100% trasig rear diff
- Anders Alm
- Posts: 1061
- Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm
100% trasig rear diff
det har hänt mig ett par gånger att bak diffen behövs laga med 100 %
men jag har struntat i det o jag kör minst lika bra utan bak diffen
Ska det vara så
men jag har struntat i det o jag kör minst lika bra utan bak diffen
Ska det vara så
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
LANCER EVO9
- Micael Eriksson
- Posts: 533
- Joined: 2009 Jan 02 6:57 pm
Det beror lite på, 100% trasig kan va många saker. Om du har lite diff och det menas att diffen har skurit, så du har ungefär som svetsad bakaxel, då är det inte säkert att du märker det (beror på körstil).
Jag tycker att det är lika konstigt när jag får upp på service att Fiesta N3 bilen har ett antal procent trasig bak diff, bör ju rimligen inte finnas nån...
Jag tycker att det är lika konstigt när jag får upp på service att Fiesta N3 bilen har ett antal procent trasig bak diff, bör ju rimligen inte finnas nån...
Hellre dö än fega
- Robert Sahlstedt
- Posts: 295
- Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm
Beror på om man har den inlagd på någon av slots'en där det original är en WRC-bil. Setup-möjligheterna är ju hårdkodade i spelet så lägger man en 2WD på en 4WD slot så kan man se inställningar för bak- och mittdiff i setupen och likväl kan de bli skadade. Fysiken använder ju inte dessa (såvida det faktiskt inte är en 4WD...) så det borde inte göra någon som helst skillnad om de är trasiga eller ejMicael Eriksson wrote:Jag tycker att det är lika konstigt när jag får upp på service att Fiesta N3 bilen har ett antal procent trasig bak diff, bör ju rimligen inte finnas nån...
Är de trasiga på en 4WD har jag för mig det brukar bli helt öppna.
- Micael Eriksson
- Posts: 533
- Joined: 2009 Jan 02 6:57 pm
aaaaa, ok. Jag har Fiestan inlagd där den hamnar om jag tar Cars mappen och bara klistrar in den. Då hamnar den i Corollans slot. Betyder det att jag kan strunta i att laga den, jag har tolkat det som att det skulle va fel på bakaxeln (krokig eller nåt sånt), så jag har alltid lagat den.
När du säger helt öppen, menar du då att den inte driver på nåt bakhjul. Diff %:en är ju hur många % man bromsar frigången mellan hö och vä hjul. 0% blir att bilen lägger kraften på det hjul som går lättast (minst fäste).
100% blir då stumt (svetsad i praktiken).
Jag har inte pillat med 4wd bilarna i den nya fysiken, men i original spelet så var det väldigt avancerat att få till en drivlina som passade min körstil.
Jag har bara fipplat med fram hjulsdrivna bilarna och där är intällningarna i moment, det har jag tolkat att det är förspänningen innan den släpper.
Men jag blandar kanske ihop % trasig med % diffvärkan.... [/quote]
När du säger helt öppen, menar du då att den inte driver på nåt bakhjul. Diff %:en är ju hur många % man bromsar frigången mellan hö och vä hjul. 0% blir att bilen lägger kraften på det hjul som går lättast (minst fäste).
100% blir då stumt (svetsad i praktiken).
Jag har inte pillat med 4wd bilarna i den nya fysiken, men i original spelet så var det väldigt avancerat att få till en drivlina som passade min körstil.
Jag har bara fipplat med fram hjulsdrivna bilarna och där är intällningarna i moment, det har jag tolkat att det är förspänningen innan den släpper.
Men jag blandar kanske ihop % trasig med % diffvärkan.... [/quote]
Hellre dö än fega
- Robert Sahlstedt
- Posts: 295
- Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm
Diffverkan i RBR ställer man in i procent av den maximala låsningen - som du också kan ställa i setupen. Det är alltså inte alls säkert att axeln beter sig som helt svetsad bara för att du har diff-mappen ställd på 100%, det innebär däremot att den bromsar med 100% av den torque du ställt in. Har du ett lågt Nm-värde på torquen låser det definitivt aldrig upp helt. Att mäta diffverkan i ren procent har jag aldrig riktigt förstått, procent måste ju alltid vara procent AV någonting... Men som i RBR ställer man hur många Nm på drivaxeln det kan skilja mellan det ena och det andra hjulet. Spelet använder alltid det högsta procentvärdet ifrån diffmappen för den situation som gäller för stunden.
- Micael Eriksson
- Posts: 533
- Joined: 2009 Jan 02 6:57 pm
-
- Posts: 420
- Joined: 2008 Mar 06 7:32 pm
- Anders Alm
- Posts: 1061
- Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm
-
- Posts: 420
- Joined: 2008 Mar 06 7:32 pm
- Anders Alm
- Posts: 1061
- Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm
Ja visst varierar det mellan alla olika setuper o bilar.Anders Svärd wrote:För min del varierar det en hel mellan setuper, men på snö så kör jag inte mer än 500..
Men allt har ju med kör stil att göra också =)
Har börjat med en ny körstil med E9an Försöker slänga upp den i sladd innan kurvan , har faktiskt märkt en liten förbättring med tiderna.
Har även börjat köra med bägge händerna , känslan blir bättre ,känns det som iaf
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
LANCER EVO9
- Marcus Strand
- Posts: 573
- Joined: 2007 Jan 01 2:33 pm
- Anders Alm
- Posts: 1061
- Joined: 2007 Jan 01 4:52 pm
Du har säkert rätt Marcus o jag har kört rätt så snålt med N4 bilarna innan.Marcus Strand wrote:Åker man grupp N tror jag det är bäst att sladda så lite som möjligt. =) Tyckte själv de. Sladden skall enbart komma av farten och skall inte vara tillgjord om kurvan inte kväver de så som hårnålar osv..
Men så gick bak diffen sönder o jag fick mer sladd så jag testade lite mer.
Och jag gillade den körningen
#1 ANDERS ALM
LANCER EVO9
LANCER EVO9
-
- Posts: 234
- Joined: 2007 Jan 03 7:03 pm
l
När framdiffen går åt helvete med 240in, är det drivdiffen då, alltså bakdiffen, eftersom att den är "felvänd". Med andra ord: Om amn kör 240, så kan man skita i att laga bak och mitt diff?
//Jaeger
- Robert Sahlstedt
- Posts: 295
- Joined: 2007 Jan 01 4:17 pm
Re: l
Stämmer precis.Niclas Jagerhult wrote:När framdiffen går åt helvete med 240in, är det drivdiffen då, alltså bakdiffen, eftersom att den är "felvänd". Med andra ord: Om amn kör 240, så kan man skita i att laga bak och mitt diff?