WRC planerar nytt (banbrytande?) rallyspel

Allt som inte har med spelet att göra
Post Reply
Johan Sälgström
Posts: 68
Joined: 2009 Aug 05 10:14 am

WRC planerar nytt (banbrytande?) rallyspel

Post by Johan Sälgström »

The World Rally Championship is ready for you

The World Rally Championship is working on breakthrough gaming technology which would allow rally fans to compete for their own world title on real-time events from the comfort of their own homes.

Chairman of International Sportsworld Communicators - the global promoter of the WRC - Neil Duncanson has confirmed that live gaming is the one of the next major steps in the development of the series.

He said: “Unlike any other major sport, the WRC is absolutely built for live gaming. That’s the ability for you or I to sit at home our sofas and drive in a rally in real time on your computer.”

ISC is exploring the technology to allow on-line gamers to start the same rally at the same time as the actual competitors in the World Rally Championship. Through ongoing virtual computer developments allied to ISC’s own ground-breaking on-stage mapping technology, the dreams of rally fans across the world will soon be realised. And they could even be recognised at the highest level.

Duncanson adds: “When I explained this plan to [FIA president] Max Mosley, he was very taken with the idea. And he has offered me the opportunity, when we get this up and running, to award a trophy to the winner of the on-line World Rally Championship at the same time that we are handing out the actual silverware to the world champions at the FIA’s awards evening in Monte Carlo.

“This is the next level up. It’s what computer gaming people are looking for. We’ve done computer game simulation and we’ve done simulation XR3i and now they’re all looking for the next step. That step is reality and actually being part of a real event. You can’t do that in Formula 1, you can’t do that in football, but you can do it in world rally. When Rally Australia starts in couple of weeks, people could be sat at home preparing themselves to start that event - we’re not very far off that. We’ve been talking to some of the major computer game companies and the technology is there to enable us to do it now. It’s just a question of getting what are fairly hefty development costs underwritten by one of these guys and then we’re away.”

You can read an extended interview with Neil Duncanson on wrc.com tomorrow.
http://www.wrc.com/jsp/index.jsp?lnk=10 ... 0for%20you
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

roligt..
läste dock nåt liknande från SimBin för ett tag sedan.
och, eftersom de har rättigheterna till WRC titeln numera så kan man ju kanske göra vissa gissningar...

men, oavsett vem som gör det så låter det jäääävligt spännande.!

http://www.simbin.se/news.php?newsid=160
från SimBin.
som sagt, väldigt lika fast racing.
User avatar
Erik Brodin
Posts: 1521
Joined: 2008 Feb 23 5:57 pm

Post by Erik Brodin »

SimBin är helt grymma på racingspel så vi får hoppas detta också blir nice,då det är svenskt får man hoppas med dom tar in någon bil(ar) som körs i Sverige med :)
Johan Sälgström
Posts: 68
Joined: 2009 Aug 05 10:14 am

Post by Johan Sälgström »

Nice nice. Jag har enbart bra erfarenheter av SimBin, brukar varva av mitt rallykörande med RACE 07 och GTR Evolution. Förhoppningsvis kan de göra lika bra ifrån sig i grusets värld.
Den som lever får se!
Niklas Hellman
Posts: 34
Joined: 2007 Nov 09 12:59 am

Post by Niklas Hellman »

Andreas Karlsson wrote: läste dock nåt liknande från SimBin för ett tag sedan.
och, eftersom de har rättigheterna till WRC titeln numera så kan man ju kanske göra vissa gissningar...
Var finns det info om att simbin har rättigheterna till WRC? Jag har inte hört ett dyft om det. Är det sant är det dock underbart :D
Niklas Hellman
Posts: 34
Joined: 2007 Nov 09 12:59 am

Post by Niklas Hellman »

Bump.
Kan någon bekräfta om simbin har wrc-licensen?
Johan Sälgström
Posts: 68
Joined: 2009 Aug 05 10:14 am

Post by Johan Sälgström »

Jag lyckas iaf inte hitta något om det, varken på google eller officiella hemsidan.

http://www.simbin.se/company/brands.htm
Roy Magnes
Posts: 835
Joined: 2007 Dec 29 1:08 am

Post by Roy Magnes »

"I love it when a plan comes together"
Johan Sälgström
Posts: 68
Joined: 2009 Aug 05 10:14 am

Post by Johan Sälgström »

Jovisst, men det är ju bara spekulationer att WRC-spelet som nämns i artikeln är SimBin.
Dock så är det ju inte alls särskilt långsökt, särskilt inte som SimBin bevisligen håller på med iOpener-teknologin och detta är tänkt att inkluderas även i WRC-liret. Men någon bekräftelse på att SimBin har WRC-licensen har vi dessvärre inte, iofs tvivlar jag på att det är någon exklusiv licens i stil med WTCC det skulle handla om ändå.
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

ja, handlar nog mer om att SimBin har rätt att släppa spel med titeln WRC och WRC loggan..

det betyder inte att de har ensamrätt till det.
Niklas Hellman
Posts: 34
Joined: 2007 Nov 09 12:59 am

Post by Niklas Hellman »

Andreas, jag måste vara blind för jag kan inte se någonstans i länkarna ovan att simbin har wrc-licensen eller att de ens arbetar på ett rallyspel. Rätta mig hemskt gärna om jag har fel för ingen skulle bli gladare än jag, annars tycker jag man ska vara försiktig med att påstå dylika saker utan grund.
Sen kan man ju hålla med om att det inte är omöjligt att simbin kanske kommer utveckla även rallydelen åt iOpener, men det är ju bara ren spekulation hur mycket man än hoppas att det ska vara sant.

Som sagt, jag gillar inte att man slänger ur sig sådant alltför lättvindigt, det är ju så trist att först bli jätteglad och sen väldigt besviken om/när det bara visade sig vara luft.
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

nej, det verkar inte finnas någon officiell info om det men vi håller alla tummarna och hoppas på det.
bara hänga på Simbins hemsida och se om det dyker upp något.
Post Reply