Geningar och geningskontroll

Diskutera sådant som rör själva serien här.
Nytillkommen moderator: Tony Crona

Moderators: Micael Eriksson, Tommie Lindberg, Tobias Hult

Matz Grahn
Posts: 77
Joined: 2007 Jan 01 7:13 pm

Post by Matz Grahn »

fan va många som måste fuska då för ja e ju alltid 20 sek bakom dom i toppen :D
Björn Lövdahl
Posts: 272
Joined: 2007 Jan 01 3:04 pm

Post by Björn Lövdahl »

I så fall hoppas jag någon har tid att kolla igenom ALLAS repriser då. Vill ni ha resultat osv innan nästa tävling så har jag inte den tiden iaf.

Nej jag tycker vi kör som vi gjort innan, spelets geningskontroll gäller
//Björn
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

men du kommer väl fortfarande göra stickprover?
Björn Lövdahl
Posts: 272
Joined: 2007 Jan 01 3:04 pm

Post by Björn Lövdahl »

Nope, läs reglerna. inga andra straff kommer utdelas än de spelet själv ger.
Då åker ju kanske du på ett straff men inte jag trots att vi genar exakt lika mycke...
//Björn
Jesper Nilsson
Posts: 329
Joined: 2007 Jan 01 4:44 pm

Post by Jesper Nilsson »

Matz Sundström wrote:fan va många som måste fuska då för ja e ju alltid 20 sek bakom dom i toppen :D
va ju inte riktigt så ja mena kanske :D men om nån utmärker sig extra mycket o flera gånger i rad så kan man kanske börja fundera. Men det håller ju inte att kolla alla :) Så vi kör på som förut :) Har ju aldrig varit något problem med det här så !
Per Isacsson
Posts: 159
Joined: 2007 Jan 02 9:01 am

Post by Per Isacsson »

Jesper Nilsson wrote:ja de är klart , ser man att nån vinner med en 20 sek före 2:an så kan man iaf kolla upp det ! Men här på rbr-serien verkar ju alla va seriösa så :) man vinner i längden på att inte fuska :)
Ja just det :roll:

Verkar dock inte som geningskollen fungerar i Finland !
Jesper Nilsson
Posts: 329
Joined: 2007 Jan 01 4:44 pm

Post by Jesper Nilsson »

Gör den inte ?
Har iofs aldrig testat o genat :) eller ja skärt i kanterna men inte försökt köra rätt igenom :)

Men inte så mycket att göra åt tyvärr .
User avatar
Dennis Hernehult
Posts: 263
Joined: 2007 Jan 01 5:10 pm

Post by Dennis Hernehult »

Den fungerar på finland men den är dundrans grov där. Men oro int för snömod finns ;). Då får dom fuska hur mycket dom vill för min del ;)
_\|/__\|/__\|/_Dennis_\|/__\|/__\|/_
User avatar
Hasse Onkamo
Posts: 2343
Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm

Post by Hasse Onkamo »

Den fungerar bra åtminstånde vid hårnålen på Mustaselka :?
User avatar
Henrik Olsson
Posts: 34
Joined: 2007 Jan 08 4:13 pm

Post by Henrik Olsson »

Hamnade av misstag i inre vallen på seriens första tävling, fick över 12 minuter i straff för detta, kan det vara riktigt? 12 sekunder känns rimligare. Dessutom fick man köra ett tag med skylten "wrong way" i fejset..
Attachments
12minutes.gif
12minutes.gif (26.71 KiB) Viewed 7558 times
Mikael Wiberg
Posts: 48
Joined: 2007 Jan 01 6:45 pm

Post by Mikael Wiberg »

Det ä ju inte rimligt med ett sånt straff....Om du inte är längre in än vad du är på bilden så tycker jag att det inte ska vara något straff alls...Hoppas verkligen att ditt straff tas bort för annars om det ska avgöras på såna där saker så är jag iaf tveksam te geningskontrollen
The speed was okay but the corner was to tight!
User avatar
Johan Gustavsson
Posts: 853
Joined: 2008 Jan 15 10:11 pm

Post by Johan Gustavsson »

oj!! De där ska du inte ha nått tillägg för om du inte är längre in än så där :wink:
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Men snälla...

Vi har varit här förut med diskusioner om geningsstraff eller inte. Och om vi bara ska ha den automatiska, eller om vi ska ha nån slags jury som ska kolla igenom alla repriser.

Det enda rimliga är att låta automatiken sköta geningskontrollen. Den är helt opartisk och gör lika för alla. Stoppar jag famhjulet på samma sätt i samma kurva som någon annan så får jag samma straff. Mer rättvist än så går det väl inte att få?

Visst är straffen olika på olika ställen. Men det är fortfarande helt lika för alla. Om jag går för långt in i hårnålen på Mustaselka får jag straff. Samma sak för alla som går för långt in i den kurvan. Detta oavsett om jag försöker köra extra snålt, eller om jag hamnar där oavsiktligt.

Annars får vi ju diskusioner om när det är avsiktligt eller inte, erller hur?

För mig finns bara två scenarion.

1. Automatisk geningskontroll. Inget annat vilket är lika för alla.

2. Ingen geningskontroll alls, men då blir spelet förbannat tråkigt för då blir det genings-sm. Men lika för alla.
Mikael Wiberg
Posts: 48
Joined: 2007 Jan 01 6:45 pm

Post by Mikael Wiberg »

Håller med dig Erik att det ska vara geningskontroll på.... men 12 min i straff räcker väll me 10 sek eller???
The speed was okay but the corner was to tight!
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Ja, det kan man tycka. Men vi styr inte över det, eller hur?
Post Reply