WRC vs A8
- Ulf Carlsson
- Posts: 1299
- Joined: 2009 Jan 03 8:45 am
WRC vs A8
Vad är det som skiljer WRC bilarna från A8 ??
- Hasse Onkamo
- Posts: 2343
- Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm
Re: WRC vs A8
Först hette värsting bilarna GrB. Dom förbjöds.Ulf Carlsson wrote:Vad är det som skiljer WRC bilarna från A8 ??
Sen blev det GrA 4wd. A8
Sen efter det, blev det WRC istället.
Åren kommer jag inte ihåg. 97 eller 98 skulle ja tippa.
Det är väl det som skiljer. Det va säkert mer, tex hur många dova tvungna o göra för att få dom in klassade.
- Ulf Carlsson
- Posts: 1299
- Joined: 2009 Jan 03 8:45 am
Re: WRC vs A8
Är A8 en föregångare till WRC, Vad skiljer i prestanda,??Hasse Onkamo wrote:Först hette värsting bilarna GrB. Dom förbjöds.Ulf Carlsson wrote:Vad är det som skiljer WRC bilarna från A8 ??
Sen blev det GrA 4wd. A8
Sen efter det, blev det WRC istället.
Åren kommer jag inte ihåg. 97 eller 98 skulle ja tippa.
Det är väl det som skiljer. Det va säkert mer, tex hur många dova tvungna o göra för att få dom in klassade.
-
- Posts: 862
- Joined: 2007 Dec 04 3:37 am
Grupp.N Grupp.A och WRC är olika reglementen hur bilen får vara uppbyggd. WRC är relativt fritt om man jämnför med Gr.N och Gr.A.
vad det total sett skiljer så får man ju läsa dokumenten för respektive reglemente....
Men Gr.A bilarna går inte mycket sämre än WRC bilarna motormessigt. men uppbyggnad av kaross, fjäderben osv skiljer en hel del.
Det kommer ju stadigt in nya bilar i gr.A
vad det total sett skiljer så får man ju läsa dokumenten för respektive reglemente....
Men Gr.A bilarna går inte mycket sämre än WRC bilarna motormessigt. men uppbyggnad av kaross, fjäderben osv skiljer en hel del.
Det kommer ju stadigt in nya bilar i gr.A
jag tar hellre några stygn än en taskig placering!!
citat : Sten-Ove Olsson
citat : Sten-Ove Olsson
- Ulf Carlsson
- Posts: 1299
- Joined: 2009 Jan 03 8:45 am
OK då hajar jagKenneth Nyström wrote:Grupp.N Grupp.A och WRC är olika reglementen hur bilen får vara uppbyggd. WRC är relativt fritt om man jämnför med Gr.N och Gr.A.
vad det total sett skiljer så får man ju läsa dokumenten för respektive reglemente....
Men Gr.A bilarna går inte mycket sämre än WRC bilarna motormessigt. men uppbyggnad av kaross, fjäderben osv skiljer en hel del.
Det kommer ju stadigt in nya bilar i gr.A
- Erik Persson
- Posts: 2322
- Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm
Tror vi har avhandlat lite om detta tidigare här på forumet också.
I stort tror jag att det handlade om att de fabrikanter som tävlade i rally-vm med A8-reglementet ville få chansen att utgå från en "vanligare" bil och ändå kunna göra en riktig rallybil. Det handlar ju någonstans om att sälja sitt märke och sina modeller.
Med GruppA-reglementet måste det ju finnas en bilmodell som är ganska nära med 4wd och turbo vad jag förstår. Medans till exempel Toyota Corolla och Hyundai Accentinte alls har så upphetsande prestanda i fabriksutförande. Det fanns ingen passande "evo" eller "wrx" eller så. Det skapade alltså förutsättningar för fler fabrikanter. Eller som i till exempel Toyotas fall, att man kunde marknadsföra sin volymmodell Corolla istället för sportbilen Celica.
De som längst höll kvar med att köra sin bil i GruppA mot WRC-bilarna var Mitsubishi som med sin Lancer kunde konkurera om topplaceringarna under de första åren av WRC-eran.
I stort tror jag att det handlade om att de fabrikanter som tävlade i rally-vm med A8-reglementet ville få chansen att utgå från en "vanligare" bil och ändå kunna göra en riktig rallybil. Det handlar ju någonstans om att sälja sitt märke och sina modeller.
Med GruppA-reglementet måste det ju finnas en bilmodell som är ganska nära med 4wd och turbo vad jag förstår. Medans till exempel Toyota Corolla och Hyundai Accentinte alls har så upphetsande prestanda i fabriksutförande. Det fanns ingen passande "evo" eller "wrx" eller så. Det skapade alltså förutsättningar för fler fabrikanter. Eller som i till exempel Toyotas fall, att man kunde marknadsföra sin volymmodell Corolla istället för sportbilen Celica.
De som längst höll kvar med att köra sin bil i GruppA mot WRC-bilarna var Mitsubishi som med sin Lancer kunde konkurera om topplaceringarna under de första åren av WRC-eran.
- Ulf Carlsson
- Posts: 1299
- Joined: 2009 Jan 03 8:45 am
OK Tack Erik då vet jagErik Persson wrote:Tror vi har avhandlat lite om detta tidigare här på forumet också.
I stort tror jag att det handlade om att de fabrikanter som tävlade i rally-vm med A8-reglementet ville få chansen att utgå från en "vanligare" bil och ändå kunna göra en riktig rallybil. Det handlar ju någonstans om att sälja sitt märke och sina modeller.
Med GruppA-reglementet måste det ju finnas en bilmodell som är ganska nära med 4wd och turbo vad jag förstår. Medans till exempel Toyota Corolla och Hyundai Accentinte alls har så upphetsande prestanda i fabriksutförande. Det fanns ingen passande "evo" eller "wrx" eller så. Det skapade alltså förutsättningar för fler fabrikanter. Eller som i till exempel Toyotas fall, att man kunde marknadsföra sin volymmodell Corolla istället för sportbilen Celica.
De som längst höll kvar med att köra sin bil i GruppA mot WRC-bilarna var Mitsubishi som med sin Lancer kunde konkurera om topplaceringarna under de första åren av WRC-eran.
- Erik Persson
- Posts: 2322
- Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm
Hittade en intressant sida som förklarar ytterligare:
http://www.rallycars.com/Cars/Cars_Background4.html
http://www.rallycars.com/Cars/Cars_Background4.html