Nya grafikkortet krånglar.

Problem eller tips om själva datorn
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Ja, den enda öppning jag kan se nu är ominstallation av windows och installera allt från början men det känns lite drastiskt.
Jag tror även att kylplåten har bra kontakt med kortet för det märks att den blir varm. Den gör nog sitt jobb. Beror nog i så fall på för tät datorlåda.
Ska kolla om jag kan få byta kortet, eller åtminstone få testa ett annat för att se om det hjälper.

Tack för erbjudandet Erik även om du inte hade rätt kort!!!
Jesper Nilsson
Posts: 329
Joined: 2007 Jan 01 4:44 pm

Post by Jesper Nilsson »

jag har 7600 GS o har funkat felfritt sen ja köpte datorn.. Inga problem alls.. Du kanske fått en måndagsexemplar :(
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Nu har jag varit och bytt kortet, mot ett likadant. Det hjälpte inte.
Kollade tempen innan jag startade spelet: 48 grader.
Det gick att spela 1 ½ minut sedan låste sig spelet. Efter ett antal sekunder kom jag tillbaka till skrivbordet. Då stod tempen på 0 grader.
Tappar datorn kontakten med grafikkortet på något sätt?
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

verkar så... jag har ytterligare en teori, och det är att nätaggregatet är för klent för att ge ström till allt, och då orkar det inte riktigt driva grafikkortet...

chansen att den teorin stämmer är dock inte så stor...

det är ju så jäkla mycket på en dator som kan krångla...
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Andreas Karlsson wrote:verkar så... jag har ytterligare en teori, och det är att nätaggregatet är för klent för att ge ström till allt, och då orkar det inte riktigt driva grafikkortet...

chansen att den teorin stämmer är dock inte så stor...

det är ju så jäkla mycket på en dator som kan krångla...


Det är en tanke jag också har haft, eller rättare sagt har. Har ju snart testat alla andra möjligheter. Ska låna ett annat grafikkort imorgon som inte är lika kraftfullt och se om det blir bättre.
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

annat grafikkort lär inte hjälpa om det är nätaggregatet, kan inte nätagget ge rätt spänning till kortet så...
om du har möjlighet så kan du prova att trycka i ett kraftigare nätagg...
och hjälper inte det så... ja, då är nog det enda att köpa en ny dator tyvärr...
sedan var ju frågan, funkade det på andra spel eller är det likadant överallt?
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Hur var det han sa, Gert Fylking....ÄNTLIGEN!

Jag satte i ett annat kort. Ett som är ungefär jämförbart med mitt gamla. FX 5200. Nu funkar det!

Andreas// Jag tror faktiskt det beror på att nätaggregatet inte klarar att ge tillräckligt med ström.

Kortet som sitter i nu (även mitt gamla kort) behöver ingen extra strömförsörning. Det klarar sig med den ström den får ifrån moderkortat. Krävs ingen annan strömanslutning till det.
Det är ju inget höjdarkort men RBR funkar med det och DET ÄR JU HUVUDSAKEN, eller hur? :wink: Dock gick det faktiskt bättre med mitt gamla Ti4200.
User avatar
Mattias Ahlstrom
Posts: 354
Joined: 2007 Jan 01 4:48 pm

Post by Mattias Ahlstrom »

Hur var det han sa, Gert Fylking....ÄNTLIGEN!

Jag satte i ett annat kort. Ett som är ungefär jämförbart med mitt gamla. FX 5200. Nu funkar det!

Andreas// Jag tror faktiskt det beror på att nätaggregatet inte klarar att ge tillräckligt med ström.

Kortet som sitter i nu (även mitt gamla kort) behöver ingen extra strömförsörning. Det klarar sig med den ström den får ifrån moderkortat. Krävs ingen annan strömanslutning till det.
Det är ju inget höjdarkort men RBR funkar med det och DET ÄR JU HUVUDSAKEN, eller hur? :wink: Dock gick det faktiskt bättre med mitt gamla Ti4200.

TACK, alla som varit hjälpsamma! Utan er hade man nog gett upp efter några dagar.
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Mattias Ahlstrom wrote:Hur var det han sa, Gert Fylking....ÄNTLIGEN!

Jag satte i ett annat kort. Ett som är ungefär jämförbart med mitt gamla. FX 5200. Nu funkar det!

Andreas// Jag tror faktiskt det beror på att nätaggregatet inte klarar att ge tillräckligt med ström.

Kortet som sitter i nu (även mitt gamla kort) behöver ingen extra strömförsörning. Det klarar sig med den ström den får ifrån moderkortat. Krävs ingen annan strömanslutning till det.
Det är ju inget höjdarkort men RBR funkar med det och DET ÄR JU HUVUDSAKEN, eller hur? :wink: Dock gick det faktiskt bättre med mitt gamla Ti4200.

TACK, alla som varit hjälpsamma! Utan er hade man nog gett upp efter några dagar.
Fan va bra Mattias :D Det är ju inte roligt om jag blir för överlägsen :lol:
Då hinner du köra din egen tävling också ju, och sista snö racet :)
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

mycket goda nyheter :)
då kanske ett nytt nätagg sitter på önskelistan inför jul nu då? :D
(personligen har jag ett nätagg som verkar kunna driva barsebäck och halva stor stockholm utan att svikta)
Post Reply