Trimma

Allt som inte har med spelet att göra
Post Reply
Tom Östertun
Posts: 624
Joined: 2008 Nov 08 3:36 am

Trimma

Post by Tom Östertun »

...tänker jag göra. Har glott runt på lite forum och sett att det är många som skruvar dit megasquirt. Vad fan är megasquirt? Att det är en sorts insprut vet jag, men sen då..? Och funkar det bäst med turbo? För se, nåt fegt överladd vill jag inte ha... :) Motorn som ska trimmas är en B23E med originalsprut (K-jet).
Yokohama Motorsport
User avatar
Marcus Strand
Posts: 573
Joined: 2007 Jan 01 2:33 pm

Post by Marcus Strand »

Jag har inte använt det eller någonting men som jag har förstått det så är det ett eftermarknads sprut. Detta möjliggör ju för dig att ställa in bilen med bland annat laddtrycket osv eller är jag helt ute och cyklar?

Kompisen hade det på sin 940 Turbo så vet inte om det är bäst för turbo men han hade tydligen mycket användning av det med tanke på att han kunde finlira till det så det funkade ganska bra. :)
Tom Östertun
Posts: 624
Joined: 2008 Nov 08 3:36 am

Post by Tom Östertun »

Marcus Strand wrote:Jag har inte använt det eller någonting men som jag har förstått det så är det ett eftermarknads sprut. Detta möjliggör ju för dig att ställa in bilen med bland annat laddtrycket osv eller är jag helt ute och cyklar?

Kompisen hade det på sin 940 Turbo så vet inte om det är bäst för turbo men han hade tydligen mycket användning av det med tanke på att han kunde finlira till det så det funkade ganska bra. :)
Jag har också förstått det som att det funkar bäst med turbo.

Ska höra med bilprovningen också vad som gäller vid motorbyte, Har en 142:a som är reggad med B23E... Har kollat runt på en massa forum om det också, och har fått för mig att man på bilar upp till -75 får ha 20 hk per 100 kg utan att man behöver regga bilen som ombyggt fordon. Stämmer det så kanske man ska försöka få tag på en B234 och klämma ner... Fast då måste man säkert bygga om torpeden för att få plats med fördelaren och det vete fan om jag orkar... Nån som har egen erfarenhet..? :)
Yokohama Motorsport
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Megasquirt är insprutsstyrning som det är tänkt att man ska kunna bygga själv.
Har man bara lite koll på elektronik och att löda kretskort så går det att bygga sig en styrenhet för en billig peng. Ritningar, specifikationer och program finns på nätet. Det finns så klart även färdiga boxar att köpa.

Vad jag förstår så fungerar det att styra både sug och turbomotorer, samt att vissa versioner även kan styra tändningen.

Edit: Glömde länken http://megasquirt.se/
Tom Östertun
Posts: 624
Joined: 2008 Nov 08 3:36 am

Post by Tom Östertun »

Erik Persson wrote:Megasquirt är insprutsstyrning som det är tänkt att man ska kunna bygga själv.
Har man bara lite koll på elektronik och att löda kretskort så går det att bygga sig en styrenhet för en billig peng. Ritningar, specifikationer och program finns på nätet. Det finns så klart även färdiga boxar att köpa.

Vad jag förstår så fungerar det att styra både sug och turbomotorer, samt att vissa versioner även kan styra tändningen.

Edit: Glömde länken http://megasquirt.se/
Tack Erik, känner mig lite klokare! :D
Yokohama Motorsport
Post Reply