Nya instruktionsfilmer

Vad är bra och vad behöver förbättras
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Nya instruktionsfilmer

Post by Erik Persson »

Nu finns inte mindre än fem stycken ny instruktionsfilmer på downloadsidan.

Det handlar om skins samt bilinstallationer.

Instruktionsfilmerna har dessutom fått en egen avdelning på downloadsidan.

:smt032
Robin Nilsson
Posts: 210
Joined: 2007 Jul 20 10:18 pm

Post by Robin Nilsson »

mycket bra gjort erik
Robin"Speakern"Nilsson
Folkrace speaker från Östergötland.
Depåspeaker STCC 2013
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Vad lungt det blev på hemsidan...


Sitter alla och gör skin? :smt017
Jesper Nilsson
Posts: 329
Joined: 2007 Jan 01 4:44 pm

Post by Jesper Nilsson »

Inte jag ;) Har inte PS , hehe

Får bli när man har en inkomst..

Bra jobbat iaf Erik :wink:
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Jag raderade en post som hänvisade lite fel för att vi inte kan posta sånt. Skicka e-mail istället för sånt.

Men för att svara på var dds-pluginet finns:
Kolla här
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Men jag ska testa att köra lite i gimp som är ett gratisprogram. Om det fungerar ska jag ge mer info omkring det.
Magnus Petersson
Posts: 82
Joined: 2007 May 31 12:30 pm

Post by Magnus Petersson »

Ville bara tacka för filmerna! De gjorde det mycket enkelt att göra en helt OK skin för mig som är helt ny med Photoshop. Blir ju lite häftigare att köra en bil som har ens namn i bakrutan och lite egna sponsorer :)

// Mange
Oskar Olsson
Posts: 151
Joined: 2007 May 01 11:05 pm

Post by Oskar Olsson »

Nu har jag fixat in mitt namn på rutan och allt funkar som det ska förutom 1 sak, när jag trycker på delete knappen när jag ska lägga in flaggan i alpha så blir dt svart = genomskinligt, jag gör exakt som på videon men det blir så gång på gång :( Hur fixar jag det?

Edit, glöm det, jag gjorde rätt nu :)

Tack för en mkt bra instruktionsvideo!
Magnus Petersson
Posts: 82
Joined: 2007 May 31 12:30 pm

Post by Magnus Petersson »

Oskar Olsson wrote:Nu har jag fixat in mitt namn på rutan och allt funkar som det ska förutom 2 saker, när jag trycker på delete knappen när jag ska lägga in flaggan i alpha så blir dt svart = genomskinligt, jag gör exakt som på videon men det blir så gång på gång :( Hur fixar jag det?
Du ska inte trycka på delete-knappen..tror Erik säger fel i videon på sista flaggan. Trycker du ctrl+v istället så bör det funka :)

// Mange
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

nej, det är helt rätt att trycka delete.. MEN! man måste se till att ha vit som bakgrundsfärg annars funkar det inte :) under verktygen finns 2 små rutor som ligger lite omlott, den "understa" skall vara vit... funkar det ändå inte så tryck ctrl + X så byter färgerna plats, då bör det funka att trycka delete :)

i alpha channel får inga andra färger än gråskala användas för att det skall funka. och kom ihåg svart = helt genomskinligt, Vitt = ej genomskinligt.. allt däremellan (alla gråa toner) är olika grader av genomskinlighet.
Magnus Petersson
Posts: 82
Joined: 2007 May 31 12:30 pm

Post by Magnus Petersson »

Andreas Karlsson wrote:nej, det är helt rätt att trycka delete.. MEN! man måste se till att ha vit som bakgrundsfärg annars funkar det inte :)
Ok, my bad :oops:

// Mange
Oskar Olsson
Posts: 151
Joined: 2007 May 01 11:05 pm

Post by Oskar Olsson »

Japp exakt, bytte undre färgen till vit och nu funkar det suuuper :D

Såhär blev de: http://img143.imageshack.us/img143/2893 ... 200iw3.jpg
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Satte mig ner och försökte med hjälp av Eriks film lära mig att göra skin. Allt går bra fram till jag ska göra om alla lager till ett. (Merge layer). Som jag förstår det ska man markera översta lagret, (i mitt fall maps) och sedan hålla in ctrl och "vänsterklicka" på det understa lagret för att markera alla lager, men det funkar inte. Det enda som händer är att endast det understa lagret blir markerat. Gör jag fel? Jag har Photoshop 7.0.
Magnus Petersson
Posts: 82
Joined: 2007 May 31 12:30 pm

Post by Magnus Petersson »

Mattias Ahlstrom wrote:Satte mig ner och försökte med hjälp av Eriks film lära mig att göra skin. Allt går bra fram till jag ska göra om alla lager till ett. (Merge layer). Som jag förstår det ska man markera översta lagret, (i mitt fall maps) och sedan hålla in ctrl och "vänsterklicka" på det understa lagret för att markera alla lager, men det funkar inte. Det enda som händer är att endast det understa lagret blir markerat. Gör jag fel? Jag har Photoshop 7.0.
Prova att hålla in shift istället för ctrl.

// Mange
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Har provat det också. Gick inte.
Post Reply