett så klarar jag kurvan på två hjul och på uppställ, hoppas att något kamera team stog där :D sen på 4 så bröt jag av alla skador som blev på ss3. Nu har jag också betämt mig för att på upp några klasser till WRC och till en Focus 06 söker även ett Team jag kan köra i ni kan höra av er till antonglad@msn.com öppen för alla förslag
Tom Östertun
Posts: 624
Joined: 2008 Nov 08 3:36 am

Post by Tom Östertun »

Anton Brorsson wrote:...söker även ett Team jag kan köra i ni kan höra av er till antonglad@msn.com öppen för alla förslag
Du är väldigt välkommen till Yokohama Motorsport! Hör av dig till Jim Hjerpe om du skulle vara intresserad, antingen genom PM här på forumet eller adda honom på MSN: jhjerpe47@hotmail.com :)
User avatar
Rasmus Persson
Posts: 560
Joined: 2008 Jul 06 9:45 pm

Post by Rasmus Persson »

Lånade Roland Wallons 240 med H-shifter låda ( Första gången jag kör med H-shifter online)
Det var ett roligt rally blev 1 cfh och en massa snurr på ss4 ... Annrs gick det helt okej lite väl många rattutslag låg 1 en så längre bland vovo bilarna men tror knappast jag kommer ligga 1a efter imorn !

Till Filmteamet !!
Om det ska göras film så finns mitt skin att ladda hem på download sidan för er som ska göra film! ( Roland Wallon´s 240) / Rasmus
// Persson

RBR:
Subaru Impreza WRC S14
Volvo 240 LE

Real: Volvo 244 87\" Voc

Image
User avatar
Fredrik Wengberg
Posts: 684
Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm

Post by Fredrik Wengberg »

Började med en dikesvisit i början på SS1 och fick ta en CFH, och efter det började eländet, Summa sumarum blev att det slutade med en krash på SS5 och denna säsong var över för min del.
Hoppas nu på att kunna testa ut lite nya setuper mm tills nästa säsong drar igång, men som det ser ut nu så fortsätter jag med Focus -06:an om det inte dyker upp något annat.

Ett stort tack till arrangörerna och jag ser fram emot fler bataljer nästa säsong.
-Det är inte farten som dödar , det är smällen eller som de säger i Amerika :
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
User avatar
Simon Ek
Posts: 709
Joined: 2007 Jan 05 6:18 pm

Post by Simon Ek »

Började med trubbel när ja åkte ut i första hårnålen...på första sträckan...de första 500 meterna...

Sen flöt det väl på till och från, lite dikesmöten och jag tror jag klippte kameramannen på nån sträcka, han kanske dog (?) tyvärr :wink:

Stort tack för säsong 1, jättebra jobb Erik och alla inblandade och bra kört allihop!
Image
Anders Svärd
Posts: 420
Joined: 2008 Mar 06 7:32 pm

Post by Anders Svärd »

Körde SS1, fick sen Connection Timout. Av nån anledning så verkar det inte finnas nån dump-fil skapad heller. Laddade upp reprisen på plugin-sidan. Hoppas att få fortsätta köra.
User avatar
Kim Gustafsson
Posts: 557
Joined: 2007 Jan 11 11:05 pm

Post by Kim Gustafsson »

Gick okej. tog det lugnt och gjorde inga större misstag! ledde volvo klassen och låg 4.a i fiesta/volvo när jag hade kört. man kan ju hoppas att det håller :D
Rasmus Harrström
Posts: 537
Joined: 2008 Dec 10 8:48 pm

Post by Rasmus Harrström »

staket på första asfalt!:@ lite sur på det men som sagt sattsar allt på maj och framåt.
Kristian Berglind
Posts: 21
Joined: 2008 Feb 04 9:22 am

Post by Kristian Berglind »

Hamnade på skrivbordet när falstone 2 laddade.
Tack för rolig tävling så långt
Post Reply