Nya grafikkortet krånglar.

Problem eller tips om själva datorn
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Tack för alla tips. Börjar bli sent så jag får testa det imorgonkväll. Det är ju arbetsdag imorgon.
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Mattias Ahlstrom wrote:Tack för alla tips. Börjar bli sent så jag får testa det imorgonkväll. Det är ju arbetsdag imorgon.
Hej Gotlänning Får du skiten att funka :?: (grafik kortet :wink: )
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Anders Alm wrote:
Hej Gotlänning Får du skiten att funka :?: (grafik kortet :wink: )
Tjena skånepåg... eller heter det skåunepåug?
Nej, jag lyckas inte. Tänkte försöka "underklocka" grafikkortet men de program jag har kan bara överklocka tror jag. Går bara att öka frekvensen, inte sänka. Är ju lite feg och okunnig också så jag vågar inte testa vad som helst. Funderar på att installera om hela windows och se om det funkar.
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Ikväll testade jag lite andra spel och det funkade bra förutom en demo till GTR2. Där blev grafiken väldigt konstig. När jag sedan skulle testa RBR spelade jag 3-4 minuter utan att det låste sig men grafiken var nu väldigt konstig även här. Positivt var ju att det inte låste sig men det gick inte att se ett smack.
Kollade temperaturen; 91 grader.

Nån som kan tänka sig vad felet är?
Attachments
rbr..jpg
Här gäller det att kunna sträckorna utantill!!
(203.11 KiB) Downloaded 277 times
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Enligt folk som kan lite mer än mig kan det mycket väl vara så att ditt kort går för varmt. Eller att det rent av kan vara trasigt.

Funkar fläkten?

Edit: Är det AGP, elller PCI-Express?
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Det är AGP. Fläktlöst. Bara en stor värmeplåt över alltihop. Ska det inte klara mer än 91 grader? När datorn bara varit på en liten stund ligger temperaturen på runt 80 grader men det funkar inte då heller.
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Fläktlösa kort bygger på att du har mycket god cirkulation i din låda. Testa att köra med kåpan av och gärna någon enkel fläkt som blåser in i burken.

Enligt de som vet mer är 91 grader en rätt hög temperatur.
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

detdär är helt klart värmefel..
kortet skall defenitivt inte vara 91 grader!
under 50 är bra, under 20 är bäst...
över 50 så börjar korten krångla direkt...

det du kan göra är att ta datorn till en firma som bygger datorer och fråga dem om de kan installera lite kylfläktar, det kostar några hundralappa men är värt det...
och tills vidare så är Eriks tips bra.. öppna lådan och placera en bordsfläkt så den blåser in i lådan, och ställ den gärna långt från element och liknande.

de flesta nya grafikkort (sedan 2000 ungefär) har kylfläktar inbyggda, så har inte ditt kort det så är nåt fel...

men helt klart är värmen preoblemet...
har själv haft det problemet med en gammal dator.
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Locket av, fläkten på, tempen ca 50 grader. (Allt såg normalt ut i spelet.) Det gick att spela ca 25 sekunder sen låste det sig. Igår när jag grafiken var konstig spelade jag ca 5 minuter utan problem. Går det att utläsa något av detta?
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

vad var tempen på efter att det slagit av då?

Det är intressant.
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Förlåt, borde ju tänkt på att skriva det. Den var på 53 grader. Marginell skillnad mot när jag startade spelet, alltså. Tycker det vore konstigt om det skulle vara för varmt. Komponenter bör väl klara mer än så. Visserligen är det ju inte gamla hederliga kondensatorer och motstånd som i en tv, men ändå.
Peter Sandberg
Posts: 104
Joined: 2007 Jan 02 12:45 am

Post by Peter Sandberg »

53 grader är nog normalt, mitt ligger runt 55. Frågan är om det inte gick sönder när det var uppe på 90 grader. Grafiken såg ut som på bilden när mitt gamla grafikkort hade pajat eller när det höll på att gå sönder, för sen blev bilden konstig även när jag inte spelade spel efter ett tag.
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Peter Sandberg wrote:53 grader är nog normalt, mitt ligger runt 55. Frågan är om det inte gick sönder när det var uppe på 90 grader. Grafiken såg ut som på bilden när mitt gamla grafikkort hade pajat eller när det höll på att gå sönder, för sen blev bilden konstig även när jag inte spelade spel efter ett tag.
Kortet har betett sig såhär från första stund. Det låste sig första gången jag provade. Igår gick det att spela men då var grafiken konstig (temperaturen hög) och idag var det normal grafik men det låser sig fortfarande. Kan mycket väl tänka mig att grafiken blev konstig p.g.a den höga temperaturen men varför låser det sig annars? :? (Förutom igår vid den höga temperaturen.)
Niklas Hellman
Posts: 34
Joined: 2007 Nov 09 12:59 am

Post by Niklas Hellman »

90 grader är ganska varmt och har det gått så under en längre tid är det stor risk att det är permanent skadat. Eftersom ditt kort är passivt kylt (ingen fläkt) så kan det vara så att kylflänsen som ska kyla kortet inte har haft ordentlig kontakt med de komponenter som det ska leda bort värmen ifrån. Det finns särskild pasta att köpa som används för att se till att värmen leds effektivt från komponenterna till kylfläns/fläkt och om du vill kan du ju testa att ta loss kylflänsen, ta bort den gammla kylpastan och sätta dit ny pasta. Du sa att det varit sådant från början så risken är ju att det bara är en massa jobb i onödan.
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Jag skulle tveklöst försöka byta kortet. Tycker du gjort allt du kunnat för att få det att fungera.

Hade du haft PCI-express hade jag kunnat skicka ett kort du hade fått testa med, men har inget agp...
Post Reply