Mitt rallycrossbygge,

Allt som inte har med spelet att göra
User avatar
Fredrik Wengberg
Posts: 684
Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm

Mitt rallycrossbygge,

Post by Fredrik Wengberg »

Har kommit en bit till på mitt rallycrossbygge.
Är ni nyfikna så ta gärna en titt på min hemsida http://fwrallycross.freehostia.com och skriv gärna en rad i gästboken om ni vill.

Mvh//Fredrik.
-Det är inte farten som dödar , det är smällen eller som de säger i Amerika :
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
Marcus Jansson
Posts: 505
Joined: 2007 Jan 01 6:45 pm

Post by Marcus Jansson »

Sorgligt och se ingen kommenterar! uppdatera gärna denna tråden när du uppdaterat hemsida :) jättekul och följa, ser ut som du fått tag på en fin bil och bygga på :) Är det en 2150 du tänkt bygga ? Ser riktigt seriöst ut, vad har du tänkt lägga poängen på om du ska bygga 2150 . upp med mer bilder och även lite planer skulle vara kul och läsa om :)
User avatar
Fredrik Wengberg
Posts: 684
Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm

Post by Fredrik Wengberg »

Marcus Jansson wrote:Sorgligt och se ingen kommenterar! uppdatera gärna denna tråden när du uppdaterat hemsida :) jättekul och följa, ser ut som du fått tag på en fin bil och bygga på :) Är det en 2150 du tänkt bygga ? Ser riktigt seriöst ut, vad har du tänkt lägga poängen på om du ska bygga 2150 . upp med mer bilder och även lite planer skulle vara kul och läsa om :)
Tack för det Marcus och kul att du tycker detta är intressant.

Jo bilen kommer att gå i klass4 2150 och det var en väldigt bra bil jag fick tag på.Då bilen har gått det mesta av sitt liv på Gotland och vi inte saltar vägarna här på vintrarna så är den väldigt förskonad från rost.Enda rosten jag hittat var ett litet hål i golvet hö fram där rambalken går under (klassiskt saab rostställe) men annars ingenting.

Jo jag försöker att vara seriös med bygget och inte hasta ihop något, det får hellre ta lite längre tid, jag har för övrigt ingen deadline när bilen skall vara klar utan jag bygger när jag får lite tid över, sambo, barn och hem skall ju ha sin beskärde del också :roll: .

Mina 20 poäng kommer jag att satsa i en klok växellåda, det blir stålfingrar, stålstång, osynkat 2:an och 3:an och ändrad utväxling i primären.
Motorn som det ser ut nu blir troligen 93.5 borr, yxvev, 44/37 eller 46/38 ventiler (många åker med åt helvete för stora ventiler), ventilsäten slipade i racevinklar och givetvis planat och portat.Timo extractorrör och toppen på kakan dubbla Weber 45:or med Misabinsug.

Vet inte när du kollade hemsidan, men jag la in lite nya bilder i helgen som var, men jag skall försöka att skriva här när jag uppdaterat.
Skoj att du vill följa bygget.

Mvh//Fredrik.
-Det är inte farten som dödar , det är smällen eller som de säger i Amerika :
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Det är så förbaskat synd att det är långt till alla tävlingar. Annars skulle en 2150 vara intressant.
User avatar
Fredrik Wengberg
Posts: 684
Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm

Post by Fredrik Wengberg »

Erik Persson wrote:Det är så förbaskat synd att det är långt till alla tävlingar. Annars skulle en 2150 vara intressant.
Vart i världen bor du då Erik? Passar det inte med tävlingar vare sig i Götalands eller Svealandscupen?
-Det är inte farten som dödar , det är smällen eller som de säger i Amerika :
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Jag bor i Östersund. Så det e en bit att leta sig till någon av dessa cuper. Och visst körs det i övre norras bf men dit är det också långt...

Det var en herrans massa år sedan det kördes rallycross här hemma.
User avatar
Fredrik Wengberg
Posts: 684
Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm

Post by Fredrik Wengberg »

Ahh tråkigt Erik.

Tyvärr har jag lite samma problem, det finns ingen rallycross här på Gotland (ännu), så det blir till att ta färjan över till fastlandet varje gång det skall köras.Dock finns banor hyffsat nära hamnarna i alla fall.
-Det är inte farten som dödar , det är smällen eller som de säger i Amerika :
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
User avatar
Fredrik Wengberg
Posts: 684
Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm

Post by Fredrik Wengberg »

Sidan är nu uppdaterad med lite nya bilder efter helgens arbete.
http://fwrallycross.freehostia.com
-Det är inte farten som dödar , det är smällen eller som de säger i Amerika :
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
User avatar
Jim Hjerpe
Posts: 681
Joined: 2007 May 10 1:44 pm

Post by Jim Hjerpe »

gott!
// Jim Hjerpe
User avatar
Fredrik Wengberg
Posts: 684
Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm

Post by Fredrik Wengberg »

Bilstein rallycrossdämpare med progressiv lågfart och Sellholm fjädrar best idag.Likaså FIA-godkänd huvudströmbrytare, utlösningsvajer till dito + dekal, och säkringshållare för 6st flatsäkringar.Bygget fortskrider. :P
Kul men dyrt. :lol: :roll:
-Det är inte farten som dödar , det är smällen eller som de säger i Amerika :
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
User avatar
Erik Brodin
Posts: 1521
Joined: 2008 Feb 23 5:57 pm

Post by Erik Brodin »

Det ser ut och bli fint Wengis ! :)
User avatar
Fredrik Wengberg
Posts: 684
Joined: 2008 Feb 06 9:08 pm

Post by Fredrik Wengberg »

Tackar för det Broddan.Har köpt lite nya kul delar, hemsidan uppdaterad.
-Det är inte farten som dödar , det är smällen eller som de säger i Amerika :
It´s not the fart that kills , it´s the smell!
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Vad är det för däcksreglemente som gäller för 2150?
Markus Andersson
Posts: 280
Joined: 2007 Feb 04 10:46 pm

Post by Markus Andersson »

Ska vara regumerade däck, dom flesta åker gullabo när de e blött och Indy Sport vid torr bana

//Mackan
//Mackan
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Får man ha vilka regummerade som helst som är klassade hos SBF?
Post Reply