Volvo

Nya bilar och gamla bilar
User avatar
Johan Gustavsson
Posts: 853
Joined: 2008 Jan 15 10:11 pm

Post by Johan Gustavsson »

Jag tror absolut att det är en 940 och sen en ascona b kanske :D
User avatar
Erik Brodin
Posts: 1521
Joined: 2008 Feb 23 5:57 pm

Post by Erik Brodin »

Skulle vara soft med en SAAB 9-3 grupp H och en V4 och jag hoppas som ni andra Ascona B och 940 eller 740
// Brodin
Real: Vovlo 940 VOC
Andreas Karlsson
Posts: 2896
Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm

Post by Andreas Karlsson »

drömbil i RBR annars är ju en Amazon eller en P1800 :D
User avatar
Erik Brodin
Posts: 1521
Joined: 2008 Feb 23 5:57 pm

Post by Erik Brodin »

Ja så man fick lite midnattsols rallyt :D :lol: :P
// Brodin
Real: Vovlo 940 VOC
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Ja det är ju det där med tid. Jag skulle gärna få in lite fler bilar och det är Ascona B och 940 som står närmast eftersom jag redan har ganska bra modeller av dem. Men jag har inte haft tid nog över för att ha ork att jobba med det på sista tiden. Jag är mitt uppe i slutspurten på ett spelprojekt samtidigt som jag undervisat och hjälpt till med ett forskningsprojekt på högskolan. Nu är det dessutom klart att jag kommer undervisa på heltid hela sommaren med. Vi får se vad det blir av med det, om det känns kul att hålla på så kommer jag göra det men som det sett ut nu har det bara känts ansträngande att, så att säga, fortsätta jobba även när man kommer hem på kvällen.

Det är en del pyssel att göra om en modell så att den passar till RBR när den från början är gjord till Rally Trophy och dessutom i ett annat program som jag inte använder längre. Men jag har börjat på båda bilarna, Asconan har jag till och med snyggat till proportionerna på. Dragit ihop fronten så den blivit smalare och lite sånt, var ute och måttade en riktig bil så nu stämmer det helt... :wink:

Jag hade tänkt starta en ny tråd för Asconan när jag kommit lite längre på den så det finns lite att visa, men det har som sagt stått still en längre stund nu. :roll:
Andreas Linden
Posts: 71
Joined: 2007 Feb 07 10:54 am

Post by Andreas Linden »

Robert vad skulle de kosta å leja dig för å göra en bil :lol:

[youtube][/youtube]
User avatar
Johan Gustavsson
Posts: 853
Joined: 2008 Jan 15 10:11 pm

Post by Johan Gustavsson »

Är det nån som förstår sig på hur man ska göra med alpha kaneln till volvon och då menar jag inte rutorna utan då menar jag till scrapen och externalen. Om nån kan hjälpa mig att förstå hur man gör så vore jag tacksam. jag har testat själv men jag har inte fått till det som det ska vara om man kollar på skinet rom robert har gjort från början.

Tacksam för alla hjälp :)
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Har du läst den röda texten som finns i ett eget lager i templaten?
User avatar
Johan Gustavsson
Posts: 853
Joined: 2008 Jan 15 10:11 pm

Post by Johan Gustavsson »

joo jag läste den men fatta inte allt som stod ...hursomsomhelst så fick jag hjälp av andreas karlsson så nu är allt fixat.
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Någon som vet varför David har sin Volvo till salu :?: Utan motor/koppling dessutom. Blev det för dyrt för David :?: har hört lite skvaller en tid nu att pengarna fattas men det är skvaller som sagt....
Robert du kanske vet något :wink:
Själv tycker jag att Davids körning inte stämt riktigt med superVolvon men hade jag kört en halv miljons Volvo i skogen hade jag nog också varit rädd för lite kracher i skogen så det är kanske orsaken , vet vet :roll:
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Jo jag vet såklart en del vad som händer i lightspeed-garaget, inte allt, men det är en hel del på gång. Jag väljer dock att inte avslöja eller spekulera i något utan låter David välja själv när det är dags att berätta... Men jag tror inte ni behöver vara så oroliga för nåt
User avatar
Kim Gustafsson
Posts: 557
Joined: 2007 Jan 11 11:05 pm

Post by Kim Gustafsson »

man kan ju undra vem som betalar 250 000:- för en 240 utan motor och koppling...

personligen skulle jag aldrig göra det. visst att den är fin, och känd, men, då kan man ju köpa en annan 240 evo med motor billigare...
User avatar
Erik Persson
Posts: 2322
Joined: 2006 Dec 31 11:56 pm

Post by Erik Persson »

Kim Gustafsson wrote:man kan ju undra vem som betalar 250 000:- för en 240 utan motor och koppling...

personligen skulle jag aldrig göra det. visst att den är fin, och känd, men, då kan man ju köpa en annan 240 evo med motor billigare...
Då har du inte förstått grejjen med den bilen. Du får det extremaste bygget i GruppH. Hur stor skillnad det ger i skogen beror nog på chauffören, men du hittar inte en mer välbyggd bil. Inget lämnat åt slumpen.
Vilken bil man än tittar på finns det alltid någon som är lite billigare om man kan pruta på vissa av sina krav. Med denna 240 behöver du inte pruta på något av det du önskar dig.
User avatar
Robert Sahlstedt
Posts: 295
Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm

Post by Robert Sahlstedt »

Med tanke på att nypriset på alla delar, utan motor, hamnade på över 500'000 så är väl 250'000 rätt billigt när det dessutom redan är ihopsatt och injusterat. Visst, den har ju blivit körd en del, till och med smälld rätt rejält en gång, men riktigt proffsigt reparerad till så gott som nyskick igen.

Jag hade själv lite svårt att inse hur dyrt det kan vara med dessa värstingbilar, men nu vet jag att det finns byggen för över miljonen som gasar runt i skogen. Man måste komma ihåg att det enda som är "gammal volvo" är väl plåten i karossen, allt annat under skalet är ju i princip det samma som i WRC-bilarna. Ok, inte riktigt, men det är mer gemensamt åt det hållet än om man jämför med en orginal volvo från tidigt 80-tal... Jag tycker det är härligt att det finns folk som lägger så mycket pengar på sin hobby så att vi alla kan få se lite rejäla bredställ i skogen!
User avatar
Anders Alm
Posts: 1061
Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm

Post by Anders Alm »

Robert Sahlstedt wrote:Med tanke på att nypriset på alla delar, utan motor, hamnade på över 500'000 så är väl 250'000 rätt billigt när det dessutom redan är ihopsatt och injusterat. Visst, den har ju blivit körd en del, till och med smälld rätt rejält en gång, men riktigt proffsigt reparerad till så gott som nyskick igen.

Jag hade själv lite svårt att inse hur dyrt det kan vara med dessa värstingbilar, men nu vet jag att det finns byggen för över miljonen som gasar runt i skogen. Man måste komma ihåg att det enda som är "gammal volvo" är väl plåten i karossen, allt annat under skalet är ju i princip det samma som i WRC-bilarna. Ok, inte riktigt, men det är mer gemensamt åt det hållet än om man jämför med en orginal volvo från tidigt 80-tal... Jag tycker det är härligt att det finns folk som lägger så mycket pengar på sin hobby så att vi alla kan få se lite rejäla bredställ i skogen!
Det är sant Robert.... Med lådan var väl kostnaden över 700,000 för bilen :?: Ska leta upp Bilsport börsen o kolla upp det riktigt (har tidningen någonstans even. på toa) men jag kan hålla med att när bilen tex GrH kostar 250,000 utan motor/låda så har det nästan spårat ut lite.
Kom ihåg när Abris ville bygga ny 940 men kostnaden skulle bli nästan 1 mille så han byggde en GrN bil i stället.
Men det går att köra snabbt i en relativt standard 240 , kolla bara på Hans Kräbbleboda Johansson, standard bromsar o inte hysteriskt många hk.
Men visst är det roligt för oss som tittar på :wink:

På tal om volvo 240 så ska jag titta på just Hans o Henke Lennartsson nu till helgen i strömnäsbruk (Bilsport Cupen) är det fler som ska dit :?:
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
Post Reply