Realistic Damage. Diskussion.
Moderators: Micael Eriksson, Tommie Lindberg, Tobias Hult
-
- Posts: 234
- Joined: 2007 Jan 03 7:03 pm
Realistic Damage. Diskussion.
Har kört en del med realistic Damage dom senaste dagarna. Och det som har väckt mitt intresse är: Det är inte realistiskt nånstans (jo en del, men inte överlag). Som exempel: Man kommer i en H2, bromsar på sig, åker in i ett träd med fronten först i GÅNGFART; skador: Vxllåda, koppling, toppackning osv. Är det verkligen rimligt/gångbart? Hade det blivit skador på kylare, front, div plåt i fram så hade det ju varit logiskt, men när hela drivlinan säckar ihop så tycker jag inte att det är speciellt realistiskt.
Eller när man har ett fethäng i en kurva, hänger ut arslet och klipper en sten/träd med baken, då dör hela bilen tydligen. Mer rimligt om bakvagns + plåt hade säckat ihop.
Det här är inte för att gnälla, mer för att dra igång en diskussion och höra vad alla andra tycker, för att ta reda på om det bara är jag som upplever det som så eller om alla andra också gör det.
PS: visste inte vart ja skulle posta det, så det fick bli "Serien".
Eller när man har ett fethäng i en kurva, hänger ut arslet och klipper en sten/träd med baken, då dör hela bilen tydligen. Mer rimligt om bakvagns + plåt hade säckat ihop.
Det här är inte för att gnälla, mer för att dra igång en diskussion och höra vad alla andra tycker, för att ta reda på om det bara är jag som upplever det som så eller om alla andra också gör det.
PS: visste inte vart ja skulle posta det, så det fick bli "Serien".
//Jaeger
-
- Posts: 2896
- Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm
det finns en liten bugg i RBR som tyvärr innebär att ju långsammare en kollission desto värre skador..
har haft problem med det många gånger själv även med reduced damage..
frontar du ett träd i full fart händer inte så mycket.. men touchar du trädet så är det tvärkört...
tyvärr inte så mycket att gåra nåt åt då det är ett fel i spelet från början.
på sätt och vis gillar jag realistic damage för då får man tänka mer på hur man kör och inte ladda fullt hela tiden..
hade du kört sträckorna på riktigt tror jag inte du kört så fort som du gör i spelet
har haft problem med det många gånger själv även med reduced damage..
frontar du ett träd i full fart händer inte så mycket.. men touchar du trädet så är det tvärkört...
tyvärr inte så mycket att gåra nåt åt då det är ett fel i spelet från början.
på sätt och vis gillar jag realistic damage för då får man tänka mer på hur man kör och inte ladda fullt hela tiden..
hade du kört sträckorna på riktigt tror jag inte du kört så fort som du gör i spelet
-
- Posts: 234
- Joined: 2007 Jan 03 7:03 pm
s
Ja vet inte om de där med "att ja skulle kört lugnare IRL" kolla på björn adolfsson t.ex. haha tokladdarnas konung
//Jaeger
- Dennis Hernehult
- Posts: 263
- Joined: 2007 Jan 01 5:10 pm
Ganska bra med realistic dmg iaf pga att den som håller sig på vägen klarar av rallyt. Då är det upp till en själv hur man satsar.
Buggen är ju lite sorglig dårå med gåfarts kollisioner.
En rolig grej nu när jag ändå skriver så finns ju call for help om man kör av i spelet och IRL finns "förhoppningsvis" starka gubbar som drar upp en.
Ett + i datorns värld
Buggen är ju lite sorglig dårå med gåfarts kollisioner.
En rolig grej nu när jag ändå skriver så finns ju call for help om man kör av i spelet och IRL finns "förhoppningsvis" starka gubbar som drar upp en.
Ett + i datorns värld
_\|/__\|/__\|/_Dennis_\|/__\|/__\|/_
- Robert Sahlstedt
- Posts: 295
- Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm
Jag är inte 100% säker på det här, men jag tror att vissa av add-on bilarna tar betydligt mer skada än andra. När man gör bilen får man i modellen sätta ut punkter för var exempelvis motor och växellåda är i bilen, jag vet att dessa används av spelet för att spela upp ljud ifrån rätt ställe men jag tror att de även kan ha med skadorna att göra. Bryr man sig inte om att flytta dessa utan bara kopierar dem rakt av från en annan bil finns risken att till exempel motorn hamnar väldigt långt fram vilket leder till att bilen blir väldigt känslig för stötar i fronten. Det tråkigaste är väl att små träd och buskar som borde vika sig för en bil inte alltid gör det i spelens värld...
-
- Posts: 104
- Joined: 2008 Jun 25 4:17 pm
- Stefan Håkansson
- Posts: 132
- Joined: 2007 Apr 09 7:02 pm
Kan också bara till lägga att focus 06 är mycket känslig vid realistic.
Jag är personligen emot realistic skadorna för jag tycker med att det är för känsligt med det.
Jag har brutit alla sm tävlingen hittils och det är skrämmade nästan skämmigt, men men så är det vill sig bara inte.
Det är därför jag är emot realistic.
Körde förresten en realistic tävling igår och när jag passerade en bro på shepard shield så dog motorn så tycker det är överdrivet. Slog tydligen upp under o förstörde motorn.
Jag är personligen emot realistic skadorna för jag tycker med att det är för känsligt med det.
Jag har brutit alla sm tävlingen hittils och det är skrämmade nästan skämmigt, men men så är det vill sig bara inte.
Det är därför jag är emot realistic.
Körde förresten en realistic tävling igår och när jag passerade en bro på shepard shield så dog motorn så tycker det är överdrivet. Slog tydligen upp under o förstörde motorn.
-
- Posts: 2896
- Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm
tar upp diskussionen igen...
framförallt på asfalt är det många som bryter, detta verkar vara pga de många långsamma hårnålarna och buggen med att krockar i låg fart är förödande medans högfartskrockar knappt skadar bilen..
så jag hoppas att det kan bli reduced under 2009, iallafall på asfalt sträckorna då de ju är långsammare än de flesta grus...
tyvärr går det nog inte få någon perfekt balans iom skade buggen men vi kan ju försöka hitta någon bra lösning där folk slipper bryta för att ha slagit i ett träd i 5kmh timmen eller där folk kan ha kraschat i 200 och rullat 10 varv men fortfarande kan fortsätta utan mer än lite bucklor...
tex genom att sänka skadenivån på de långsammare sträckorna.
framförallt på asfalt är det många som bryter, detta verkar vara pga de många långsamma hårnålarna och buggen med att krockar i låg fart är förödande medans högfartskrockar knappt skadar bilen..
så jag hoppas att det kan bli reduced under 2009, iallafall på asfalt sträckorna då de ju är långsammare än de flesta grus...
tyvärr går det nog inte få någon perfekt balans iom skade buggen men vi kan ju försöka hitta någon bra lösning där folk slipper bryta för att ha slagit i ett träd i 5kmh timmen eller där folk kan ha kraschat i 200 och rullat 10 varv men fortfarande kan fortsätta utan mer än lite bucklor...
tex genom att sänka skadenivån på de långsammare sträckorna.
-
- Posts: 272
- Joined: 2007 Jan 01 3:04 pm
HItta en bra lösning på detta till nästa säsong kommer försöka ordnasAndreas Karlsson wrote:tar upp diskussionen igen...
framförallt på asfalt är det många som bryter, detta verkar vara pga de många långsamma hårnålarna och buggen med att krockar i låg fart är förödande medans högfartskrockar knappt skadar bilen..
så jag hoppas att det kan bli reduced under 2009, iallafall på asfalt sträckorna då de ju är långsammare än de flesta grus...
tyvärr går det nog inte få någon perfekt balans iom skade buggen men vi kan ju försöka hitta någon bra lösning där folk slipper bryta för att ha slagit i ett träd i 5kmh timmen eller där folk kan ha kraschat i 200 och rullat 10 varv men fortfarande kan fortsätta utan mer än lite bucklor...
tex genom att sänka skadenivån på de långsammare sträckorna.
//Björn
- Tomas Nordins
- Posts: 165
- Joined: 2007 Jan 02 9:43 am
- Christer Vestlund
- Posts: 211
- Joined: 2007 Jan 04 10:50 am
-
- Posts: 2896
- Joined: 2007 Sep 13 8:44 pm
- Peter Lundström
- Posts: 266
- Joined: 2007 Jan 01 10:13 pm
- Hasse Onkamo
- Posts: 2343
- Joined: 2007 Jan 01 6:06 pm